quote:För att lägga in en komponent finns det en knapp längst upp i fönstret som ser ut som en logikkrets. För man musen över den dyker en textruta upp där det står "component". När du klickat på den dyker ett fönster upp med alla komponenter i sym-biblioteket. Välj och klicka fast i schemat.
Tack, jag lyckades. Nu skall jag bara försöka göra det till ett mer specifikt rör än en triod då...
quote: Nu skall jag bara försöka göra det till ett mer specifikt rör än en triod då...
Vad jag har förstått går det till så här. (Hoppa gärna in o komplettera om det som kommer nu inte är hela sanningen)
Högerklicka på röret. Nu hoppar det upp ett litet kommandofönster. I raden Value skriver du vad röret heter och klickar dit ett kryss längst ut till höger. Då kommer namnet synas i schemat. I raden Spice directive skriver man namnet på modellen vilken ligger i sub-biblioteket. Här tycker jag det hade varit lättare med en rullgardinsmeny som det finns till transformatorerna som går att ladda ner från SimCity. Finns en sida som beskriver hur man gör. http://www.intactaudio.com/forum/viewtopic.php?t=523 Men har inte koll på hur de menar det skall gå till.
Kör LT-Spice som simulator på jobbet. Provade lite hemma med triodmodeller jag hittade på nätet, tyvärr stämde dessa ganska dåligt med databladen när jag kurvtracade... kurvtrejsade :-O modellerna jag hittade. Finns en tråd startad av mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81737&SearchTerms=ECC86 De modeller för transistorer jag hittat stämmer bättre med verkligheten hursomhelst.
quote:Högerklicka på röret. Nu hoppar det upp ett litet kommandofönster. I raden Value skriver du vad röret heter och klickar dit ett kryss längst ut till höger. Då kommer namnet synas i schemat. I raden Spice directive skriver man namnet på modellen vilken ligger i sub-biblioteket. Här tycker jag det hade varit lättare med en rullgardinsmeny som det finns till transformatorerna som går att ladda ner från SimCity.
Återigen tillkrånglat så in i h-e.
Byt bara namn på "triode" till rörbeteckningen.
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!
Kanske blev överskådligare. Jag vet tyvärr inte hur man gör jpegar av dem än så man måste ha spice för att öppna dem. Jag har heller inte kört dem för det förstår jag mej heller inte på än.