HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Sämre ljud efter knostirengöring
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2012/01/18 :  14:49:28  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Upplever att skivor är sämre ljudmässigt efter rengöring. Vätskan blir ju ganska smutsig efter några tvättar. Spelar man skivorna drar nålen upp massa skit ut spåren och det samlas som en lite boll av skit. Dynamiken i skivorna är sämre och man hör skillnad mot icke rengjorda skivor. Nån som har tips på egen vätska till knostin?

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/01/18 :  15:18:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vad är en knosti för något?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/18 :  15:41:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
http://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer_till_skivspelare/skivtvattar/knosti

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/01/18 :  15:56:03  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Mitt åtgärdsförslag är att skaffa en "riktig" skivtvätt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/18 :  16:29:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är väl inget fel på vätskan eg.? Den är väl snarare "skit"-bra eftersom den frigör en massa lort på de första skivorna.
Problemet är snarare att den återanvänds för länge...

Precis som när man moppar golvet. Det går till en viss gräns, sedan skitar man ned mera än man rengör...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/18 :  17:03:59  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Är det verkligen så att man använder vätskan flera gånger? Det kan inte vara bra i så fall. Jag har blandad vätska i en sprayflaska som jag sprayar på skivan och det fungerar bra för mig. Min skivtvätt är från Clearaudio och jag kan inte tänka mig att den är så värst mycket bättre än Knosti. Den vätskan som jag använder är en blandning av 25% Isopropanol och destilleratvatten. Innan man tvättar måste man rengöra skivan med en skivborste eller en plyschkudde.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2012/01/18 :  23:56:51  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Man ska enligt manual och allt använda vätskan många ggr. Man filrerar nämligen vätskan efter varje tillfälle. Men jag undrar som sagt om nån har nåt tips på egen blandning. Destillerat vatten och diskmedel läste jag nånstans. Eller isopropanol då.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/19 :  00:14:02  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag förstår inte varför man ska använda vätskan flera gånger. Det är dessutom blaskigt att hålla på att filtrera vätskan mellan gångerna. Jag glömde faktiskt att skriva att jag också droppar i lite YES i min blandning. Tidigare tvättade jag skivorna under rinnande vatten och lite YES.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2012/01/19 :  00:21:34  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Ja det e jättedumt... Blaskigt som sagt. Var köper man destillerat vatten?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/19 :  06:25:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag köper mitt Aqua Purificata på Apoteket, det kanske heter nåt annat nu men de har iaf renat vatten. Mitt lokala har nästan bara 0,5 liters hemma, men det är enklare för mig ändå. De har även isopropanol. Allt den "lille kemisten" kan behöva

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/19 :  08:53:49  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Man kan köpa batterivatten på en bensinmack och Isopropanol köpte jag hos Kjell.com. Annars brukar jag ta mitt vatten från torktumlaren som är av kondensortyp.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/01/19 :  09:53:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Biltema har batterivatten också. Kostar 40kr för 4 liter.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga-vatskor/Batterivatten-361767/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/19 :  11:39:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag kanske är jollig, men både batterivatten och torktumlarkondens känns som lortigare alternativ.
Nu har jag iofs en Okki Nokki och den förbrukar så lite att jag anser mig ha råd att köpa destillerat på apoteket.

Men förmodligen skulle de förstnämnda alternativen duga lika väl till skivtvätt...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2012/01/19 :  21:26:42  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Destillerat vatten och batterivatten är inte samma sak... Sen om det gör nån skillnad i vinyltvättssyfte vet jag inte... troligtvis inte.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/01/19 :  23:16:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Batterivatten är avjoniserat och likvärdigt med destillerat vatten.
På den tiden jag arbetade på Shell matade vi ångpannorna med avjoniserat vatten.
Ledningsförmågan låg på sjukt låga nivåer på det matarvattnet.
För laboratoriebruk användes också avjoniserat vatten.

Så om det känns lortigt så får du nog känna efter igen...

(Förutsätter nu att vattnet är producerat i en riktig jonbytaranläggning med både anjon-, katjon- och partikelfilter.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/01/19 23:26:03
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/01/19 :  23:28:37  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Hejsan allihopa.
Jag tror inte att det behöver vara destillerat eftersom vårat renade kranvatten har en väldigt hög kvalitet.Om jag minns rätt är dessutom batterivatten samma sak som destillerat vatten,det står väl på flaskorna antar jag.Eftersom skivorna är av vinyl borde det vara viktigare att man inte torkar ut plasten med tuffa rengöringsmadel.jag tror petsonligen att rent vatten med pyttelite yes i är det bästa eftersom det duger för känslig hud.Man kan ju testa med en billig skiva först för att se.
M.V.H. Preben
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2012/01/20 :  18:39:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
I Skåne är vattnet väldigt kalkhaltigt, kan det fungera med kranvatten i Skåneland, tror inte det.

Batterivatten från Biltema fungerar nog bättre.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/01/20 :  19:25:24  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Man måste alltid skölja med vatten som har låg salthalt, det vill säga så att inget skit blir kvar i skivspåret och torkar in. (Såsom Skånevatten gör med sitt höga kalkinnehåll.) Således användes destillerat eller avjoniserat vatten (Ej samma sak då det är helt olika framställningsprinciper.)(Batterivatten är avjonat vatten, eftersom det håller tillräcklig kvalitet för batterier och är betydligt billigare att framställa än dest. vatten.)

Aqua Purificata är dessutom fritt från mikroorganismer, om jag minns rätt.

Jag hade själv en gång i tiden en slags rengörings- och antistatvätska tillsammans med en borste för att sprida ut skiten. Nålen plöjde fram i Nilen. Det tog väl bort statsmällarna men samlade i stället intorkat damm. Det knastrar som tusan om dessa skivor.

Om isopropylalkohol funkar vet jag inte, men det får ju inte lösa uppvinylen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/20 :  20:15:12  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Man kan ju testa med en billig skiva först för att se.

Behövs inte för jag har testat med tillräckligt många skivor med min blandning utan några som helst olägenheter. Destillerat vatten och 25% isopropanol med några droppar YES. Ibland när jag vill spela över någon vinyl till ett annat medium, då händer det att jag använder våtavspelning som smörjmedel.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2012/01/21 :  17:10:04  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Fick tag på aqua purificata och isopropanol.... Undrar bara hur många skivor man kan köra på en sats? Blir ju engångsblandningar vid varje tillfälle tänker jag.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/21 :  17:21:52  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har gjort en blandning på totalt en liter som jag förvarar i en sprayflaska typ blomspruta fast större.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2012/01/21 :  19:08:15  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
- 1 L destillerat vatten från macken.
- Några droppar fotovätmedel (Ilford Ilfotol). Min flaska är på 250ml och räcker livet ut.

Vätmedlet har även antistatisk verkan.

Det finns en debatt på nätet ang isopropanolens fördelar/nackdelar. Ev sliter den på vinylen.

Jag läggr till isopropanol om skivan är väldigt smutsig. För övrigt bara vatten och vätmedel. Gör man vätskan själv enl ovan blir det billigt så någon återanvändning är det inte tal om.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2012/01/22 :  13:12:29  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Blandning i blomspruta låter ju smart... Det i kombination med tork av microfibertrasa efteråt borde ju vara bra?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/22 :  13:33:36  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Mikrofibertrasa är bra men då ska det vara den finaste som passar glasögon. Själv har jag en skivtvätt med vakuumsug och innan dess använde jag en bomullstrasa som inte luddade.

Edited by - gcs on 2012/01/22 13:34:49
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/01/22 :  14:45:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kör 7 dl vatten(avjoniserat eller destillerat), 1 dl IPA och en droppe yes i min skivtvätt med vakuumsug. Funkar klockrent.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2012/02/04 :  23:37:04  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Precis! 1 del isopropanol och 7 delar vatten, och en droppe YES för att bryta ytspänningen (har jag hört). Det verkar vara ett ganska klassiskt recept. Detta kör jag också med, och det funkar bra!

*Edit: Destillerat vatten alltså!

Edited by - modernman on 2012/02/04 23:38:16
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000