Author |
Topic |
Bardis
Member
3345 Posts |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 19:46:06
|
Första försöket. RIAAt lånat från Tubecadjournal.
Vet ännu inte hur man "kör" modellen och får ut någon snygg kurva. trycker jag på run kommer en vit ruta med massa text vilket jag inte begriper mycket av. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 20:10:25
|
Jackpot direkt?!? Grattis! Får försöka natta min febrige son och ge det ett försök.
mvh Staffan |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 20:31:18
|
Denna länken var bra kolla "Edit simulation Cmd" http://www.duncanamps.com/technical/ltspice.html Verkar ta lite tid att rökna igenom modellen. Börja med att sätta tiden till 5 till 10s. Annars tar det låååg tid. |
Edited by - Bardis on 2011/09/26 20:46:18 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 21:04:11
|
Jag fick ner reVintages grund-riaa, och det gick att öppna fint. Hans E88CC och J-Feten försökte jag spara i notepad med .asc-ändelse men då protesterade LTSpice med massa felmeddelanden när jag skulle öppna dem. Likaså Duncanamps långa fil. Vad gör jag för fel?
Och Intactaudio är givetvis nere.
mvh Staffan |
Edited by - Stajo on 2011/09/26 21:06:33 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 21:08:09
|
Importera direkt till LTspice. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 21:35:12
|
Men då måste jag ju ställa dumstrutfrågan, hur importerar jag text från en websida till LT Spice? |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 05:48:12
|
Någon som vet hur spicedirektiv fungerar? |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 08:17:48
|
quote: In the swcadiii directory
säger de att man skall lägga includefilerna. Jag har inget sånt, har du? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 08:30:05
|
Bardis! quote: trycker jag på run kommer en vit ruta med massa text vilket jag inte begriper mycket av.
Detta är DC. För pekaren över schemat när du stängt rutan.
quote: Denna länken var bra kolla "Edit simulation Cmd" http://www.duncanamps.com/technical/ltspice.html Verkar ta lite tid att rökna igenom modellen. Börja med att sätta tiden till 5 till 10s. Annars tar det låååg tid.
Om den var bra så skulle det väl inte vara märkliga tider i den. Du har ju redan fått inställningarna för .tran i schemat(ta bort semikolon). 5-10s är totalt fel! Dessutom har jag lagt in distortionsmätningar. För snygg FFT får man förlänga tiderna lite Som jag nämnde är alla inställningar i schemat. Ändra ej! Mina inställningar är dioom vedertagna.
Börja inte med att köra signal, kör frekvensgång, .ac, istället! Även detta finns i schemat med semikolon. Ta bort .op först.
Gör som i grundskolan nuförtiden. Forska på Internet. Iofs en patetisk företeelse......
Framförallt Intactaudio/forum är nerlusat med scheman att leka med. Iofs kan man i vissa fall behöva byta namn på rören. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/09/27 10:00:40 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 10:01:55
|
Filerna ska läggas i lib/sub. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 12:50:06
|
Att ändra cmd var för att det inte skulle ta 30min att räkna igenom simmen. Ville bara kolla att det funkade. När man kör en sim på något man faktiskt tänkt bygga behöver man då ta hänsyn till bla rörens uppvärmningtid?
Semikolon före ett spicedirektiv är det någon slags pausefunktion?
Behöver man ladda ner några modeller för "tran" liknande de rörmodeller för .inc dmtriodep.inc ? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 13:00:01
|
Vet inte varför du krånglar till det?? Tiden för .tran ställer du ju där, .ac och .dc sker direkt. Radera så att bara .dc finns kvar. Dubbelklicka på .dc så kommer du till de andra och kan välja.
Nej, kör alltid rör utan heater.
Ja. .tran är för att mäta vågform, dist, se klippning etc. Du har ju .dc , .ac och .tran som användbara simuleringsformer.
OBS! Tanka ner Stephie Bench rörmodeller från Intactaudio. De heter nh_triode.inc och tetrode.inc . Sedan kan man byta namn om man vill. Bench trioder har jag kopierat ner i min dmtriodep.inc då jag haft den länge och sparat massor av andra modeller i den. |
Edited by - reVintage on 2011/09/27 13:33:23 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 19:22:50
|
Varför jag krånglar till det är för att jag inte begriper mig på vad jag håller på med ännu. Fast nu vet jag vart de obegripliga textraderna i schemat kommer i från!
Rörmodeller nertankade.
Hittar symbolerna för triod pentod mm. Men hur vet man vilka olika rörtyper man har tankat ner 12AX7, 300B osv. Kan inte se dem någonstans. Vet att man skall skriva in namnet i Value och spice model. Men var hittar man rätt namn? |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/28 : 05:50:53
|
Tankade ner transformatormodeller med rullgardinsmeny när man högerklickar på symbolen. Hur smidigt som helst. Varför funkar inte det med rörmodellerna? Jättesvårt att veta vad man skall skriva i spicemodell-fältet och veta vilka modeller man har annars.
En annan sak som måste fixas innan det fungerar är att modellerna har suffixet .txt när man tankar från Sim City. De skall ha suffixet .sub annars funkar ingenting märkte jag. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/28 : 18:15:21
|
Hur går det Stajo?
Är det någon mer än jag och Stajo som sitter om nätterna och knappar i programmet så ögonen blir fyrkantiga och river sig i håret? Vore kul om fler hängde på. Vet att det är en ganska hög inlärningströskel. Men det är därför jag startade den här tråden så vi med gemensamma krafter kommer framåt. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/09/28 : 19:18:50
|
quote: Hur går det Stajo?
Sjuk son och cirkus på jobbet. Jag fastnade i starten, men jag skall försöka ta upp det snarast.
mvh Staffan |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/28 : 19:35:10
|
Beskriv vad du fastnade på så kan vi klura på det tilsammans. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/09/28 : 21:45:25
|
Har inte kommit så långt men nu har jag lagt triode.asy, triodeh.asy, tetrode.asy och pentode.asy i \\lib/sym/misc och 6CA7.inc och dmtriodep.inc i \\lib/sub. Är det rätt så långt?
Har jag nu fått modeller för rör med data eller vad skall jag göra nu? Försökte lägga in ett rör i "Grund-riaa" men jag fattade inte hur.
Ursäkta en trött idiot. Staffan |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/09/29 : 09:13:43
|
quote: nu har jag lagt triode.asy, triodeh.asy, tetrode.asy och pentode.asy i \\lib/sym/misc och 6CA7.inc och dmtriodep.inc i \\lib/sub.
Helt i onödan, det var länge sedan bästföre-datum gick ut hos Duncanamps. Hämta inget där! Det är Sim City som gäller.
triode.asy och tetrode.asy finns redan i LTSpice när man gör grundinstallationen. De övriga behövs inte, iaf inte i nuläget. Även pentodmodellerna görs som tetroder nuförtiden och triodeh finns det ingen som öht använder.
|
Edited by - reVintage on 2011/09/29 09:14:40 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/09/29 : 09:36:57
|
För att lägga in en komponent finns det en knapp längst upp i fönstret som ser ut som en logikkrets. För man musen över den dyker en textruta upp där det står "component". När du klickat på den dyker ett fönster upp med alla komponenter i sym-biblioteket. Välj och klicka fast i schemat. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/09/29 : 10:19:07
|
Alla komponenter kommer inte upp! De flesta ligger i undermappar. Rören ligger i "Misc"-mappen där ligger även Signal och Battery. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/09/29 : 11:19:55
|
Jag sveper rent och gör en ominstallation, och det är endast includefilerna från Sim City som jag lägger in, korrekt?
mvh Staffan |
|
|
Topic |
|