Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 18:41:16
|
quote: Jag är helt ny på detta och kan ha gjort alla fel i boken men någonting verkar jag lyckats fånga. Fenomenalt kul!
Nu har du lyckats mäta, Grattis och bra gjort! Nu måste du börja förstå hur mätavstånd påverkar tonkurvan och hur optimering av tonkurvan på ett mätavstånd låter "i soffan". Mycket att göra och att lära |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 21:03:54
|
Intressant.. Det ser riktigt fint ut över 15kHz.. Det gör det Inte med mina drivrar.. kanske man får lov att överge Beyma till förmån för Faital..
Hur mäter det off axis ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 20:21:44
|
Mätning av diskant off axis
quote: Mäter ju riktigt fint Bara att hosta upp mätningar på de andra elementen också
- Tack. Mätningar på resten kommer.
quote: Nu har du lyckats mäta, Grattis och bra gjort! Nu måste du börja förstå hur mätavstånd påverkar tonkurvan och hur optimering av tonkurvan på ett mätavstånd låter "i soffan". Mycket att göra och att lära
- Tack. Jo jag kan tänka det. Har du något tips på var jag kan läsa på mer om detta? Har bläddrat igenom Vance Dickason "Loudspeaker Design Cookbook" och Floyd Toole "The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms" men utan att hitta någonting som var 100 % träff. Säg gärna till om tänker ha en mätarstuga hemma
quote: Hur mäter det off axis?
- så här ungefär:
Gult = on axis Rött = 15 deg. off axis Blått = 30 deg. off axis Grönt = 45 deg. off axis
Ta mätningen med en nypa salt för det är mitt första försök och jag är inte helt 100 på att jag fått allt rätt även om det känns OK.
Petter: Du skrev tidigare:quote: Simulera med lite högre q-värde, i verkligheten sjunker q rätt mycket i dessa-lådor sedan.
Har du lust att utveckla en smula? Varför och hur mycket kan man räkna med att Q sjunker?
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
Edited by - FForsman on 2011/12/27 20:25:34 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 22:15:23
|
quote: Gult = on axis Rött = 15 deg. off axis Blått = 30 deg. off axis Grönt = 45 deg. off axis
Det måste nästan vara mätfel, annars ser det helt för otroligt bra ut. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 22:35:44
|
Alla element jag någonsin mätt på utom en (av fyra) JBL 2202H har haft lägre Bl än databladet angett. qts har alltså varit högre på alla utom ett element jag mätt på. En annan anledning är att du måste veta om och isåfall, hur mycket som simuleringsprogrammet räknar med förluster i bassreflexsystemet. Alla basreflexare jag har byggt hittills har uppvisat lägre qtc än jag simulerat. Hur mycket är svårt att säga och är olika från gång till gång, så bygg en testlåda och provmät först innan du fixar snygg-lådorna. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 22:40:41
|
quote: Det måste nästan vara mätfel, annars ser det helt för otroligt bra ut.
Kan vara skalan som spökar också, FForsman, kan du visa skalan 100-130 dB?
quote: Har du något tips på var jag kan läsa på mer om detta?
Joseph D#180;Appolitos "Measuring Loudspeakers" är riktigt bra och går igenom praktiskt taget allt du behöver för att du ska mäta och förstå. Ground plane, Near field, Far field, T&S-parametrar med flera olika metoder osv. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 23:19:12
|
- Tack för tipsen och förklaringarna!
quote: quote:Det måste nästan vara mätfel, annars ser det helt för otroligt bra ut.
Kan vara skalan som spökar också, FForsman, kan du visa skalan 100-130 dB?
- Det kan vara mycket som spökar. Jag har mätt i ett ett rum om 4 * 2,4 m. Mätvinklarna stämmer bra men db-skalan är allt annat än kalibrerad. Databladet säger att vid 45 grader sjunker SPL med ca 10 db mellan 2 kHz och 10 kHz. Min mätning är något snällare men visar liknande resultat tycker jag. Detta är som sagt första försöket och jag ska försöka ta mig utomhus och göra noggrannare mätningar när jag får möjlighet.
Fick en stund i verkstaden i kväll och slängde ihop en enkel sluten testlåda till 10-tummaren på ca 15 liter. Så har jag någonting att stoppa den i vid mätningarna.
/mvhff |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 17:13:37
|
Sluten testlåda för mellanregistret.
Då var en enkel och lite slarvigt ihopslängd testlåda för 10-tumaren klar.
/mvhff
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/29 : 20:35:21
|
Mätning av mellanregistret
Här är ett första försök till mätning av mellanregistret. Mätningen är gjord i samma lilla rum som tidigare på en pedistal om ca en meter från golvet med micken placerad i nivå med baffeln.
En meter avstånd mellan mick och element:
Kurvan är lite gropig och jag är inte helt säker på hur jag ska tolka det. I den här slutna lådan verkar den spela ganska rakt ner till strax under 200 Hz. Det borde innebära att jag kan dela vid 300 Hz utan problem.
Edit: Som referens så ser det ut så här i databladet:
/mvhff
|
Edited by - FForsman on 2011/12/29 20:46:53 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/29 : 22:48:53
|
flytta bak micken 1 meter och mät igen.. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/30 : 07:40:59
|
Du borde ha märkt av baffelsteget mer, hmmm...Kan du göra en impedansmätning också? Kan du skala om så 50 dB ryms inom skalan? |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/30 : 11:59:09
|
quote: flytta bak micken 1 meter och mät igen..
- Andra mätningen i posten ovan är gjord på en meters avstånd. Menar du att jag ska pröva att mäta på två m? quote:
Du borde ha märkt av baffelsteget mer, hmmm...
- Ja, jag tycker det också. Så här simulerar det i Edge:
. . . . .
quote: Kan du göra en impedansmätning också? Kan du skala om så 50 dB ryms inom skalan?
- Jag ska försöka. Behöver dock läsa på lite nu känner jag så det kan kanske dröja lite innan det kommer nya kurvor.
/mvhff
|
Edited by - FForsman on 2011/12/30 12:01:16 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/30 : 14:18:08
|
quote: Andra mätningen i posten ovan är gjord på en meters avstånd. Menar du att jag ska pröva att mäta på två m?
Sorry, mitt fel.. var ganska trött igår kväll efter en heldag i nördars sällskap. kollade aldrig på bildtexten...
Vad är det du har under lådan ? är det för att simulera en större baffel ? Vad har dom lådorna för resonansfrekvens.. funderar lite på om dom svänger med och släcker ut baffelsteget.. bara en tanke.. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/30 : 16:28:09
|
quote: Vad är det du har under lådan ? är det för att simulera en större baffel ? Vad har dom lådorna för resonansfrekvens.. funderar lite på om dom svänger med och släcker ut baffelsteget.. bara en tanke..
Tanken med lådorna var att palla upp högtalaren för att komma upp från golvet en bit och minska tidiga golvreflexer. Kanske borde jag ställa högtalaren mer fritt på ett smalare stativ av något slag. men är jag gör det ska jag se till att vara utomhus också för att kunna utesluta rummets påverkan ordentligt. Simuleringen i Edge speglar bara hur mätningen gick till för att kunna jämföra resultaten så bra som möjligt. Den större baffeln i sig är inget jag eftersträvar. Tanken är att toppen ska stå på en liggande låda vilket i sig blir lite klurigt att få till med baffelstegskompensation mm, kan jag tänka.
Det är möjligt att lådorna spelar med och släcker ut men de känns ganska dämpade. De är klädda med tyg och fyllda med leksaker.
/mvhff |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2011/12/30 : 18:25:41
|
@Petter Jag antar du menar 'Testing Loudspeakers' av d'Appolito ?
/Erling |
OB ... cd |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2011/12/31 : 09:22:37
|
quote: Så här simulerar det i Edge:
Kolla input rutan för mätningen. På mic distance har du skrivit 100. Om jag fattar rätt betyder det 100 m och inte 100 cm. Vet inte om det har någon betydelse för resultatet. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/31 : 11:02:05
|
har simulerat lite i edge samt kollat din mätkurva lite tydligare..
Det är svårt att se vad som händer när du har så låg upplösning på mätningen.. Men tittar man riktigt noga så ser kurvan ut ungefär som det simulerar med en höjning under 1,5k..
Prova att ha högre upplösning så du får en större skala att titta på samt använd lite mera smothing...
Du kan även prova en annan sinuskurva för mätningen om programmet tillåter.. Jag gissar att du kör 20-20k nu ? använd 150-5k eller något liknande då minskar du risken för skumma fenomen pga. rummet och/eller konen..
Vad använder du för ljudvolym vid mätningen ? Jag antar att din mikrofon inte är spl-kalibrerad för i så fall så lär du inte ha hörseln kvar länge om du mäter i 135dB, samt att mikrofonmembranet lär nog bottna.. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/01/01 : 11:27:43
|
- Jag ska göra om mätningarna vid tillfälle. Högre upplösning, mindre djupbas och mer smothing var det beställt
Mikrofonen är helt riktigt inte kalibrerad. Jag har min hörsel kvar
I Edge simulerade jag med mic-distance om 100 m. Det borde jag kanske inte gjort men resultat verkar inte skilja sig nämnvärt från att sätta avståndet till 1 m.
Angående nätdelen har jag mätt på den under belastning också (motstånd om 1,4 kOhm) men med samma resultat.
Tack för kommentarerna och frågor. Mycket värdefullt att få feedback på det jag försöker göra!
/mvhff
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 16:50:52
|
Dags att blåsa liv i det här projektet igen
Nu när jag ändå tänkt att dela bas mot mellanregistret vid 300 Hz kanske det kan funka att sätta elementet i en öppen baffel.
Ett enkelt testbygga ett mäta på.
/mvhff |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 17:26:30
|
Det ser riktigt snyggt ut!!!
J. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 17:48:19
|
OB gillar jag!! Hur låter det? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 18:08:08
|
Har gjort likadant hemma. Låter luftigt och bra. Men inte med samma tryck utan tratt.
Väntar på en fortsättning.
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/04/07 : 08:04:36
|
- Tack Circlo. Visst är det något speciellt med rå grovsågad spånskiva i för klena dimensioner
Mayday, vet inte hur det låter då jag helt saknar filter. Tänker att jag i alla fall ska mäta på elementen var för sig i baffeln för att undersöka om det kan vara en framkomlig väg alls. Om inte annat så tilltalar den här högtalarprincipen mina snickerikunskaper väldigt mycket
Bardis, spännande att du har liknande lösning. Har du skrivit/postat bilder på den riggen någonstans? Jag har också funderat att försöka mig på att designa en tratt åt mellanregistret men jag kan för lite om frontladdade horn tyvärr. Skulle det vara möjligt att göra en tratt som kan spela mellan delningarna 300 & 1700 Hz 4:e ordningens delning? Hur stor blir en sådan tuta ungefär?
/mvhff |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Topic |
|