HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tappat horn med Fatial Pro 15XL1400, spelar.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/22 :  15:29:53  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jag delar fortfarande i min gamla dator med Azus 7.1 ljudkort. Oftast mellan 50 och 70 Hz. Kan sätta distans i ljudkortets programvaramen får ändå inte till det.
TH var da shit när jag byggde det. Kolla vilken känslighet och max SPL!
Kan spela tillräckligt med centerkanalen på 5.1 Harman Kardon slutsteg men kör oftast med ett IcePower ASP1000.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2021/11/22 :  16:16:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tror man ska vara lite försiktig med att generalisera så hårt att den ena högtalarprincipen är överlägsen den andra.

Tappade horn kan vara fantastiska men de behöver inte vara det. Det samma gäller slutna lådor. Nu har jag inte varit och upplevt systemet i fråga så jag kan inte annat än skriva i generella termer.

Det man kan vinna med ett tappat horn över portad eller sluten låda är bla.a effektivitet - mer SPL ur samma watt. Storleken behöver inte bli radikalt mycket större än en portad låda heller. En sluten låda går att få at spela djupt men till kostnaden av större konutslag vilket ger distorsion. Båda TH och BR håller emot konrörelser bättre än en sluten låda med EQ i de lägre regionerna. Använder man sig av moderna proffselement är det inte effekttåligheten som sätter begränsningarna utan antingen X-max eller portkompression (båda vid höga volymer). TH har ingen portkompression (turbulent strömning i porten som gör at massladdningen till del försvinner och lådan slutar gradvis att vara BR). TH eller QW-pipor har ofta goda förutsättningar att återge djupbas bättre på höga volymer än BR om BR drivs till portkompression (flås). Jag tror också att impulssvaret är snabbare i TL/QW än i BR som behöver flera cykler på sig att bygga upp resonansen i lådan.

Jag tror också att den strålande ytan gör mycket för hur ljudet upplevs. Min erfarenhet är att det blir taktila ur en stor strålande ytan än ur en mindre port.
För den upplevda attacken är området i midbasen väldigt viktigt (upp till ca 150-200 Hz kanske). Delar man lågt, 80 Hz eller lägre, bidrar inte konstruktionen alls till midbasen och så heller inte till känslan av attack. Jag försöker få mina konstruktioner att spela så högt som möjligt. Den senaste spelar rakt från 30-180 Hz (delar vid 150 idag) vilket gör att jag får med en hel del attack.

Att sätta Delay på topparna så att ljudet från framsidan på elementet i den tappad pipan når topparna i fas spelar också stor roll och något som kan ta lite tid att hitta rätt i.

En annan utmaning är att ha en källa till djupbas i rummet till skillnad från att ha fler. Med bara en strålande punkt får man ofta större rumsresonanser än om man har fler strålande punkter vilket gör att basen kan upplevas som bumlig och ojämn.

Det är ingen hemlighet att jag älskar horn och kvartsvågspipor av alla de slag och vill gärna lyfta fram deras fördelar. Det betyder inte att de är lösningarna på alla frågor, tvärt om. Som med allt annat beror resultatet på hur den aktuella principen är implementerad. TH & QW har sina absoluta fördelar, det samma gäller BR och sluten låda men de är olika för respektive princip och beroende på vad man vill uppnå är någon av dessa tre lämpligare än de andra.

- Please, dont kill the horn

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/22 16:22:09
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2021/11/22 :  16:19:31  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Fan nu blev jag ju tveksam hur jag ska göra Jag har som du sett i min tråd tänkt bygga mig en TH bas, i var och varannan tråd på forumet så beskrivs ju TH som guds gåva till folket.
Eftersom du har THAM ovanpå ditt tänkta horn har du all attack du kan önska dig. Jag föreställer mig att det du vill komplettera med är djupet under THAM och till det tror jag din tänkte konstruktion kan funka utmärkt till.

Men som sagt, det finns andra principer som också löser biffen men på lite andra sätt

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/22 :  17:11:51  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
FForsman, jag ser gärna dina kommentarer om slutna lådor i min tråd om en massa JBL 2226.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/11/23 :  06:14:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
De flesta som spelar musik hemma gör det på försiktiga och låga nivåer, likaså har de flesta en dragning åt att stämma av ordentligt långt ner, lägg därtill en önskan, dock inte nödvändigtvis den ljudintresserades, om att hålla formatet littet, nätt och snyggt och bilden klarnar något beträffande vilka lösningar som går hem så att säga.

Givet ovanstående gissning om hur verkligheten ser ut i majoriteten av fallen så blir valet av konstruktionsprincip nästan självklart, det är bara att gå in i vilken hifibutik eller besöka närmaste elgrossist för att se det med egna ögon.

Basreflex dominerar med en oerhörd marginal, därefeter slutet följt av bandpass, och så ser det alltså ut, följdaktligen är det även just detta majoriteten av oss har accepterat som de bästa lösningarna, varför ser det annars ut som det gör?

Mina egna preferenser, och säkerligen en del av er andras, baserade på ett livslångt intresse och exponering för alternativa lösningar ser kanske annorlunda ut, men allt beror på vad man vill åstadkomma, hur man vill uppleva ljudet.

Prova gärna att gärna själva de olika konstrukrionsprincipernas för och nackdelar genom att ge dem samma förutsättningar, avstämma dem likvärdig (samma passband) samma frekvensgång och nivå vid utvärdering, samma position i rum och samma topsystem, först då kan märka skillnaderna och härleda deras betydelse.

Detta är dyrt och tidskrävande men jag tror likväl att det är det enda viset att verkligen få reda på hur det ligger till.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/23 :  11:39:39  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Det enda alternativ till slutna lådor för välljud är väl öppna bafflar. Men det ställer helt andra krav på rum och placering än slutna lådor.
Att man har portat är ju en annan kompromiss, horn likaså. Det är ju bara att välja efter de möjligheter och begränsningar man har.
I ett fall kan en princip vara den "bästa" lösningen, eller snarare kompromissen.
I takt med de färre kompromisser man tvingas göra tillåts andra principer.
I mitt fall i lilla verkstan/studion kan jag inte ha öppna bafflar med mängder element. Jag tror jag slipper basreflex då jag har möjlighet att ha fler element i fler lådor med mer effekt och mycket eq.
Samma sak tror jag det är med tappat horn som skall ha output ner till 20 Hz. Vad skall jag med den effektiviteten till när jag ändå kan ha fler slutna subbar med mer effekt?

I ett enormt rum skulle man kunna ha 12 st hornladdade subbor men de lådorna skulle uppta volymen av ett mindre garage. Och det räcker med ett sammanlagt ljudtryck på 120-130 dB...

Nä, det mest kompromisslösa i det aktuella rummet tror jag är mängder slutna lådor och det skall jag testa. Säkert kan jag labba med placering, faser och delay. Och inte minst basfällor.

Hur detta kan ta sig ut hoppas jag kunna få input om i den tråden.


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000