HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ohyggligt stora audio kondensatorer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/31 :  20:54:15  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
25 kg stycket! 1 KM lindad metallfolie! Vad de kostar? Ingen aning, men jag gissar på 10" per styck, om det räcker.

Är det någon som känner till en konstruktion som använder sådana bestar?

-

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/10/31 :  21:09:15  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Förhoppningsvis finns det ingen som är så enfaldig att han sätter en kilometer folie i serie med högtalarkabeln, Din prisgissning är säkert korrekt.

Finns sakerna i verkligheten? här är aktuell länk till svensk agent:
www.justaudiomagic.se

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/31 :  21:21:22  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hittade lite priser nu: 6,8 uf med silverfolie kostar över 4000UsD per par..

De stora på bilde är på 300uF. Undrar om det är en linjär prisökning?

Sjukt, var ordet..

-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/31 :  22:07:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tyvärr är dom där fruktansvärt bra. Jag har själv ett par 10uF tillverkade av Steen Duelund själv liggande som jag kom över till ett helt annat pris.
Efter att Steen dog togs tillverkningen upp av Jensen i Danmark.

Sitter i t.ex vissa Peak Consult-modeller plus att Vitus Audio använder dem i kritiska lägen i sin referenselektronik.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/31 :  22:38:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Eftersom detta är DIY-forumet så kan jag ju länka till sidan med Steen Duelunds DIY-artiklar.
http://www.duelundaudio.com/DIY_Articles.asp
http://www.duelundaudio.com/Articles_by_Steen_Duelund.asp

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/31 :  22:58:17  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Verkar vara en fantastisk kvalite och ett otroligt hantverk, förstår man när man tittat på hemsidan.

Intressant delningsfilter på Diy Duelund 2.0 i länken här ovan.. Ser ut som mormors sytrådsrullar tillsammans med ett knippe cigariller
Men ack, vem ska ha råd med det projektet, förutom konstruktören själv då..

-
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/11/01 :  09:25:56  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jag använder Duelund VSF-cu och även om dom är otäckt dyra så är dom
ändå befogade (för mig). Cast-serien skall tydligen vara ännu bättre.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/11/01 :  09:41:27  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Får man fråga vad dom används till? Hur har du märkt skillnad i jämförelse med andra (billigare) varianter?

-
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/11/01 :  10:50:53  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Använder dom i det passsiva delningsfiltret, i serie med
diskantbandet. Största skillnaden mot andra jag har provat är en
högre upplösning utan att dom för den skull enbart fokuserar på
detaljerna. Det visar sig snarare på så vis att man uppfattar små
dynamiska förlopp i bakgrunden på ett lättsamt och när man har levt
med dom ett tag alldeles självklart sätt. Enskilda instrument visar
även upp en naturligare klangbild som så att säga når längre ut,
bättre "follow trough" eller att tonerna får "gå färdiga.
Alternativen levererar i jämförelse en inte lika dynamisk och
samtidigt ganska intetsägande bakgrund. Lite grann som att jämföra
ett välbyggt 300b se med ett transistorförstärkeri, typ.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2011/11/01 :  11:58:47  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Papprör som man använder för att gjuta plintar, aluminiumfolie, gladpack, tjära... vips!

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2011/11/01 :  19:37:13  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Men varför så stora?
Dom måste ju kunna lagra ganska så mycket.
Används dom till kärnkraft verk eller dylikt?
25kg st är jätte mycket!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2011/11/01 :  21:39:25  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Just Audio Magics hemsida svarar:

The company you are looking for is no longer in operation !
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/11/01 :  22:41:05  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det var just det jag menade, om detta nu är så seriöst och ultrahighend så att en filterkondensator får kosta ansenliga delar av en månadslön, hur kommer det sig då att, även på deras egen hemsida, den svenska agenturen uppges vara Just Audio Magic? Ett "företag" som inte längre finns, om det nu egentligen någonsin var ett riktigt företag,

Jo jag vet att det var en inregistrerad enskild firma, men hur många av de gyllene agenturer som "fanns" där har kommit längre än trådar på alla forum i vårt intresseområde?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2011/11/01 22:58:59
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/11/02 :  09:59:57  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
50% rea på 2.0 uF och 3.3 uF varianterna här :http://www.partsconnexion.com/bbs_cap_film.html

Gruppköp, någon?

-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/02 :  10:25:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Får vara en liten grupp då, finns två av varje.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/11/02 :  10:50:46  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Jag tänkte väl att vi kan äga en femtedel var, och låta dom rotera..

-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2011/11/02 :  17:27:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tycker man har sett det mesta men det här tangerar nästan den goda smakens gränser...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000