HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DOS för Win XP?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/12/30 :  17:38:20  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har ett gammalt men bra mätprogram (IMP från Liberty Instruments) vilket använder DOS. Finns det någon DOS-emulator till Win XP som jag kan köra mätprogrammet i?

Modda allt som går att modda!

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/12/30 :  18:23:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
DOS kan du säkert köra i valfri virtuell maskin. Sedan finns det ju t ex DOSBox som brukar användas för att köra gamla spel i.

Frågan är nog mer om du kommer åt externa saker, för jag gissar att mätprogrammet inte ska mäta sig självt?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/12/30 :  19:00:08  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kanske skulle försöka skaffa en burk med Win 98. För 98 har väl DOS i botten fortfarande?

Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/12/30 :  19:09:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ja, DOS 7.0 fast jag vet inte om allting som krävs för att köra programmet ifråga finns.

Annars kanske du har tur så kanske du kan köra en modifierad live-CD med FreeDOS e dyl? Fast det kanske kräver lite knåpande om du ska kunna spara några resultat också.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/12/31 :  11:12:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har två gamla burkar stående. Men inte så gamla att det är Win 98 på dem.
Nu till frågan. Funkar hårdvaran till Win 98? Kan det bli problem med in/ut-portar skärmar mm?

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2012/01/02 :  10:04:57  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Går det hitta drivrutiner så en nyare burk funkar med win 98?

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/01/02 :  13:09:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du kan köra DOS i virtuell maskin (VmWare). Frågan är om det händer konstigheter vid hårdvaruaccess.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2012/01/02 :  13:22:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det har vi nog redan konstaterat i andra inlägget.

Drivrutiner till Win98? Det beror nog på hur ny/gammal burken är och vad som sitter i den.
Någon skarp gräns finns ju inte, så det är väl till att leta och pröva. Det kan ju inte gå mer än dåligt. Ju nyare burk desto sämre möjligheter såklart. Sedan kan det ju vara så att man behöver dumma ner datorn lite i BIOS för att det ska fungera.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2012/01/04 :  14:13:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag tänkte testa på kul att trycka in Win98SE på min gamla bärbara från 2006 (tror jag). Det visade sig att det hade jag redan gjort vid något tidigare tillfälle.
Den startar, men det är ju en del som är frågetecken och utropstecken i Enhetshanteraren. Om det går att fixa vet jag inte, för det verkar som om jag bara hade prövat att installera av någon anledning.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2012/01/08 :  15:36:18  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har skaffat en burk med win98 och en tjockskärm! Nu funkar mätprogrammet!
Kan vara bra med en separat burk till mätprogrammet så kan man släpa med sig den om det skall mätas hemma hos någon annan.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000