HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mätutrustning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/10/17 :  19:07:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har en xtz room analyzer men förstår mig inte på den om jag ska vara ärlig,
misstänker att pc#180;en som jag använder genererar fel, har bland annat en ton på 75db
och 40hz när det är knäpptyst i rummet....

Jag vill kunna använda min mac att mäta med, kör windowsprogram genom virtualbox.

Det finns en del program att välja mellan, truerta, tombstone, HOLMImpulse, sirp mfl men vilken mikrofon ska jag köpa?

Drömmer om bra ljud...

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/17 :  19:42:33  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
En Panasonic WM-61a ska du köpa av mig, ty jag köpte tio st.
http://www.svalander.se/shoppen/komponenter/mikrofon_panasonic_wm-61a
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/17 :  19:43:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och:
http://gainphile.blogspot.com/2008/11/cheap-and-accurate-speaker-measurement.html
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/10/17 :  20:02:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har också köpt på mig samma kapsel för att bygga en mick. Har inte hunnit testa än. Nyfiken på tips om mätprogram.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2011/10/17 20:03:37
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2011/10/18 :  21:54:27  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
...har bland annat en ton på 75db
och 40hz när det är knäpptyst i rummet...

Ett tips kan vara att jordförbinda Room Analyzern, ett annat kan vara att kolla om det i närheten finns någon bildskärm eller liknande som ger 40 Hz.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/10/18 :  23:23:53  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag har en påse med kapslar jag med men har faktiskt knåpat ihop en mick, det är enkelt och går snabbt om man väljer en okomplicerad variant.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000