HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tappat horn med Fatial Pro 15XL1400, spelar.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/12/21 :  13:40:58  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Lägger in lite bilder på subban till tv-rummet. Tanken är att den skall ackompanjera ett par diy-frontar men husrenoveringen kom emellan så nu hänger det ett par Apogee Duetta Signature på på väggen(!)...
Alla kommentarer är välkomna ;)


Bild 1. Skiss i SketchUp.




Bild 2. Hornresp parametrar.




Bild 3. SPL Response.




Bild 4. 500 watt @ 13 Xmax. Har jag fattat det rätt att Xmax är en väg och inte end-to-end?




Bild 5. Group Delay, vet inte om det är ok...




Bild 6. Phase Response, förstår mig inte på detta heller...




Bild 7. Provar elementet på baffeln.




Bild 8. Modifierade M6 islagsmuttrar.




Bild 9. Käxfräs.




Bild 10. Jag gillar kexfräsning. Knappa 100 blev det.




Bild 11. Provar de olika bitarna. Lite trångt är det. För trångt?




Bild 12 Förstärkningsstag.




Bild 13. Här limmas det.




Bild 14. Kan nå'n räkna antalet tvingar?




Bild 15. Slipas hemma i tvättkällaren. Tur det är sug på slipmaskinen...




Bild 16. Känns lagom med r10.




Bild 17. Små hål för montage av fötter.




Bild 18. Målas i diskret kulör. Blygrått...




Bild 19. Testspelas. Först med ett bryggat Behringer (ap 500?), sedan med en kanal från ett Harman/Kardon Signature 2.1. Mullrar bra men vid tillfälle skall jag få ihop ett eget litet steg med delar från en skäggig halläning.




Alltså, jag är supernovis på diy-audio. Men jag behövde en subba och efter att ha surfat runt här och på andra ställen har jag äntligen fått till en. Kanske skulle jag surfat mera och terroriserat folk mer med mina frågor men men... Nu är den här i alla fall och den låter väl ok i mina öron. Desas görs det oraffinerat vid 77 Hz med hjäp av ljudkortet än så länge. Ett Asus Xsonar DeLuxe. Försöker att använda J River men är ännu inte helt insatt vid de olika funktionerna och hur och ifall de tar över inställningarna av ljudkortet från dess egna konsoll.

Mer bilder kommer.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/12/21 :  14:02:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Bild 20. Lite bättre bild på set-upen.




Bild 21. Så här ser ändan ut. Tanken är att subban skall stå upp i ena hörnet men än så länge ligger den ned och fungerar som ett ställe att ställa H/K-steget och htpc:n. Apogeerna drivs av ett Crown Macro Reference och sitter infällt i vänstra högtalarfästet.



Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2011/12/21 :  14:21:32  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Snyggt bygge
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/21 :  14:30:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Rejäl pjäs! :-)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/12/21 :  14:53:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul att få se bygget nu, du har ju pratat om det ett tag.

Glöm nu inte att driva bashornet med rör!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/12/21 14:54:37
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/21 :  14:54:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Snyggt bygge.

Men jag blir redigt avundsjuk på en sådan maskinpark.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2011/12/21 :  15:11:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ja j*vlar vilken verkstad livet är orättvist!

Tjusigt bygge, tror det kan var en riktigt bra sub.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/21 :  16:19:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Läckert! Brutalt element! Prova lite vadd i slutet på pipan innanför elementet så kommer den låta tightare.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/21 :  20:28:03  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Eftersom du dokumenterat så fint med både skiss, simulering och
bygge vore det väl på sin plats att länka till bygget i denna tråd
så eftervärlden får lättare att hitta hit

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73500

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/12/21 :  21:10:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Härligt bygge! Det ser ut att vara ett välbyggt element den där Faitalen.Coolt bara det

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/12/21 :  21:40:30  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tack för de positiva omdömena!
Fast den fina verkstaden är inte min utan en bekants. Själv jobbar jag mest med stål.

PP, jag skall testa med vadd. Men vilken kvalitet skall det vara?

Bernt, "ett tag"... Jo, det kan man säga. Hör av dig om du har några ideér om ett rörmonoblock i USS Saratoga-klassen, trefas är ok. Kablar är ju dragna. Men jag skall testa med Mesa/Boogiet. Undra om man kan bryggkoppla det?

Elementvalet är på Ingvar Ahlbergs inrådan. Har sannerligen ett imponerande intryck. Men jag har inga andra TH med 15" att jämföra med. Dock, det går att vara i samma rum när man spelar testtoner. Så det är inte overkill. Kanske blir det ett par.

Om nå´n i Göteborgstrakten har nå´t enkelt mätinstrument, typ xtz, att låna ut för en rimlig ersättning vore det intressant.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2011/12/21 21:53:04
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/22 :  05:58:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Prova "Täckjacksfoder". Häfta fast 1 meter långt och hornets bredd på
ytan bakom elementet i öppningen. Det ska inte vara mer än nödvändigt.
Vi vill inte störa luftflödet, bara dämpa bort resonanser. Behövs det
mer, så sätt på sidoväggarna också, men börja med lite först.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/22 :  08:02:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Petter, visst menar du då att dämpmaterialet ska sitta vid öppningen av pipan, dvs där pipans tvärsnitt är störst?
Så jag inte missuppfattar vilken ände du menar. Elementet hittar jag ju i bägge ändarna ...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/12/28 :  23:37:04  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Snyggt bygge! Imponerande kexning och finish.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/12/29 :  00:10:50  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Mårten, tack!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/29 :  07:54:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
dämpmaterialet ska sitta vid öppningen av pipan, dvs där pipans tvärsnitt är störst?


Japp

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2012/01/02 :  10:04:36  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Får man fråga om det funkar bra att skala ner den modellen och använda en 10-tummare? Har inte provat TH men jag skulle kunna få in en om den blir max 30cm på minsta måttet (men 200cm lång).
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/02 :  10:12:15  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Det går säkert. Hur resultatet blir får man väl simulera med hornresp.
Kan ju tillägga att jag är ganska nöjd med resultatet. Kanske köper mig en xtz-mätmoj för att testa.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/01/02 :  13:29:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kaktus, kolla på JBL 1014.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2012/01/02 :  13:29:23  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Tack, har fortfarande bara hitta trådar där man använt väldigt små eller stora element. får försöka lära mig simulera.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/05/05 :  20:49:55  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej igen!

Nu har jag två till så'n a här 15-tummare och skall försöka få till ett par subbar till övervåningen. Slutna, portade eller TH. Andra horn blir för stora för att prioriteras.
Om det blir TH igen så kan jag ha längre, typ 244 cm (en typisk skivlängd) x 2 för ett enkelvikt TH då jag inte behöver beakta takhöjd.

Dessvärre kan den slutgiltliga placeringen för båda TH bli bakom soffan då vi inom ett år kommer att sätta in fönster under sneväggen bakom högtalarna och gärna vill kunna se ut genom dessa, eller rättare sagt, få in ljuset. Jag kommer att bära upp bio-th:t för att testa hur det skulle kunna låta med den placeringen, MEN, jag önskar kommentarer på bakväggsplacering. De kommer nog mest att spela upp till 50 Hz.


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/05/05 :  21:24:27  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Kanske är det ett bättre alternativ att ha två slutna 120 liters lådor ståendes bakom frontarna i de främre hörnen. Högre waf, mindre störande visuellt, lättare att flytta runt om man skulle behöva ändra möbleringen mm. Sedan räcker ju ljudtrycket till ändå ;) Och många menar att det är hög kvalitet på basen ur slutna lådor så..

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2013/05/05 23:47:52
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/22 :  09:42:43  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Vill påpeka att jag ännu inte fått detta långa tappade horn att spela i takt med sig själv liksom. Det står under apogeerna och mullrar när det skall till filmer. Men skall vi dansa går vi upp en våning där jag har feta element i slutna lådor. Mycket bättre.

Slutna lådor är mycket bättre än långa tappade horn.

Så är det bara.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/11/22 :  10:17:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har ingen egen erfarenhet av bashorn i hemmamiljö, men har varit på gång att bygga något.

Nu kan jag lägga det byggsuget åt sidan, tack Mathias!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/11/22 :  14:07:19  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
quote:
Slutna lådor är mycket bättre än långa tappade horn.


Fan nu blev jag ju tveksam hur jag ska göra Jag har som du sett i min tråd tänkt bygga mig en TH bas, i var och varannan tråd på forumet så beskrivs ju TH som guds gåva till folket.

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2021/11/22 :  14:52:00  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hur är de delade Mathias, kan du labba med olika fördröjningar/Delay på något sätt?
Detta kan göra så att de upplevs spela i otakt eller att de dödar varandra mellan subb och topp.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000