Author |
Topic |
|
tornil
Member
69 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 19:35:08
|
Hej! Första gången som jag bifogar bilder, hoppas att det funkar. Jag har använt originalritningarna från 1978 för K-25 och mellanregisterhornen, fanns att köpa på Ljudia. Idag får man inte tag på ritningarna vilket är synd för K-25 är ett otroligt bashorn som enligt min mening saknar motstycke för 12 tums basar. Dessutom är det en Lundakonstruktion. De konstruerades av en student som hette eller heter Knoll i efternamn, därav K:et i namnet K-25. Vi har provat en del konstruktioner på 70-talet, 70/80 hornet, RT-hornen och QLP 453 ( 15 tum ) men K-25 hornet är fortfarande det mest transientrika. Jag brukar använda Honorable Puff Puff med Shadows som testskiva och när trummorna gjort sitt virrar folk på huvudet och kallar en för " jädra galning " Hornen är inte helt lätta att bygga. Jag höll på i drygt 2 år och som ni ser på bilderna är dem inte helt klara, finish återstår och någon form av baffel till diskanthornet. Om ni bygger så vänta med limmet tills tratten är klar. Jag har byggt både horn och mellanregisterhorn i 19 mm MDF. För att få till tratten i mellanregisterhornan tillverkades mallar som jag kunde böja masoniten efter.Men visst är det kul eftersom det är 31 år sedan jag hade ett par så nu är cirkeln sluten. Fördelen med 2011 jämfört med 1979 är att det är bättre och billigare elektronik nu men ändå tycker jag inte skillnaden är så stor.
Jag vill passa på att tacka Linnear för vägledning och en massa goda råd på vägen. I bashornen används Eminence Kappa Pro 12, mellanregister P Audio WN-520N, Diskantdriver P Audio PA D45 med horn P Audio PH 3220. Skivspelare Rega P5 med varvtalsstyrning och rörbestyckat RIIA steg, vägrar lämna vinylen så jag äger ingen CD. Försteg Sugden AU 51, slutsteg till bashornen Sugden AU 51, slutsteg till mellanregisterhornen QUAD 90W, slutsteg till diskanthornen QUAD 90W, aktivt delningsfilter DBX 234 samt sist men inte minst en tom börs.
Ha det där ute Vänligen Torbjörn
|
Edited by - tornil on 2011/10/06 22:15:55 |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 19:47:51
|
Snyggt
För att få bilderna att synas på forumet - Markera bildlänken, tryck sedan på "insert image".
Edit: Då Torbjörn har fått ordning på sina fina bilder så tar jag bort mitt exempel. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2011/10/06 22:19:22 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 20:03:58
|
Detta är en anläggning i min smak!
En ritning på mellanregisterhornet hade varit fint! |
Modda allt som går att modda! |
|
|
tornil
Member
69 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 20:16:04
|
Hej! Var hittar man insert image |
|
|
tornil
Member
69 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 20:44:01
|
quote: det är fan att jag inte lyckat få in bilderna
När du skriver ett meddelande (ej quick reply) så finns där något som kallas "Format" (fetstil, quote mm.) klicka på den lilla bilden mellan kuvertet och # |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 21:43:39
|
Har du märk av vibrationer i sidorna på hornmynningen? Jag har byggt Schmacks och Lowther horn och där vibrerade sidorna en del så jag satt in en rundstav som stag emellan dessa. Hur högt kan man köra bashornen? Har du provat olika element och vad var i så fall resultaten?
Jag är så sugen att ha bashorn igen! |
|
|
tornil
Member
69 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 22:31:40
|
Hej! Opethic, tack för all hjälp med bilderna.
Om du studerar konstruktionen så är den väldigt bra stagad samt att MDF är ett fullständigt dött material till skillnad mot spånplatta. Så svaret är att jag inte märkt av några vibrationer. Nackdelen med MDF är att det är så förbaskat tungt. Kolla på bilderna så ser man att golvkonstruktionen sviktat, golvbrädorna har delat sig något. Jag har inte fått hornen att bottna och det går nog inte heller eftersom elementet har väldigt liten slaglängd i ett horn. Jag har spelat otroligt högt och folk brukar vara förvånade att det fortfarande kan låta rent, distorsionen kanske är mätbar men inte hörbar i varje fall.
På 70-talet provade vi bland annat Gamma 12 ( fullständigt värdelös 12 tummare ) Peerles gav en mäktig djupbas men elementet har alldeles fel småparametrar, Isophone 30/37A var en mycket bra 12 tummare som var väl lämpad för horn. I dag använder jag Eminence Kappa Pro 12 enligt Linnears råd och den är strået vassare än Isophone som för övrigt inte tillverkas mer. Jag har datakörningar från Linnear som visar skillnaden mellan Isophone och Eminence. Lämpliga element enligt Ljudiakatalogen från tidigt 80-tal var Coral 12 L1 ( finns ej mer ), Isophone 30/37 ( finns ej mer ) samt JBL och RCF, kommer dock inte ihåg vilken modell
MVH Torbjörn |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2011/10/07 : 15:31:52
|
Hej Tornil Med Gamma 12 är det de där bulgariska elementen från HiFikit/frekvensia som avses LA1231/1232 och tidigare BK3013 eller något liknande? (jag har ett par andra mindre horn med Gamma basar i som låter bongotrumma)
Linnar föreslår ju i sina simuleringar att man skall minska lådan från 57 till 22 liter och då vinna ca 5 Hz i basen (som -3dB punkt). MDF är tungt mycket tungt när man bygger stort...
|
|
|
|
Topic |
|