HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Onken lämpliga element ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2011/10/09 :  11:56:06  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Onken lämpliga element ?

Skall bygga en tvåvägare med Beyma CP 755 ti och Faital Pro LTH142 Horn. Tänkte bygga en onken låda men vilket element ska jag välja har provat några olika onken calc sidor och ett par olika element men lådorn blir orimligt stora så vilka parametrar eller lämliga element ska jag titta på. jag ska ha en 15 tum som spelar upp till hornet.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/09 :  20:12:09  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
vad är orimligt stort ?
En 15" kräver ganska stor låda och om jag förstått det rätt så kräver onken väldigt stora lådor

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2011/10/09 :  21:40:07  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jag vill komma ner till ca 400 liter brutto volym så det bör väl finnas några element att välja mellan.Kanske Beyma SM-115 N skulle passa. Jag har lite svårt att få det att stämma med Onken calc bladen.

Bengt

Och nu känns det
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2011/10/10 :  08:45:46  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Onken 360 är ju konstruerad för Altec 416-8. Tror den fungerar med både a och b versionen av elementet. Finns ett par på e-bay nu till vettiga priser men de är nykonstruerade av GPA.

Originalelementet låter iaf bra. Men du får ingen monsterbas. Den rullar av ganska jämnt och fint ner till 30 Hz. Fast det lite roliga är att kurvan faller väldigt långsamt trots att det är en basreflexvariant.

Förresten tror jag att Fostex nyare FW400 ska kunna ersätta Altec elementet. Fast det vet jag ju inte...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2011/10/10 :  09:43:35  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Funderar själv på Eminince Omega Pro 15A, i "hybrid-onken", inspirerad av en konstruktion i Klang & Ton. Man har stor area på porten och portar på långsidorna. Det går utmärkt med en 150 L låda om man har en tunnelarea som är mindre än elementet och låter tunneln vara längre än 35 cm. Följer man kalkylarken slaviskt och har en tvärsnittsarea som är= elementarea och tunnlar kortare än 35 cm blir det ruskigt stora lådor.

Den hybridvariant jag filar på har en portarea som är mindre än elementet men inte så långt ifrån så porten är bra mycket större än vanligt. Genom lite smart flare i ändarna med kvartsstavar så kommer turbulensgraden vara riktigt låg. De massiva sidoportarna kommer att staga upp sidoväggarna och basen kommer att vara understämd i stil med QB3.

Basreflex avstämmningar är ju inga "heliga" punkter utan ett kontinuerligt rum man rör sig i. Bara en sådan sak som temperaturen på talspolen kommer ju att då stämningen att driva runt.

Jag skulle ta några element som har andra bra egenskaper som som att funka bra upp till Faitalhornets delning. Sätta dem i en låda som är rimligt stor och sedan dra ner portarean till en vettig portlängd. Då kan man se vilken man gör bästa kompromissen med. Den där 15" skall spela mycket musik upp till 800 Hz eller så och de egenskaperna är viktigare än detaljer som spelar roll under 80 Hz
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2011/10/18 :  08:35:34  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Mina beräknade lådor har en portarea på 560 cm2 i stället för 856 cm2 dvs 65% av konarean inte 100% och portlängden är 45-50 cm.

Svintunga lådor lär det bli, med stag och så är det en och en halv 19 mm MFD skiva som går åt, plus tunga element plus lite annat smått och gott. Bara portarna i sig bidrar ju med ca en kvadratmeter MDF
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2011/10/23 :  09:50:18  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
150 liter är det brutto eller netto vad cirka blir ytermåtten på lådorna. Hur högt tänker du låta Eminince Omega Pro 15A spela?

Bengt

Och nu känns det
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2011/10/23 :  17:04:00  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
150 L netto. Skulle kunna gå upp till 190 L netto. Lådan har då yttermått på 60x60x75cm.
Elementet har ju fuffens för sig vid 300 Hz och vid ca 1400 Hz. Delningen blir med analoga aktiva filter 24 db/oktav LR. Kör jag med Beyma hornen blir delningen knappast lägre än 800 Hz. Kör jag med Fane Studo 8M skulle kunna delas vid 200 Hz.

För att råda bot på den "lilla" portarean så kommer in och utlopp att rundas av. Det borde väl gå med en billig fräs från Biltema/Jula/Klas i Sjön??
Lådans väggar och tvärstag kommer att kläs med biltemas 10mm filt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000