Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 10:51:40
|
Utgångspunkten till var Forsmaplankan hamnade var detta lilla TH med Faital Pro 4Fe30. Hornet byggdes endast för testbruk för att vara litet och behändigt, så jag har inte lyssnat på det. Så här ser det ut:
Jag försökte reducera arean på flera olika ställen i hornet men det enda som gav godkänt resultat var 30 cm från elementet, ca 35 cm från hornets början. Då lyftes dippen 10 dB över ett brett område. Se mätningen nedan:
Skivan är bara ditställd för fotograferingen nu, jag har för mig att den hamnade på 1/4 av centrumfrekvensen av dippen. Kom nu ihåg att denna breda dipp är uppbyggd av först en dipp, sedan en liten topp och sedan en till dipp. Mer areareduktion ger större höjning av dippen.
Jag provade även med avloppsrör. Det fungerar också, men effekten är mycket mer smalbandig och otillräcklig i detta fallet. Röret fungerade däremot bra för att ta bort resonanser i MLTL. Det gick inte bra med en Forsmanplanka.
Det jag kommit fram till hittills:
- Lyfta dippar: Forsmanplanka - Ta bort resonanser i början av horngången: Avloppsrör - Ta bort resonanser i slutet av horngången: Helmholtzresonator
Anledningen till att jag rekommenderar Avloppsrör istället för HH-resonator i hornets början är att bandbredden är mer definierad för ett avloppsrör. En HH i hornets början är lite bökigare att ställa in och blir bredbandigare (ibland vill man det, som i Caveman Catakomb-fallet).
För att dimensionera rören till HH-resonatorn brukar det bli lagom om rörets diameter är lika med eller något mindre än rörens längd.
Mina 5 cent |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
Edited by - PetterPersson on 2013/03/31 10:56:57 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 12:23:49
|
quote: Då lyftes dippen 10 dB över ett brett område. Se mätningen nedan:
Hur påverkas känsligheten och effektiviteten av Forsmanplankan ?
En så kraftig reducering av arean i ett horn måste ju utgöra någon form av strömningsmotstånd vilket borde reducera effektiviteten av själva hornprincipen eller är det försumbart ?
Eller är det så att vinsten överträffar förlusten i det fallet man vill åt en högre delningsfrekvens ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 18:40:14
|
Tusen tack Petter! Det är fantastiskt mycket värt att få ta del av dina försök och mätningar.
Av de mätningar jag gjort och sett verkar det inte påverka känsligheten nämnvärt. Jag har uppfattningen att dämpfluff påverkar verkningsgraden mer.
Nu har jag förberett för mätning. I enlighet med vad Petter skriver tidigare siktar jag in mig på kvartsvågsresonansen av problemfrekvensen, i mitt fall ca 155 Hz. Vilket motsvarar ca 55 cm från S1 (344/4/155=0,55 m). Jag börjar med 2/3 strypning av tvärsnittet.
Ut med hornet ur vardagsrummet och fram med operationsutrustningen.
Första snittet lagt och "plankan" tillverkad.
Sedan måste jag ju veta var jag ska såga för att stagen ska passa in i plankan.
Tydligare än så här är svårt att få det.
Sågat...
...och det passar perfekt (för en gångs skull).
Ja, då ska jag bara få en stund över för att göra den där själva mätningen också...
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 21:31:11
|
Kul att se mer experiment med forsmanplanka, eller "forsman baffle" om vi ska vara internationella :)
Det var inte min avsikt att tråden skulle återgå till något som just nu kanske inte är aktuellt, men jag skyller givetvis allt på Petter och FForsman samt min egna innebpende tröghet att hänga med i svängarna :)
Tack för att ni delar med er!
Jag är mkt till hjälp här ska erkännas med mina begränsade resurser, men jag är nyfiken på att prova på mina THAM10'or som står och puffar lite mitt vardagsrum, med prova menas att ge snickaren ett ställe på lådan i vilken han ska sänka ner och lima fast en baffel, djupet på baffeln och dess position är det som återstår för mig att lista ut, och det är ju inte lite :)
Först behöver jag kunna mäta ordentligt för att se vart dippen ligger på lådorna i fråga, enligt simuleringen bör den hålla till vid 190-195Hz någonstans, och allt jag har till mitt förfogande är en PAA2 RTA analyser som gissningsvis inte har den upplösning som krävs, men jag kanske kan få hjälp att mäta någonstans i närheten.
Därefter behöver jag lsita ut vart exakt jag ska be snickaren sänka ner och limma fast forsmanbaffeln.
...och slutligen hur djup den behöver vara (hur mkt jag behöver höjja dippen)
Men detta är något jag kan försöka lösa själv och ska givetvis inte vara en del av tråden, jag ville bara sticka in en sväng och säga vad jag funderar på i ämnet, det hade ju varit trevligt med ett "uppgraderingskit" till THAM serien i form av ett mått på lådan samt en måttsatt forsman baffel för de som känner att de har besvär av dippen, som är genomgående för alla modeller.
En förhoppningsvis konstruktiv tanke så har jag kanske bidragit lite ändå :) om längden av 1/4 av problemfrekvensen (dippen) sammanfaller med ett lokalt tryckmaxima borde väl dess eventuella negativa påverkan vara mindre än om den sammanfaller med ett lokalt hastighetsmaxima, eller är detta givet i mattematiken på något vis ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 21:42:33
|
quote: Tusen tack Petter! Det är fantastiskt mycket värt att få ta del av dina försök och mätningar.
Vi är ju ett forum och vi gillar att hjälpa och utveckla varandra
Vi (No Frills) hamnade ett par cm lägre in i hornet än planerat. Troligen beror det på att det är svårt att exakt veta (den skenbara) ljudhastigheten i hornet då det är exponentialhorn. En pipa har ju konstant ljudhastighet.
Jag tittade på din mätning tidigare i tråden.
Jag ringade in i blått det område som jag lyfte med Forsmanplankan i min förra post, alltså dipp-resonans-dipp. I ditt fall är ju dippen smalare och består enbart av just en dipp (gulmarkerat). Din resonans vid 170 Hz kommer dämpas bättre av det rör som du provade ut på sida 18. Bild nedan.
Använd en Helmholtsresonator eller ett avloppsrör med större diameter för att öka bandbredden och få tonkurvan helt plan.
Smart med talken
quote: Hur påverkas känsligheten och effektiviteten av Forsmanplankan ?
Ingenting vad jag sett på mina mätningar. Inte heller något på Katakomberna. Än så länge är det bara positiva bieffekter av areareduceringen.
quote: En så kraftig reducering av arean i ett horn måste ju utgöra någon form av strömningsmotstånd vilket borde reducera effektiviteten av själva hornprincipen eller är det försumbart ?
Ja och det är det som utnyttjas. Alla frekvenser under den dipp du vill lyfta är tryckdominerade fram till och omkring Forsmanplankan. Problemfrekvensen har flödesmax där och hindras därmed effektivt från att nå ut genom hornet. Jag håller med om att det känns kontraproduktivt att strypa horngången, men verkligheten talar sitt tydliga språk. Det fungerar jättebra.
quote: Eller är det så att vinsten överträffar förlusten i det fallet man vill åt en högre delningsfrekvens ?
Tänkbara nackdelar är ju turbulens som skapar missljud, men än så länge är det inget jag märkt av. Skulle vara intressant att se om det blev hörbart om systemet maxades.
Det Bernt och Claes sade var att med Forsmanplankan fick basen "ton" innan (med dippen) var det visserligen bas, men det fattades övertoner och anslag i basen. Djupbasen fanns ju där...
|
Edited by - PetterPersson on 2013/03/31 21:50:16 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 21:53:23
|
quote: En förhoppningsvis konstruktiv tanke så har jag kanske bidragit lite ändå :) om längden av 1/4 av problemfrekvensen (dippen) sammanfaller med ett lokalt tryckmaxima borde väl dess eventuella negativa påverkan vara mindre än om den sammanfaller med ett lokalt hastighetsmaxima,
Jajamän, ett tryck har ju inget flöde som kan bromsas upp. Så resonerar jag iallafall
Alla frekvenser har tryckmaxima i hornets början. Därför utgår man alltid därifrån när det ska räknas våglängder.
Det skulle vara grymt med ett uppgraderingskit till dina redan eminenta modeller martinsson. Kanske till och med smyga in ett avloppsrör i någon böj som får käka en resonans |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 17:01:41
|
Ok,första mätningen. Inte riktigt vad jag hoppats på.
Röd kurva utan Planka Grön kurva med Planka
Då undrar jag: Har jag strypt för lite och eller på fel ställe?
/mvhff
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 17:14:03
|
- Det vet jag inte riktigt Opethic. Just nu experimenterar jag mest för att se hur långt jag kan komma uppåt i frekvens av nyfikenhet helt enkelt. Jag vet att flera saker talar emot att använda TH över allt för stor bandbredd bl.a. groupdalay som har en peak vid ca 150 Hz om jag kommer ihåg rätt. Men, man vet inte innan man provat
/mvhff |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 20:05:49
|
Detta är intressant, där finns ju endast nyanser av skillnader, rätt förvånande med tnake på det relativt rejäla intrånget i hornet
Frågan är hur ser responsen ut vid högre effekt (mer luftförflyttning) kommer där uppstå en tydligare sklillnad då tro ? är detta mätbart ? med tnake på mick kalibrering och familj och inte minst tid.
Sedan återstår ju den omoddade mätningen vid samma nivå för att jämföra med, stackare, detta bevisar bara att det är lättare att ställa frågor än att utföra jobbet, det är bara tankar, inget mer. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 21:02:01
|
Hmmm, jag har också hållt på att mäta ikväll. Hinner inte bearbeta data innan läggdags men det hela verkar mer komplext än jag först trodde och i mitt lilla TH krävs en rätt hög reduceringsgrad. Undra om det är bättre att strypa "ovan och under" istället för som jag provar här, en spalt. Konstigt att det fungerade så bra med Katakomben när jag inte lyckas upprepa mätningen här än.
Dock verkar det stämma rätt bra här, 38 cm in i hornet är 1/4 av centrumfrekvensen på dipp-resonans-dippen för mig. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/04/06 : 15:03:48
|
Prövade att strypa mera. Horngången är 74 mm djup och jag stryper nu så mycket som ca 66, en glipa om ca 1/9 av djupet!
Titta vilken skillnad det INTE gör!
Gamla strypningen framför den nya som jämförelse:
Röd: utan strypning
Grön: Med strypning
/mvhff |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/04/06 : 15:42:45
|
quote: Titta vilken skillnad det INTE gör!
En typisk okunnighetsfråga Vilken skillnad kan/ska man förvänta sig när det inte är något luftflöde? Eller åtminstone minimum. Utdragit till infinitum; vad händer då när man stänger helt?
För övrigt, en av de fina lärande trådarna.
Annars sitter jag nu och lyssnar till Bill Laswell_Radioaxiom, A Dub Transmission. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/04/23 : 02:48:19
|
oj, här var det kloka frågor som fått vara obesvarade länge, beklagar.
Att det inte är något luftflöde att tala om tror jag du har rätt i Rolf-san. Men jag tänker att horn bygger på att ljudvågen har möjlighet att expandera kontrollerat längs horngången och att då en så kraftig strypning som jag introducerat inte ger mer påverkan på tonkurvan tycker jag är anmärkningsvärt. Jag får känslan av att ljudvågen betraktar hornet som en helhet och då har mindre lokala variationer mindre betydelse. Utifrån det perspektivet så verkar det inte göra så mycket att volymen och expansionen inte blir perfekt i böjar eller om man introducerar ens strypning etc.
Nu är jag inte hemma men jag får stänga till mer när tillfälle ges och se vad som händer. jag tror också jag ska pröva på 3/4 av problemfrekvensen mätt från S1 och se vad det ger för resultat. När ja hittar tid. Just nu är jag i Kanada så något DIYande blir det inte på ett tag tyvärr.
Det här lyckades jag i alla fall peta ihop innan jag for. Saknade dock islagsmuttrar så jag har inte haft möjlighet att lyssna.
/mvhff
|
Edited by - FForsman on 2013/04/23 03:54:48 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/09/18 : 20:45:16
|
Hej igen,
det var ett tag sedan jag skrev några rader här, ungefär en sommar sedan och lite till.
I våras blev jag helt enkelt av med den lilla verkstad jag hade. Den jämnades helt enkelt med marken och utan verkstad är det svårt att DIY:a.
Men med lite tur så kommer detta att resultera i något lite mer funktionellt så småningom hoppas jag.
/mvhff |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/09/19 : 11:00:40
|
Är det en baslåda du bygger där Forsman? /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/09/19 : 20:44:41
|
bygger du utedass ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/12/02 : 21:59:41
|
Nu är "utedasset" / "baslådan" så gott som klar. Tanken var att bygga en större verkstad mm. Min kära hustru konstaterade krasst mot slutat av bygget: - Men det förstår du ju själv att så fint som det här blir kan vi inte ha en verkstad här... Jag håller faktiskt med. Pelarborr, cirkelsåg och överhandsfräs får stanna i garaget så blir det hobbyrum/kontor med stor arbetsbänk för finpul istället. Hel ok för mig.
/mvhff |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/02 : 22:25:12
|
quote: stor arbetsbänk
Är det forsmanplankan det?
Snyggt jobbat, som vanligt. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2013/12/03 : 07:04:56
|
Fint! Är det i R P du bor? Kollade radhus där igår..
|
Edited by - emanuelgbg on 2013/12/03 13:01:51 |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2013/12/03 : 13:09:10
|
Kan vi förvänta oss lite viktigare byggen nu då? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/12/03 : 18:14:54
|
Tack Rolf-san.
Visst är det R-P, flytta hit, trevligt ställe!
Sladdbarn, jag ber om ursäkt för det här ovidkommande tramset att jobba på huset. Du har rätt i att man måste skilja på huvudsak och bisak. Jag vet inte när det blir tid för DIY men jag har fått två nya kompisar som får stridsvagnar att se klena ut men mer om det senare... |
Edited by - FForsman on 2013/12/03 18:16:01 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2013/12/03 : 18:28:33
|
Kan det vara ett par runda Italienska stridsvagnar???
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/12/03 : 18:38:36
|
- Vaket circlo!
/mvhff |
|