HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Övre lyssningsrummet. - Akustiktips önskas...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/01 :  15:32:09  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej och gott nytt år på er!

Jag lägger ut lite bilder på lyssningsrummet på övervåningen.

- Önskar tips om akustik. -

Först å främst vad för slags takpanel jag skall sätta upp. Har fått ok av sambon att sätta upp stående 95 mm planhyvlade panelplankor med ett mellanrum på 5 mm. Innanför dessa är tanken att det skall vara en tunn naturfärjad moltonduk så man slipper att se vindduk och gles. Innanför vindduken är det ca 200 mm med träfiberisolering.

Är jag rätt ute? Dessa ideér är skott från höften så kom gärna med kommentarer och förslag på förbättringar.

Här kommer bilderna:

Bild 1. Bjälklag.



Här är det förstärkt med en 45x145 på var sida om de gamla bjälkarna och en 45x220 emellan. På detta är det sedan 25 mm spånskiva och 25 mm furuplank. Tanken är att få ett riktigt stabilt golv dels med tanke på den eventuellt tunga hifi-utrustning som skall stå där. Dels med tanke på att vi har fest hemma ibland och det kan bli en del dans och när en massa folk står och stampar vill jag att folket som sitter i köket nedanför och filosofierar över livet inte skall vara oroliga över att himmlen skall falla ner över dem...

Här ser man också den vita kabeln. Blyskärmad 5 x 2,5 mm2 hela vägen från centralen i källaren.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2012/01/01 16:06:03

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/01 :  15:44:01  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Bild 2. Vy från Sweetspot.



Här kan man ju få en idé om hur högtalarna skall placeras. Mellan vägg och takstol är det circa 3,8 m. Den raka väggen med det som senare skall få ett par fönster är ca 1,15 m hög. Vänstra högtalaren kommer att få en naturlig dämpning av förstareflexen när jag hänger upp en lagom tjock gardin vid det lilla fönstret. Bakom antar jag att de kommer att få samma förutsättningar vad gäller basstöd och liknande. Till höger om takstolen kommer vi att kunna ställa instrument å få en liten rep-hörna;)

Men vad får snedtaket för påverkan på ljudet?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2012/01/01 16:07:41
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/01 :  15:57:10  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Bild 3. Ungefärlig placering av lyssningsposition.



Stolen kommer att ersättas av en ganska svulstig och avslappnad skinnsoffa som är görskön att däcka i med ett (tomt...) wiskyglas i handen när man slappar till nå'n skön musik.

Kanske skall man ha något som diffunderar ljudet (eller vad det heter) på väggen bakom. Naturligt eller konstruerat. Vi kommer inte att ha panel på den väggen (och gips är nästan bannat hemma hos oss...) utan den kommer att lämnas med råa grova plank med dymlingar i.
Hålen i golvet är till för att kunna blåsa in träfiberisolering.
Skall man ha nåm absorberande/diffunderande ting i taket som ser ut som ett star trek skepp eller vad tror ni?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2012/01/01 16:08:17
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/01 :  16:03:45  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Bild 4. Ungefärliga mått.




Edit: ändrat bildlänkarna.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2012/01/01 16:09:46
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/02 :  11:05:07  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tack Pac för flytten av tråden.

Comments anyone?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/02 :  13:06:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Comments anyone?

Jag är långt ifrån någon expert på området, men jag kan säga:

WOW! Häftigt

Tack vare formen på taket och rummets storlek så tror jag inte att du kommer att få några stora problem med akustiken, men bygg som du tänkt och öka sedan på med en lagom blandning av dämpning och diffusering efter behov.
Jag har märkt att "Z-panel" diffuserar ganska bra, det är dessutom snyggt tycker jag.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/01/02 :  13:34:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag tror att anledningen till de få svaren är att projektet är så
stort. Rent intuitivt tycker jag du är helt rätt ute. De 5 mm mellan
plankorna kommer suga bas och midbas. Häng draperiet på väggen som är
nära så långt ut från väggen som möjligt, gärna 50 cm. Det här kommer
bli bra

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/01/02 :  14:49:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Att göra en spalt med 5 mm är en bra lösning, men har man bara detta mått/avstämning riskerar det bli sneddämpat (alltså överdämpat i ett visst litet frekvensområde).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2012/01/02 :  17:52:01  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Håller med Engelholm, håll dig inte till ett fixt avstånd mellan takpanelbrädorna om du kör en och samma bredd på dem. En variant om du använder fix spaltbredd, är att använda brädor av olika bredd, 70, 95, 120, 145 mm tex. (Med olika bredd sätter du eventuellt funktion före estetik, det är ett val du får göra.)

I läget som du är i nu, är det lämpligt att köra en 1:a mätning hur basen i höjdledd beter sig i rummet. Du kan då göra en grovberäkning om vad som kan bli lämpligast brädbredd + tjocklek samt spaltbredd. -En panelabsorbent alltså. Panelbrädorna skulle jag låta ligga och torka till, en månad eller så, före jag spikar upp dem. 1 eller 2 mm diff mot "rätt spaltbredd" kan ge ganska stor förändring om takpanelen är tänkt att fungera som absorbent vid en särkild frekvens/ område.

Citat: "Skall man ha nåm absorberande/diffunderande ting i taket som ser ut som ett star trek skepp eller vad tror ni?" Jag skulle nog överväga ett poly-arrangemang som fungerade både som ljudsspridande reflektor / diffusor och basabsorbent (om du fyller den med gölasfiber). En poly är väsentligt enklare och billigare att göra jämfört med en QRD, om det var QRD du menade med star trek skepp. Vikt/m² för panelytan bör ligga kring drygt 4 kg för musik, Det når du med 3-4 mm plywood / masonite som du invändigt belägger med takpapp ( = bitumen). Bitumenskiktet är bra på att döda eventuella resonanser panelen samtidigt som du ökar vikt/ytenhet för panelytan.
Lämplig höjd för böjningen är ca 20-30% av panelens bredd.


Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/02 :  18:01:34  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Opethic, jag tänkte ju då ha släta plankor med räta vinklar. Men till skillnad mot z-panel diffuserar de nog inte lika bra. Åtminstone inte rakt på. Men som sagt skall jag ha en spalt mellan plankorna. Kanske diffuserar den lite av det som kommer in från snedden.

EA, angående "snedämpning", skulle du rekommendera olika bredd på spalten efter varje planka? Tex att en spalt är 3 mm, nästa 8 mm, nästa 5 osv. Kan man räkna på detta? Jag har läst nåt arbete från Lund där man har undersökt olika spaltad panel och hur den påverkade ljudet så det är väl inte otroligt om det fanns några praktiserade teorier.

PP, för att slippa ta upp utrymme med ett draperi en bit ut i rummet, vad tror du (och ni andra) om nå´t diffuserande typ wingar eller golden horn bakom en tung gardin?
Och på väggen bakom högtalarna? I vänstra hörnet kanske ett th står men framför de små fönstren blir det nog mest små trän och stora rörförstärkare.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/02 :  18:10:54  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
adhoc mf, olika plankbredd i stället för olika spaltbredd, skulle det funka lika bra?

Vad exakt är en QRD? Länk? Å vad finns det för andra mojänger man kan ha högst upp i taket. Jag tänker Wingar igen. De kan man säkert även använda att sätta belysning i. För det skall ju till det med på nå´t snyggt sätt.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/01/02 :  18:32:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Visst går det räkna på!
Men man måste se till att det är olika fack, dvs olika kaviteter. Annars funkar det inte.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/02 :  18:58:50  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hmm. Kaviteterna är ju olika... Iom att det är lite olika avstånd mellan gles och yttertak. Dvs olika tjock isolering. Från ca 150 mm till 250 mm. Men vette tusan om det räcker. Glesen är ju 28 x 70 så avståndet mellan panel och Molton till vindduk och isolering är ju konstant 28 mm. Och isoleringen är ganska hårt packad träfiberisolering. Så en optimal basfälla är det kanske inte men med de förutsättningar jag har så kanske det går att använda taket till nå´t nyttigt.

Här är en länk till ett exjobb på kth om just detta med spalter mellan plankor och hur det påverkar akustiskt:

http://web.byv.kth.se/avd/byte/exjobb/362.pdf

Har ni några mer länktips om detta ämne mottages de tackamt!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/01/02 :  19:24:29  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Skicka ett PM till Akkelis Audio. Han byggde om ett rum i källaren
och började med spalter ungefär som du har tänkt dig men det slutade
om jag inte minns fel med att han satte för flertalet (om inte alla)
innan det blev som tänkt. Jag har 170mm råplan och ca:4mm spalt i
mitt innertak (snedtak) men då har jag även en fuktspärr (plast)
direkt bakom vindpappen som igentligen bara sitter där för det
estetiska. Det fungerar bra för mig.


Edited by - DahlbergAudio on 2012/01/02 19:31:46
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/02 :  23:36:24  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
"Sök, och skall du finna"

http://www.acoustic.ua/forms/calculator5.en.html


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2012/01/05 :  16:17:12  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Som du såg i uppsatsen från KTH är det för jämn och hög absorbtion i basen (>0,8) ganska lämpligt med 4 mm spalt mot brädor 70x16 mm. Beroende vilka frekvenser som är intressantast kan även 2 eller 3 mm vara lämpliga alternativ. Absorbtionen som visas i diagrammen är kopplad till brädans bredd och tjocklek samt spaltbredden, den bakomliggande isoleringens gasflödesmotstånd spelar också roll. Du får en procentuell perforering av takytan (spaltbredd mot brädbredd) samt luftvolym i spalterna (spaltbredd mot brädtjocklek) som bestämmer resonansfrekvensen mot bakomliggande luftgap mot vägg. Har du stort avstånd bakom panelen, säg 200 mm och mer, är det lämpligare med lågt luftflödesmotstånd => vanlig lättviktig byggisolering i glasfiber, under 18 kg/m helst lägre eller rockwool 30 kg/m. Vid #8221;litet avstånd#8221;, under 100 mm, är det lämpligare med högt luftflödesmotstånd, ca 96 kg/m för glasfiber som du har i s.k. akustiktak i kontorslandskap. Vid höga luftflödesmotstånd i kombination med stort avstånd bakåt fås sämre absorbtionsvärden. Hur din cellulosafiber ligger till har jag ingen bra koll på, jag tror den är "ganska hög".

Om du vill ha ett "rent" tak med mer diffuserande egenskaper (förutom spaltabsorbentsfunktionen) kan du spika på lockpanel, tex 45x28 mm, utanpå 70 eller 95 mm-brädorna. Du kan när som helst senare på ett enkelt sätt komplettera med s.k. polys som du böjer in mellan de utanpåliggande lockpanelbrädorna, -utan att behöva förändra takkonstruktionen det minsta.

QRD-diffusorer är bökiga att bygga och även tunga om dom ska ha någon större storlek baserad på högt primtal och rejält djup, 200 mm, för diffusering även långt ned i frekvens.

Tips om du ska köpa någon färdig QRD-liknande diffusor: http://www.resonatorstockholm.com/Optiffuser/Optiffuser_Manual.pdf Den har bra dokumentation och är dessutom för sin storlek billig (under 3000:-). Ofta är produkter man kan stöta på på nätet dåliga i sin tekniska dokumentation. Hur många skulle köpa en bil med enda tekniska uppgiftern: breddxhöjdxlängd, 5 dörrar samt att motorn varvar mellan 700-7000 rpm, i övrigt luddig marknadsföringsprat?

QRD finns det mycket att läsa om på nätet. Bra länk om teori och byggen av QRD: http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm

En riktigt bra tråd om polys: http://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/654179-poly-coefficients-cont-another-thread.html

Så här kan DIY-polys se ut tex: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=3328
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/06 :  01:38:08  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jo, vissa förutsättningar är ju fasta;
  • Isoleringen tjocklek
  • Isoleringens luftflödesmotstånd
  • Avståndet mellan baksida panel och framsida på isoleringen


Till sist kan jag ju nämna att mellan isolering och yttertak ligger det en masonitskiva och att yttertaket består av gamla plankor med vankant och att dessa ligger omlott varannan utåt och varannan inåt.

Metoden för att påverka vilken frekvens som absorberas är således att variera spaltbredd, brädbredd och brädtjocklek.

Återstår då att bestämma vilka frekvenser absorbation önskas. Det är ju ganska svårt att mäta och att räkna ut känns nästan ännu mer komplicerat med tanke på rummets oregelbundna form.

Jag skall kolla lite med folket på denna sitens forum.

http://www.johnlsayers.com/

På förstasidan är ett bildspel med lite olika kontrollrum där man har använt sig av "slot wall Helmholtz resonators".


Bra idé att spika upp lite lockpanel och klämma in polysar, skall bara få den idén igenom hos regeringen. (Läs: "Sambon")


QRD-diffusor är nog svår att få igenom. Tänkte annars på en variant av Wingarna, tillverkad av borstad rostfritt och plexi med belysning inuti. Kanske något att sälja in hos Svanå-Matts?


Nä, först nu panelen. Och sedan färdigställande av rummet och möblering. Sedan mätning och komplettering av akusikåtgärder.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/01/06 :  10:16:20  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Vill meddela att rummet nu är (nästan) färdigt och möblerat med ljudgrejjer, soffor, bord mm.
Bilder kommer.

Stereon är (för tillfället:)) Infinity rs1b drivna av 2 st Yamaha P2201. Delar gör jag numera med miniDSP 10 x 10 HD som är kopplad till en hfx-dator (ljudlös) via Toslink.

Jag testar även att köra ljud från telefonen - blåtandsmottagare - rca in i miniDSP:n. Detta för att kunna ta ner datorn till kontoret igen. Det är jobbigt att göra kontorsarbeten i lyssningssoffan, man får inget gjort ju. Till sist sitter man och lyssnar på musik när man har räkningar att skriva och betala ;)

Istället för kontorsdatorn sätter jag nog snart ihop en billig miniITX-baserad dator med bara moderkort, minnen och solid state-disk i en liknande hemmasvetsad låda mina Ice-moduler byggs in i.

När jag får lite pengar över kommer jag nog att testa en Sonos musikuppspelare och koppla in den till miniDSP:n. Är det nå'n som testat att koppla in en så´n till en bra ljudanläggning?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/01/06 :  18:39:38  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Ett rum som jag tror kan bli riktigt bra och välljudande
quote:
Vill meddela att rummet nu är (nästan) färdigt och möblerat med ljudgrejjer, soffor, bord mm.
Bilder kommer.

Bilder, ja tack

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2013/01/06 :  19:37:54  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hur blev akustiken då? :-)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/01/06 :  20:05:14  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tjaa, utan att ha mätt något så upplever jag rummet som behagligt. Men jag försöker att få mitt xtz room analyzer att funka...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/06 :  21:03:24  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Behövs det kan jag släpa med mim Roomanalyzer II Pro nästa gång jag skall ut till ön :)

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/01/06 :  21:51:15  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tack! Men det är just den modellen jag har problem med. Men titta gärna in om du ändå är på ön nå'n gång!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/01/06 :  21:59:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kör du XTZ via dina DSP:er?
Tror i så fall att programmet inte kan hantera delayerna korrekt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/06 :  22:34:10  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
PM-ar dig när det drar ihop sig mot Brattelyckan eller Flädervägen

Jo Solhaga kan nog ha rätt. Käckt program men jag tror det kan köra ihop sig om man kör ihop med andra ljudprogram på datorn tyvärr.
Själv har jag ett lustigt fel - när man mätt ett antal kurvor, har inte räknat hur många, så hittar den inte utrustningen Norsk reset så går det igen tills nästa stopp

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/01/07 :  06:46:38  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Solhaga, ok. Men då mäter jag frekvensgång utan delay till en början.
Brandmäster, miniDsp:n är ju en separat hårdvara, även om man configurerar den via datorn... Så jag förstår inte hur det kan bli en konflikt. Vet ni?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000