Har hittat en byggbeskrivning på ett par ganska stora (17,5 liter) 2-vägs stativhögtalare och funderar på att bygga dom som golvhögtalare istället. Jag har inte kunskap eller lust att göra om filtren, så skulle jag kunna:
A. Bygga ett par golvhögtalare och behålla frontbaffeln, elementplacering, lådvolym och bara runda av högtalaren lite till i bakkant?
B. Bygga ett par något smalare och mindre djupa högtalare med samma lådvolym och elementplacering men med basreflexporten framåt?
C. Samma som B fast med större lådvolym och stämma om basreflexporten några Hz nedåt?
Jag kan ju inte på långa vägar lika mycket som andra här, men då forumet är rätt dött nuförtiden försöker jag svara dig så gott jag kan. Förhoppningsvis hoppar någon in och rättar mina fel.
A. Bör inte förändra något väsentligt.
B. Med smalare baffel förändrar du frekvensgången lite. Är konstruktionen designad för att ta hänsyn till baffelsteget så blir det antagligen lite sämre, annars kan det väl bli både bättre som sämre beroende på "slumpen". Basreflexporten framåt ska teoretiskt inte påverka så länge avstämningen är lågt ner i frekvens (det vanliga). Men däremot kan en del ljudartefakter såsom blåsljud eller inre lådresonanser kanske ta sig ut bättre.
C. samma som B men lite lägre frekvensgång, troligen en liten dipp i frekvensgången ifall inte basreflexljudet möter upp perfekt med direktljudet. Sen påverkar annan avstämning även groupdelay och fasgång lite. Så lite beroende på hur "perfekt" den konstruktionen är designad så kan det bli små förändringar/försämringar även här.
Så mycket av vad du har att vänta av förändringarna beror till stor del på hur välgjord grundkonstruktionen är. Är den superoptimerad så är nog ingen förändring till det bättre, men det mesta till mer eller mindre försämringar.
Glöm inte heller att ifall en högtalare är designad för att stå en bit från bakvägg så blir ljudet kraftigt påverkat ifall den placeras mot vägg, och vise versa.
Gör en testlåda i spån eller något annat billigt material..
Visst kan du göra lådan större och stämma av de lägre.. frågan då är väl vad som händer med filtret och grupplöpstiden.. Borde inte vara något större problem.. Precis som M-M skriver bör du ha i åtanke att en smalare baffel ger mindre baffelsteg vilken kan medföra dipp i frekvensgången.
Största skillnaden med att flytta porten till framsidan blir att det blir mindre placeringskänsligt med porten fram. Min erfarenhet är att det oftast blir bättre med porten fram.
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."