Author |
Topic |
|
ambientzz
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2012/01/20 : 19:03:41
|
Det skall byggas pa-toppar. Basarna finns redan(FANE SOVEREIGN 15-400), så bygget blir en budget-variant. Frågan är kommer det funka att dela högt med 1"-driver+horn eller är det meningslöst. Självklart skulle 2" vara ett bättre alternativ men priset blir avsevärt högre då förstås... Har spanat på "P.Audio BM-DII"-serien . Förslag på andra lösningar mottages. Helst på rätt sida av 3000-3500kr paret...... |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/01/20 : 19:22:26
|
Hur tänker du dela menar du ? Har själv ett par P.Audio BMS440 liggandes, med 695Hz LeCleach-horn går dom att dela så lågt som 1500Hz, men jag skulle nog rekommendera 1700-1800Hz, sen så behövs lite eq för att jämna ut tonkurvan lite.. Jag och Fuling har testat lite med passiv eq och fått ett hyfsat resultat. Har mätningar på detta som jag kan lägga upp nån dag..
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
ambientzz
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2012/01/20 : 19:45:46
|
Jo tanken var ju att med 1" dela nästan vid 2000Hz vilket kanske är lite högt för basen men vill ju inte att det skall gå sönder. Har du dem till salu menar du? |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 11:16:31
|
Nej dom är inte till salu.. inte vad jag vet iaf.. Däremot används dom inte för tillfället men kommer säkerligen att användas nån gång.. men om du är intresserad av hur dom mäter kan jag slänga upp mätningar på dom och är du intresserad av hur dom låter så är du välkommen att komma och lyssna, antingen hos mig eller hos Fuling. |
|
|
ambientzz
Starting Member
43 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 15:56:12
|
Om du är intresserad av horn som låter bra så tillverkar Fuling LeCleach-horn på beställning.. Det är dessa vi använt och testat med, dessa laddar drivern optimalt och låter betydligt bättre än CD-horn och liknande PA-horn.. Nu vet jag inte riktigt vad han tar i betalt för 2 horn men jag ska fråga..
P.Audios driver mäter såhär i ett 695Hz LeCleach:
och med lite simpel passiv eq(2 motstånd och 1 kondensator per kanal) mäter det såhär:
Hornen ser ut såhär:
OBS! Dessa horn är bara testhorn och dom seriöst tillverkade är vita invändigt och ser fabriksgjorda ut. OBS!
|
|
|
ambientzz
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 16:34:56
|
Det ser schysst ut på alla sätt. De skulle ju vara trevliga som horn till en 2-vägare för hifi. Känns nästan som att det är slöseri att ha dem i ett PA:) |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7924 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 17:15:00
|
Måste ordna en kamera så att jag kan lägga upp bilder på mina trattar, de bilder som finns på forumet nu visar ett par "slasktrattar" utan gelcoat som jag slängde ihop bara för att kunna provlyssna. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 18:49:27
|
Ser roliga ut! Hur stora är dom? Pris? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
|
Fuling
7924 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 21:21:52
|
I Runestones signatur finns en länk till hans anläggning, där tror jag det finns bilder som säger mer om storleken. Har för mig att jag sagt 1200:- för ett par i "prima skick", sen kan det nog dyka upp en del billigare exemplar med småsprickor och skönhetsfel i ytskiktet.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/01/23 : 20:23:47
|
dom är roliga och dom är väl runt 25cm i diameter.. Ljudet är väldigt trevligt i dom och är nog absolut värt priset.. Ska man ha dom till en publik PA-anläggning gör dom sig nog inte rättvisa då detta är HIFI-horn och har ganska mycket riktverkan.. Men som HIFI-horn är dom väldigt bra och kan man nöja sig med samma finish jag har på mina så är dom lite billigare... Passiv eq till P. Audio BMS-440 och Beyma CD10Fe kan medfölja mot ett mindre tillägg |
|
|
Fuling
7924 Posts |
Posted - 2012/01/23 : 22:49:11
|
Måste in och rätta Runes inlägg lite: Diametern är i trakterna av 27cm. Några fler trattar utan gelcoatskikt vill jag helst inte göra då det av diverse anledningar faktiskt är mycket svårare än att gjuta med gelcoat. Gällande de passiva EQ-kretsarna så vill jag nog mäta och lyssna lite mer innan vi lovar ut någonting, men klart är att det är på väg åt rätt håll med den biten. |
|
|
|
Topic |
|