HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Två par RCA-honor på RIAA’t?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/01/09 :  20:00:38  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Har fått för många vinylspelare. Men det är ett angenämt problem !
Däremot så skulle jag vilja ha två spelare inkloppade till ett RIAA. Har en ombyggd Edison One som RIAA och funderar på om man kan ha två par RCA-honor pålöddade. Tänkte om man kan lödda på extra paret på de löddningspunkter där de nuvarande RCA-honorna är fast löddade?
Kan detta fungera om man har strömmen på för en skivspelare åt gången?

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/01/09 :  20:12:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tror att du tänker lite fel här en pickup fungerar utmärkt utan att du har strömmen avstängd, men jag förstår vad du menar.

Låt se, du vill ha två skivspelare med pickuper kopplade till samma riaa det går utmärkt men du får helt enkelt ha en brytare som bryter den ena kretsen (pickupen) den spänning som uppstår kan i sämsta fall försämra den andra pickupen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/01/09 :  20:40:18  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Ok. Då får jag skaffa ett RIAA till! En brytare är inte optimalt för ljudet
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/01/09 :  20:44:05  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Ett mycket billigare alternativ är att flytta kablarna när du vill byta skivspelare.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/01/09 :  21:06:28  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Ja, men inte lika roligt...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/01/10 :  07:46:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Roger,
quote:
Ok. Då får jag skaffa ett RIAA till! En brytare är inte optimalt för ljudet

Du kan lugnt montera en switch (av god kvalié) så du kan växla puppa
Du kommer inte uppleva någon försämring av ljudet iom detta
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/01/10 :  22:01:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag svarar också på samma inlägg som pix, att tänka på är att fabrikstillverkade förstärkare med grammofonsteg använder brytare av något slag och där är det ingen som märker något.

Jag fick tag i ett gäng med vippbrytare som är belagda med silver de är av äldre modell men fungerar utmärkt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000