HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Trigon Vanguard II - grymt prisvärt RIAA-steg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/01/02 :  23:41:32  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
För drygt ett år sedan började jag att kika mig om efter en uppgradering till mitt dåvarande RIAA-steg från Electrocompaniet.
Efter lite sökande och läsande fick jag möjlighet att testa ett RIAA-steg från det tyska företaget Trigon Elektronik GmbH www.trigon-audio.de. Trigon tillverkar alla sina produkter för hand i Tyskland och det RIAA jag fick testa var Vanguard II.

De fysiska måtten är inte stora på Vanguard II, men på baksidan sker inkopplingen via rca-kontakter samt en rejäl jordskruv. På undersidan finns det ett antal dipswitchar för att kunna optimera inställningarna för både MM- och MC-puppor. Alla inställningarna går att göra separat för resp. kanal. Steget går att få i silver eller svart.

Technical data:
Reinforcement : 42 #8211; 66 dB in 16 stages adjustable
input impedance : from 25 ohm to 1800 ohm in 31 stages (see table)
: without connected resistances 47KOhm
capacity : Basic capacity = 60 #8211; 100pF
: insert able capacity = 47pF, 100pF, 147pF
entrance : 1x Cinch
exit : 1x Cinch
Distance of weighted noise voltage : -72dB with 60dB reinforcement and : -94dB with 36dB reinforcement
frequency response : + - 0,2 dB RIAA equalized
distortion factor THD + N : 0,06%
Crosstalk attenuation : -96.2 dBA with 10KHz
power input : < 3VA
Dimensions h x b x d : 55mm x 133mm x 182mm

Efter att jag hade ställt in den för att matcha min Denon DL-103R och några dagars inspelning var jag grymt imponerad över denna lilla sak. Den spelar musik med sådan självklarhet och på ett så naturligt sätt att det är kusligt.
Att jämföra med RIAA-steg från Electrocompaniet och Harmony Design, som jag tidigare ägt, är som att jämföra division 3 med Champions League. Klasskillnad med andra ord.

Som om inte detta räckte så investerade jag efter några månader även i Trigons batteripack Volcano II som är gjort för att jobba tillsammans med Vanguard II.
Detta blev ytterligare ett lyft som gav en större svärta och lugn över musiken som måste upplevas.

Jag anser att Trigon Vanguard II är ett grymt prisvärt RIAA-steg som jag verkligen kan rekommendera. Tänk även på att det är handtillverkat i Tyskland och det är tysk kvalitet rakt igenom.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/03 :  07:53:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Men vad talar vi om för kostnader?
Hade ju varit stenkul med en jämförelse mellan ditt Trigon, mitt Tom Evans och Thomas.PEO's WHEST som omnämns i en annan tråd här.
Det verkar som om vi alla är ohyggligt nöjda med RIAA-stegens otvivelbara framsteg!
Jag tror att de alla ligger inom samma härad kostnadsmässigt.
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2012/01/03 :  08:13:15  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
5200:- för varje del enligt priser från Akkelis hemsida, sen finns även Advance ytterligare ett steg upp. För 11900:-.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2012/01/03 08:17:42
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2012/01/08 :  11:34:40  Show Profile Send PK a Private Message  Reply
HI fi o Musik testade ju flera riaa steg och tyckte att Harmony designs trafobaserade steg var bättre än trigon advance som var med i samma test och här säger du att Vanguarden skulle vara i en helt annan klass än Harmonys steg.Kan det vara sån skillnad i vad man hör och inte hör.
Har även talat med en kille på telefon som hade bytt upp sig till advance och var väldigt nöjd.Vanguard har inställbar gain det är ju väldigt bra,kommer aldrig att köpa ett RIAA steg utan inställbar gain.
Har tänkt på Phonomena 2 USA baserat MM/MC steg som har fått strålande kritik i ungefär samma prisklass ca 6000:- från norge med mycket inställningar.
Tål att kollas upp

PK
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/01/08 :  12:45:29  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
HI fi o Musik testade ju flera riaa steg och tyckte att Harmony designs trafobaserade steg var bättre än trigon advance

Jag kan inte svara för hur Trigon Advance låter då det är Vanguard II som jag har. Hifi & Musik har ju även en tendens att skriva upp svenska produkter. En av de stora fördelarna med Trigon är alla de inställningsmöjligheter som finns och som saknas på t.ex. Harmony Design.
Sedan är det som alltid att det beror på hur väl de olika apparaterna samarbetar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/01/08 :  14:31:38  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Har inte själv provat Trigon eller Harmony Designs RIAA, men min kompis har HD V9T, och det låter mkt bra. De jag känner som testat Trigon har tyckt det varit ett mkt bra RIAA.
Själv har jag faktiskt ett Nova Phonomena som jag är mkt nöjd med. :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2012/01/08 :  15:53:50  Show Profile Send PK a Private Message  Reply
Tycker bara att det låter konstigt att man kan komma fram till så väldigt skilda slutsatser.Ditt Vanguard riaa kostar ju ca 1/2 priset mot Advance som HIFI o M testade som de tyckte var sämre än H-Design och ändå så tycker du att Vanguarden låter bättre och inte så lite heller.
C-L mot Div 3 som du uttryckte det.
Du har säkert rätt i att tidningarna är färgade,testaren hade ju ett eget Harmony steg så man vet ju aldrig.
Kilgore, vart köpte du ditt Phonomena,jag har bara hittat det i Norge och USA.

PK
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/01/08 :  17:12:16  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
PK du har PM

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/01/08 :  17:55:48  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Ditt Vanguard riaa kostar ju ca 1/2 priset mot Advance

Nja, det stämmer inte riktigt, Visserligen kostar Vanguard 1/2 priset mot Advance, men i mitt fall har jag även batterienheten Volcano som totalpriset blir nästan som för Advance.
Vad jag har kunnat läsa mig till finns det fler inställningsmöjligheter på Vanguard än på Advance.
Advance har för övrigt även ett inbyggt batteripack.

När det gäller H&M test har jag för mig att de testade den variant av Harmony Design som innehåller en trafo för MC-puppor något som mitt RIAA inte gjorde. Eller har jag fel när det gäller testen i H&M?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2012/01/09 :  11:22:15  Show Profile Send PK a Private Message  Reply
Nej det stämmer det var den med trafo för MC Pickuper.Frågan är om inte ADVANCE bara är en ihopbyggd VANGUARD med mindre batteripack och de separata är bättre man vet ju aldrig,har inte sett interiör så nära att jag kan jämföra.Eftersom du hade MM Harmony testade du med samma mm pickup på Vanguarden?

PK
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000