HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dämpning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2011/09/24 :  18:24:02  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Med en stor portion möda och svett har jag äntligen fått ihop ett par K-25 horn med tillhörande mellanregisterhorn som även det är ett hemmabygge. Baselementet i K-25 hornet sitter i en sluten kammare och jag är rädd för att jag proppat i för mycket mineralull. Anledningen var att jag hade för lite fårull. Kan mineralullen påverka volymen i kammaren. Tycker inte att jag har samma djupbas som med det paret jag hade på 70-talet. Har provat med samma skivor nu som då men tycker ändå att det fattas ett djup. På 70-talet använde jag Isophone och nu är det Eminence Kappa 12 Pro så förutsättningarna är bättre idag. Kan det vara så att mineralullen stjäl volym i kammaren och att jag på så sätt tappar djupbasen.
Annars är det ett sjujäkla ljud i hornen. Transienterna är fantastiska.
Med Vänlig Hälsning
Torbjörn

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2011/09/25 :  07:48:04  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Har du hunnit spela in elementen än?
Ljudet kan förändras rätt så mycket efter ett antal timmars speltid :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/09/25 :  08:39:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tror inte att det har med dämpmaterialet att göra.
Ullen gör så att elementet upplever att volymen är större än vad den egentligen är.

Har du högtalaren i samma rum som på 70-talet?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2011/09/26 :  13:42:34  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
K25H som jag funderat på att bygga i evigheter...
Enligt Linnars simuleringar bättre bas om lådans volym minskas från 57 till 22 liter. På 70 talet hade du bas från skivspelare och den är ofta lite "fetare" än CD och annant digitalt det kan sklija åt plus att du gör ett A-B test med en paus på 10 000 dagar emellan.
Vad har du för mellanregisterhorn? Är det enligt byggbeskrivningen som kom med K25H? I så fall vilken driver?
Vad har du som delning och diskant?
Lite tunn bas kan vara lite för mycket mellanregister.
Bilder, bilder bilder!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/26 :  13:57:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, var är bilderna? Postar man under bildreportage så förväntar vi oss detta!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/01 :  20:30:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Mynnar hornet i hörn? Har du mätt något?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000