HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Inget mätbrus ur xtz room analyzer?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/01/23 :  21:18:24  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag har varit och köpt mig en room analyzer pro II idag och efter jag kopplat ihop allt och installerat den på datorn så ska jag börja labba lite såklart. Skummar igenom bruksanvisningen och ser hur man ska få brus som man kan mäta, men inget brus!

Som jag förstår det ska man bara behöva trycka på "levels" där man tweakar in nivån för ljudtrycket så det ska bli lagom för att bruset ska komma igång. Men icke.

Jag har trippelkollat allting. Allt är rätt ihopsatt och kopplat där det ska. Jag har testat på både stationär dator och bärbar. Jag har kollat så att datorn känner av xtz ljudkortet och datorn säger att allting ska fungera bra.
Jag har avinstallerat programmet och installerat om det som administratör.
Jag har kollat så det inte är ingången på stereon som det är fel på.

Den mäter dock hur fint som helst. Micken fungerar alltså.

Så snälla säg att jag bara har missat någon enkel inställning som till exempel "på" knappen på något ställe för jag fattar ingenting längre.

Mvh/Per

Ps. det är win 7 det gäller


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2012/01/23 21:19:06

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/01/23 :  21:46:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Köpt på fyndborsen? Ring dom, dom är hjälpsamma.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/01/23 :  22:32:34  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ja jo jag får nog göra det imorgon.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/01/23 :  23:53:08  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Det löste sig =)
Det var brott på en liten y-adapter som gick in i förstärkaren som ställde till det hela. Jag har en nod vid 83 hz i alla fall, men efterklangen håller sig ganska bra vid/ och under 50 millisekunder. Har fått för mig att det är bra för en betonglägenhet?

Mvh/Per

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/01/24 :  07:28:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Lägg upp en printscreen på dina mätresultat.
Men du kanske ska ända ditt trådnamn så folk vet vad den handlar om

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/01/25 :  14:09:39  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Printscreen kommer =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/01/25 :  19:06:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Har de tagit fram en ny mätapparat? Den där får jag nog surfa lite på! Tack för tipset!

Edit: De nya mätarna ser ju riktigt trevliga ut! Framför allt verkar de ha bättre tolerans på mikrofonerna och vara mer robusta. Finns det mer som skiljer emot den gamla?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2012/01/26 :  20:08:21  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Japp, nu har de tagit fram två nya. En "light-variant" som kostar ca 1500 kronor och en "proffs" variant som kostar 2500 kronor. Vad som skiljer mot den gamla vet jag tyvärr inte. Har lite mycket att göra hemma nu så får vänta med printscreen till helgen. Märkte efter några rundor med micken att jag har en kraftig puckel vid 42-44 hz och väldigt lång efterklangtid just där. Så just nu funderar jag på hur jag ska lösa det på smidigast och snyggast sätt =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000