HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hembiotankar, Pro element och tappade horn mm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/10/18 :  22:17:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jo,

JBL:s bioriggar är jag löjligt förtjust i men ju mer jag närmar mig att komma till skott ju mer lockar hembyggt. Det ska ju till med aktivt filter/DBX mannick i vilket som så varför inte ge sig själv fulla tweakningsmöjligheter!

Om vi börjar med vart det ska spelas så är rummet 46 kvm stort och det kommer givetvis tyglas akustiskt. Topparna bör inte vara för stora då dom inte kommer hamna bakom duk men ska döljas så helst inte djupare är 40 cm!
Men vilken driver/horn ska man ta, det finns liksom flera tusen att välja på....
För rätt Ummpf så vill jag helst kombinera med lämplig 15"

När det kommer till basen, allt under 20hz är ointressant jag tror till o med att 25 räcker mer än väl. Tex JBL:s biosubar är löjligt stora () och kan verkligen skaka om en. Men ett par tappade horn går att gömma undan ganska mycket lättare. Hur är tappade horn rent spridningsmässigt och kan man kombinera flera stycken som tar olika frekvens?
Och hur är det att integrera rent tidsmässigt?

Hjälp......

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/19 :  06:30:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vill du ha väljud och biokänsla så är ju coaxialer ett strålande alternativ. 5 st Beyma 10XC25 borde kunna utgöra grunden för ett gäng mycket välljudande toppar med sånt där skönt klipp och dynamisk spänst som PA-sidan ofta ger.

TH kan kombineras för olika register, men det kräver bra filter.
Jag skulle kunna tänka mig ett gäng kraftfulla 15 tummare i två tappade horn, kombinerat med ett gäng 6 eller 8 tums pro-element i tappade midbashorn eller vanliga horn.
Även om du inte behöver eller vill satsa på djupbasen under 25 Hz så kommer det nästan komma automatiskt om du skall ha två olika tappade horn för att splitta upp basen i två register.
Varför inte satsa på tex två st Seas L26ROY för varje kanal. En TH avstämd till ca 18 - 20 Hz ger dig en mycket kraftfull och potent djupbas mellan 16 och 50 Hz. Kombinera med 2 st 18SOUND 8NW900 i tappade horn avstämda till ca 45 - 50 Hz.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/10/19 :  08:31:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
sido/bakkanalerna ska ev vara dipoler men inget är spikat där. Nån på forumet som har testat Beyma 10XC25.
Inte inte säker på att det elementet har den rätta kicken jag är ute efter då det "bara" är på 10"

Att splitta upp basen på 2 horn är inget måste utan bara en sak som poppade upp i huvudet :)
Tack för tipsen!!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/19 :  09:43:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Angående "kick" och mitt förslag på Beyma så utgick jag från följande mening:

quote:
Topparna bör inte vara för stora då dom inte kommer hamna bakom duk men ska döljas så helst inte djupare är 40 cm!

Visst kan man klämma in rejält mycket större saker på 40 cm djup.
Bernts stora 15 tums coaxer (Beyma) låter riktigt ruskigt bra.
Ett gäng sådana borde kunna ge rejäl bio-känsla, men då är de inte så små och lättgömda längre. De skulle passa bra i MLTL-lådor som inte behöver vara djupare än 40 cm. Med sådana som frontar och center så behöver du inte jobba så mycket mer på midbasen, utan kan bygga ett eller två tappade horn med nån 15 tummare i. Stämmer du av dem till runt 30 - 35 Hz så får du respons ner till ca 25 - 30 Hz med mycket kraft och pondus.

Martinssons THAM-15 skulle kunna funka om man inte är sugen på djupbas.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/10/19 :  09:58:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
:o)
Bra tänkt Johannes!
Allt ska ställas mot väg sen ska jag bygga en ram ut från väggen som är lite mer än vad talarna är djupa.
Så dom blir på sätt o vis inbyggda, snyggt o fint!

Dum fråga, vad är MLTL låda?

*edit*
Hur är spridningen på ett coax?
Är det inte bättre med ett horn där man har lite mer styr på det hela?

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2011/10/19 10:01:11
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/19 :  10:16:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Dum fråga, vad är MLTL låda?

Ingen dum fråga. MLTL är förkortning på Mass Loaded Tranmission Line.
En hybrid mellan basreflex och transmissionslinje.

Från Bob Brines Acoustics.

quote:
Hur är spridningen på ett coax?
Är det inte bättre med ett horn där man har lite mer styr på det hela?

Spridningen är suverän. Du kan få en otrolig punktformighet och frihet från överlappningsproblem med coaxialer. En väldigt enhetlig ljudbild utan störande skillnader i övergång mellan olika element.
Visst är dom inte perfekta men du får mer av de goda egenskapena från bredbandare men med massor mer av bas, attack och spl.

Kolla med Bernt Jansson här på forumet.. Hans högtalare låter ruskigt bra. Otroligt spelglädje, skyhög detaljeringsnivå, enhetlighet (låter som Fostex med extra allt).Massor av luftgitarr och stampa takten.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/10/19 :  10:20:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Super!
Många fina tips o trix!

Hur är det med känsligheten i en MLTL?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/19 :  10:26:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/15XA38Nd.pdf

De elementen...

quote:
Hur är det med känsligheten i en MLTL?

Som en basreflexlåda. De är inga horn utan ett smart sätt att få lite mer och framförallt bättre bas ur ett givet element. Mer kvalitet, aningens mer kvantitet.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/10/19 :  10:42:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du är bara Bäst!
Då har jag lite att spåna på.
Känns lite dumt bara att be om designhjälp när Bernt har en färdig produkt ute....

Jag vet liksom Nada om hur man räknar fram lådor!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/10/19 :  10:42:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Martinssons THAM-15 i basen. Punkt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/10/19 :  10:45:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ojojoj ;)
Spelar den tillräkligt långt ned och med tillräcklig volym?
125 db/25-30 hz ska jag ha

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/19 :  10:58:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Spelar den tillräkligt långt ned och med tillräcklig volym?

Nej och ja.
Den dör runt 30 - 33 Hz men volymen på matrial ovanför det räcker och blir över. När dom kan köra live-gig för ett antal hundra människor med två st THAM-15 som borde dom kunna fylla ditt hemmabiorum.

quote:
Känns lite dumt bara att be om designhjälp när Bernt har en färdig produkt ute....

Jag vet liksom Nada om hur man räknar fram lådor!

MLTL-lådor kan jag beräkna och skissa grovt åt dig. Filter och sånt kan jag inget om.

Om de där "40 cm djup" du nämde går att sträcka lite på så borde Caveman vara klockrena. Jag har inget med dem att göra. Inget jag skriver är menat som reklam eller så, bara det att jag bidde väldigt imponerad när jag hörde dem.

Om jag räknar fram ett par MLTL så kan jag såklart inte garantera några resultat, men jag har aldrig varit med om att Hornresp har haft helt fel i spl-respons. Jag skulle utan tvekan bygga ett par om jag ville bygga ett hemmabiosystem.
Nu kanske du skall lyssna lite på andra här på forumet. Det finns mycket bra ideer och kunnigt folk här. Jag är hemma uttråkad och sjuk idag så jag tillbringar ohälsosamt mycket tid här just nu.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/10/19 :  12:54:00  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag blir oxå sugen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/19 :  14:13:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Jag spammar vidare med ett förslag på en MLTL-sak till en Beyma 15XA38Nd coaxial.

Lådan blir då invändigt: 40cm bred, 35 cm djup, 174 cm hög. Bygger man av 22 mm MDF eller spån så blir yttre måtten följdaktligen 178,4 x 44,4 x 39,4 cm. Jag skulle undvika stag då de stör kvartsvågsresonansen (vet inte hur mycket dock) och hellre köra med dubbla matrialtjockleken i allt utom baffeln som skulle få bli 2 st 21 mm plywoodskivor med en sand-spalt mellan. Tungt, stabilt och resonansfritt.
Jag tycker om att elementets centrum hamnar på 94 cm (+ matrialtjocklek) från golv, dvs en ganska bra höjd för diskant.

Detta är ett förslag.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2011/10/19 14:23:48
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/19 :  14:16:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Samma som ovan men med 1500 cm2 tvärsnitsyta på pipan.
Ser bättre ut tycker jag.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/19 :  14:19:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Lägg oxå märke till att de ger fortfarande 89 dB/w/m vid 20 Hz. Kombinera det med roomgain och du behöver knappast en subb.
Såklart kommer ett tappat horn eller två att ha högre ljudkvalitet och kunna spela högre osv, men d verkar inte vara ett absolut krav för att få med erfoderlig djupbas för en seriös hemmabio.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/10/19 :  18:03:19  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Funderar bara om det inte blir lite tårta på tårta att köra MLTL så djupt ner i frekvens i kombination med TH. Det borde väl finnas 15" konstruktioner som rullar av lite snyggt kring 60-80Hz. Onken kanske?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/19 :  18:07:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
För det första, har du mätutrustning och kunskap i hur du ska filtrera?
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/10/19 :  21:32:00  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Man borde få rotbidrag för att anlita hifi-DIY-byggare...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/10/19 :  21:41:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Håller med Asto, TH eller frontladdat horn i botten och sluten/BR i toppen.

Vad har du för budget Johan och hur många högtalare ska den räcka till?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/20 :  05:53:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det borde väl finnas 15" konstruktioner som rullar av lite snyggt kring 60-80Hz

Varför skall man då köra 15tummare???
Det är väl enklare att få en bättre mid och snyggare övergång med en 10 tums coax eller en 12 tums, om man ändå inte vill ha nån djupbas ur den.

När jag körde hemmabio så ville jag absolut ha frontarna och center fullregister och bara låta subben ge avgrunden och stämningen. Precis som DTS-spår är mixade.

Skall högtalana vara infällda/inbyggda så spelar väl inte höjden på lådorna nån roll?

Lite morgontankar från Circlan.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/10/20 :  06:21:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
För att få direktivitet i mellanbasen.

Jag vill gärna dela kring 80 Hz. av dist och grupplöpstidsskäl.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/10/20 :  07:37:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
För det första, har du mätutrustning och kunskap i hur du ska filtrera?

Om vi säger så här, ge mig en DBX så löser jag det, resten är överkurs!
Den mätutrustningen jag har är xtz:as plus en lös mick o preamp för tex tombstone. Men alla dessa grejer har jag bara använt för att ha styr på rummet aldrig mäta högtalare...

Budget,
Tja JBL 3678/3722 kostar runt 15K/st och subarna 4641/4645 ligger lite lägre.
Hade 3677 inte haft den dåliga diskanten den nu har så hade det varit den perfekta lösningen annars!

Om jag går DIY vägen så bryr jag mig inte så mycket om hur vilken lösning man väljer för dom olika registren. Bara det kan spela starkt o med tryck o utan att bryta upp eller låta skräningt.
Ställer man dom kraven på normal hifi då blir det dyrt!!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/10/20 :  07:56:59  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Inget sådant här som passar? http://www.blocket.se/goteborg/JBL_Bio_PA_Hifi_hogtalare_4673_36543836.htm?ca=15&w=3

men jag gissar att du har stenkoll på denna redan..
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/10/20 :  08:56:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är en gaaammal talare o han har bara 2st!
Men tack iaf :)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2011/10/20 :  09:57:11  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Johan pm:a mig ditt nummer vi blir ju för f-n nästan grannar dessutom behöver jag fråga dig en sak av privat karaktär, alltså för egen del!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000