HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Byt oljan i lagret!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/01/29 :  10:31:21  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Efter fyra år med kuzman började jag undra-när byter man olja?
Kollade med min återförsäljare som menade att den behövde inte bytas på många, många år.Kollade med Roger på Highficonsult, hans utlåtande var mer vagt och han menade att det var svårt att säga, eftersom jag kört riggen 24/7 de första två åren, men att det kunde vara dags, man skulle se det på färgen.
Efter att nu gått igenom förbättring efter förbättring i och med ökad förståelse för spelaren samt exprimentlusta tykte jag ändå att jag borde tömma den gamla oljan och hälla i den kvarvarande skvätten fräsch olja.

Döm av min förvåning när jag såg färgen- snarare smutsvart/brun än den gyllene acaciahonungsfärgade nya oljan, de båda hade desstom rätt olika viskositet numera. Den gamla var både trögare och mer vattnig än den nya som var mer flytande med oljigare om man så säger.

Blev det skillnad? Ja helt klart! Det första jag märkte var att talriken var mer friktionsfri, mottorn koggade ingenting, alla vibrationer av de svaga som fanns i motorn, var nu helt borta.
Musiken då? Jo ett helt nytt flow, renare, mer delikat mums.

Så till alla som sitter med några år gamla skivspelare och särskilt då kuzma stabiS-ägare -Byt olja! Klart prisvärd uppgradering/återställning efter några år. Nu har jag beställt ny silikonolja till armen så får vi se om det kan generera en lika bra förbättring.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2012/01/29 10:32:06

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/01/29 :  10:45:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

En av anledningarna till att motoroljor är hermetiskt förslutna när man köper dem och att de skall bytas efter 12 månader är att de oxiderar.
En olja är en olja är en olja... så är det alltså inte. Det är ganska stor skillnad på egenskaper hos olika oljor.

Silikonvätska oxiderar inte men det skall bli kul att höra om du upplever några skillnader.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/01/29 :  13:00:42  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Silikonoljan är kontaminerad....av mig! Därav bytet.
Det var så här, att jag för några år sedan labbat rätt mycket med mängden olja. Då hade jag inget bra sätt att ta upp och ta till vara olja på= mycket spill. Vid nåt tillfälle kom det vanlig lagerolja i silikonet och när detta redan var ett faktum och mängden olja var för liten, putsade jag i vanlig olja i ren desperation. Vid detta tillfälle lät det för djävligt och jag hade snurrat bort mig totalt bland inställningarna. Det lät skrot hur jag än gjorde och jag var färdig att sälja allt som hade med vinyl att göra. Sen kom vändningen för ca 9 månader sedan, man kan säga att jag började om från grunden helt och hållet. Framför allt det viktigaste som var helt åt skogen, att ställa spelaren i våg. Numera ligger libellen på plinten jämt, och jag kollar av den innan varje lysningstillfälle.

Så det ska bli intressant att köra med fräsch oblandat olja med rätt viskositet.
Jag minns att den ska vara riktigt seeeg och bilda långa trådar, nu är den liksom klumpigare och går av istället. Så det kan bara bli bättre.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/01/29 :  17:49:10  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Oljan i min några år gamla Stabi S var missfärgad precis som Adagio beskriver, men jag misstänkte i första hand kvarlämnade tillverkningsföroreningar. Det var den lokala hifihandlaren som för några år sedan monterade alltihopa åt den första ägaren, så han fick nöjet att torka ur lagret med sprit, inspektera "skadorna" samt fylla på ny olja (det ska vara fyllt hela vägen upp när tappen är på plats - så det blir gärna lite slemmigt när oljan rinner över).

Jag hade även fått ett litet glapp i lagret åt det håll remmen drar, vilket sannolikt beror på kompaktering av det övre, radiellt styrande textil/plastlagret. Men detta kanske återgår över tid när man "lättar på trycket" (jag positionerade om motorn så remmen drar i en annan riktning)?

Den lokala hifihandlaren har någon sorts finare transmissionsolja som han använder i alla skivspelare (såvida man inte propsar på originalolja) så vi hällde i den istället för Kuzma original, det kan ju vara så att originaloljan är aningen hydroskopisk (drar åt sig fukt) och det är därför den blev en smula missfärgad och risgrynsgrötsaktig?

När det gäller silikonoljan så kan man spekulera över viskositet kontra temperatur, om den är kallare nu på vintern så kan den nog bli "styvare" om man säger så.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2012/01/29 17:59:31
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/01/31 :  10:38:31  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Min var inte risgrynsaktig, snarare vattnig utan att lämna oljefilm samtidigt trög på nåt sätt.


Oljan behövde iaf bytas, den var nästan svart. jag hade bara en skvätt kvar av orginaloljan. Jag kollade runt lite och såg att tipsen på nätet är lika många som det finns tipsare.
Jag hade en skvätt Selenia Racing oil SEA 10-60 som användes som påfyllning till min alfa GTA.
Denna tog jag några droppar av (någon ml) jag hade provat att blanda oljorna innan, inga problem, oljorna hade samma viskositet.
Nu till sak: kan motorolja vara skadligt för ett lager??

Det finns de som påstår det och råder folk att aldrig använda motorolja.
Sen finns de som hävdar att fin motorolja är helt rätt och att bla michell använder det. Buden är många transmisionsolja, symaskinsolja, maskinolja, + hundra olika fetter.
Det verkar inte finnas någon konsensus och olika tillverkare förespråkar olika.
Grejjen är ju att alla skivspelarmärken säljer sina egna (egenvalda, förmodligen vanliga överdiskoljor) till grymmepriser ca 250kr för en liten plastflaska med ca tre påfylningar.

Ska man ändå köpa dyrolja vill jag iaf prova origin live, pengar tillbaka garanti om man inte är nöjd och tycker den ger en klar förbättring mot orginaloljan.
http://www.turntable-kits.com/turntable-oil.htm

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2012/02/03 :  23:30:39  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Det finns mer myter om oljor än vad som går att räkna upp, jag har ägnat lite tid åt problemet och kommit fram till följande:

Ett skivspelarlager är inte särskilt kritiskt vad det gäller oljan, temperaturen är bara rumstemperatur eller strax över, belastningen är inte speciellt hög och varvtalet är lågt,om man inte har monstermaskin med 50kg tallrik kan knappast skada lagret med någon normal olja. Tillverkaren har nog tänkt något om vilken friktion lagret skall ha kontra drivningen så om man väljer en olja med fel viskositet kanske resultatet inte blir optimalt men knappast några skador.

Motorolja oxiderar minimalt i rumstemperatur och förseglingen av flaskorna har nog mer med produktsäkerhet att göra än med eventuell oxidation. Ett skivspelarlager exponerar inte oljan så värst mycket för luften heller så man upplever knappast någon oxidation med motorolja. Jag har själv motorolja hemma som min far tog ut till sin tjänstebil 1980 den har inte oxiderat i sin oljekanna (med ventilation i toppen). En modern syntetisk olja är mycket oxidationsstabil även vid motorns driftstemperatur vid ca 100 grader.

Om man vill ha en extra stabil olja kan man ta en automatlådeolja, automatlådor har ofta ingen bytesintervall utan är tänkt att hålla hela bilens livslängd. Det finns envisa myter om att automatlådeoljor inte är tänkta att smörja utan bara fungerar som hydraulolja, detta är trams. Studerar man en sprängskiss på en automatlåda ser man att den växlar mellan ett antal diskreta utväxlingar ofta utförda med planetväxlar, fullt med kugghjul och kullager som smörjs av oljan i lådan.

Adagio du kan lugnt köra vidare på motoroljan om du känner för det.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/02/04 :  09:36:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Om man vill ha en extra stabil olja kan man ta en automatlådeolja


Är även detsamma som man häller till servostyrningen annan förpackning annat pris.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/04 :  22:05:51  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Efter att ha pratat med Roger på highficonsult har jag beställt orginaloljan. Han menade att det viktigaste är att ha en ren mineralolja med rätt viskositet för rätt lager. Det finns inga hokuspokusoljor utan den ska helt enkelt vara helt fri från tillsatser och av typen mineralolja. Så det känns som att det är enklast att följa tillverkarens råd helt enkelt.
Vidare föreslog dock Roger att man kunde använda fin motorolja till att "skölja" ur lagret, dvs inga degreaser eller fettlösande motsv. Bara byta med fin fräsch olja några ggr innan man torkar ur och häller i finoljan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/04 :  22:12:16  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ett litet tillägg, motorblocket behöver inte flyttas så remmen är särskilt spänd, i synnerlighet med den dubbla talriken bibehåller den farten perfekt ändå. Man får dock snurra till ordentligt med handen vid uppstart. Annars tar det för lång tid och motorn koggar och trilskas. Men med en rejäl knuff när man sätter på motorn undviker man detta. Förslitningen på lagret blir därmed minimal.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2012/02/04 :  23:38:55  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Det är flera som hävdar att oljan absolut skall var utan tillsatser men jag har aldrig hört någon vettig förklaring till varför tillsatserna i motorolja och andra oljor skulle vara till någon nackdel.

Motorolja innehåller tillsatser för att fixa det bredare viskositesområde multigrade oljorna har vilket man inte behöver i ett skivspelarlager men det är knappast till någon nackdel.

Man har korrosionshämmande tillsatser vilket jag inte kan se skulle vara någon nackdel tvärtom.

Man har slitageminskande tillsatser som skall gripa in om metall mot metallkontakt uppstår vilket knappast är någon nackdel snarare tvärtom.

Man har rengörande tillsatser vilket kan vara en nackdel om man löser upp gammalt junk i lagret som blandar sig med oljan men då har man ändå ett taskigt utgångsläge och borde göra rent ordentligt.

Den rena mineralolja som rekommenderas är en mycket primitivare produkt än motorolja men är av någon anledning fantastiskt dyr med priser som ligger i nivå med knark och skrivarbläck, vilket är dom dyraste vätskorna på marknaden.


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/02/05 :  00:59:38  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Jag testade knark i min inkjet men jag såg inte utskriften...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/02/05 :  07:51:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Sluta trolla Zombie. Det här är ett viktigt och intressant ämne för oss med skivspelare.

quote:
...men jag har aldrig hört någon vettig förklaring till varför tillsatserna i motorolja och andra oljor skulle vara till någon nackdel.
Det enda faktabaserade argumentet som jag kan komma på är att oxidationen jag pratade om tidigare till stor del är att just tillsatserna oxiderar.

Men, om man skall se det från den praktiska sidan så hinner jag byta olja OCH ta mig en kopp kaffe på en kvart, så oljebyte på lagret är inget större problem.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2012/02/05 :  10:33:59  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Fasen Zombie skulle du inte skriva ut lappar till ravepartyt? Då spelar utseendet ingen roll.

Pac jag kan inte se oxidationen av tillsatserna som något argument alls då jag hävdar att dom inte oxiderar i rumstemperatur överhuvudtaget. Modern motorolja är som jag skrev tidigare mycket resistent mot oxidation även under svåra driftsförhållanden som man mycket långt i från i en skivspelare.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/02/07 :  10:37:35  Show Profile Send Hjeltman a Private Message  Reply
Men vilken viskositet skall det vara?

På jobbet har jag tillgång till en uppsjö av olika oljor, så det är väl lika bra och ta hem något och prova, det skadar ju aldrig.

Som MartinX skriver har hydraulolja väldigt bra smörjegenskaper, oftast bättre än smörjolja, men det är oftast inte ekonomiskt försvarbart och använda hydraulolja för generell smörjning.

Nästan 10GBP för 1,7ml olja???
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/07 :  12:47:42  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Smörjoljor är en intressant vetenskap för sig.

Jag brukar börja med att ringa in driftförhåkllandena,
som temp, tryck och hastighet osv.

Sen gäller det att hita en olja som passa mina parametrar
och det är inte helt lätt alla gånger.

Ha sedan i minnet att en spelare ofta har ett "självsmörjande"
lager.
Och då finns det ytterligare faktorer att ta hänsyn till.

Vanlig motorolja tro jag kommer att smörja, ingen tvekan om de.
Men det är skillnad på en bilmotor med filter och ojlebyte
varje år, och en skivspelare.

Axial-lagert i en spelare har "extremt" höga yt-tryck och
"extremt" låg hastighet. Jag vet inte om något sådant lager finns
i en bil tex.

Oljor i skivspelare har jag läst en massa om som Anders Bubbel
skickat till mig. Kontentan är att det finns en stro variat-
flora på åsikter.
En seriör utedning vore mycket önskvärt!



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/02/09 :  19:48:53  Show Profile Send Hjeltman a Private Message  Reply
Först vill jag bara påpeka att jag har glömt bort alldeles för mycket från mekaniklektionerna för att jag skall kunna räkna på det här på ett vettigt sätt, samt att kunskaperna inom tribologi är även dom på tok för tunna...
Däremot så har jag kollat runt lite och snubblade över ett test om hur man testar smörjoljor vars princip borde ligga ganska nära förhållandena som vi ser i våra vinylspelare, nämligen Four Ball Test http://www.ice32.com/four_ball_test.htm

Castrol har en olja i sitt sortiment som heter Alpha SP och egentligen är till för att köras i växlar med höga yttryck, och klarar mellan 100kg och 130kg i testet jag nämnde ovan, vilket borde vara mer än nog för dom flesta skivspelare.
Så när jag åker hem om ca en vecka kommer 3 prover ā 200ml få hänga med i väskan, alla av samma sorts olja, fast med olika viscositet, 320cSt, 150cSt och 68cSt. Sedan får vi se om det gör någon skillnad!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/09 :  20:24:30  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Japp, nu har jag plockat ner hela riggen och rengjort allt. I morse fanns ett packet med orginaloljor att hämta pÅ Lefflers. Centrumlageroljan är lite mer lättflytande än den jag hade i tillfälligt. Det finns inget glapp i lagret och talriken snurrar fantastiskt lätt säkert en fjärdedel fler snurr än tidigare.
Dämpoljan av silikon var jättestor skilnad på mot den gucka som jag hade i min arm, jesus!! Vicken skilnad, den klumpiga risgröt jag hade var inte ett dugg seg i jämförelse.
Denna silikonolja är som klister och bildar 20 cm långa tunna,tunna strängar.

Efter att som sagt rengjort allt och kontrollerat armens balans och azimut mm utan gucka så fyllde jag på med den nya oljan.
Redan hanteringen av armen avslöjar en helt ny känsla, fan vad jag har varit ute och cycklat ett tag.
Har nu lyssnat på ett antal skivor och är helt betagen, fantastiskt!
Det lät ju bra innan men nu är det löjligt bra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000