HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörvoltmeter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lta
Member

72 Posts

Posted - 2012/01/07 :  16:21:23  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
Hej alla diyare!
Jag har precis blivit ägare av en Rörvoltmeter HP 400 D.
Min undran är: Vad används den till och kan jag använda den till mina rörprojekt?

Tacksam för svar och exempel på användningsområden.

Bästa Hälsningar Daniel Litskog

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/07 :  16:46:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Men snälle Litskog, jag förklarade att den används enbart för att mäta spänningar med. Att det heter rörvoltmeter betyder ju inget annat än att det sitter rör och inte trissor eller IC för att förstärka små spänningar.
Go to Top of Page

lta
Member

72 Posts

Posted - 2012/01/07 :  16:53:08  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
Visst ja, så var det ju... Glömde
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/07 :  18:18:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag var lite hård mot dig kanske ...

Här har du ett typiskt schema på en typisk rörvoltmeter:
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2012/01/07 :  23:01:23  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Med den skillnaden att HP400-serien mäter AC,men schemat visar en DC voltmeter.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/01/08 :  00:40:59  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Har en General Electric rörvoltmeter uppe i skåpet, Har för mig att den mäter DCV, ACV och resistans. Ser den mer som kuriosa än brukspryl, den har en förmåga att 'driva' en del, kanske skulle den bli stabilare av en genomgång.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/08 :  14:53:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kan ju Nämna att en rörvoltmeter kan ha ganska hög Zin vilket innebär att den lastar kretsen man mäter mindre. Nu finns det ju högimpedans integrerade kretsar som funkar lika bra och som ersatt rören.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000