HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trasig NuForce Icon... hjälp sökes.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2011/09/02 :  15:16:43  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Jag har klantat mej och råkat kortsluta en högtalarutgång på min Nuforce Icon, och efter det funkar varken höger eller vänsterkanalen...
Dock är hörlursutgången intakt.

Öppnade burken och hitta ett hål(!) i en vad jag tror är förstärkarkretsen, tog några bilder som kan ses nedan.
Googlade på kretsen utan framgång.

Någon som vet var man kan få tag i en sådan eller en ersättare?

(Visa ord till andra Nuforce-ägare: Flytta inte omkring högtalarna med förstärkaren igång!)

Edited by - Neville on 2011/09/03 09:43:36

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/02 :  19:30:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
en snabb sökning gav detta
http://en.sunking.com.hk/Electronic-Picture/NF12X201.aspx

kanske kan vara till hjälp

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/09/02 :  21:31:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ja, antingen en HK-länk som den ovan eller så Nuforce själva. Skicka dem ett mail och fråga.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2011/09/03 :  11:37:54  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Nu har jag mailat båda ovanstående, får se vad dom säger.
Köper nog 2st. utifall man värmer sönder en eller någon annan får samma problem.

Misstänker att chipet har en värmeavledande platta på undersidan, men det går ju alltid att lösa med rätt utrustning =)
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2011/09/03 :  12:25:03  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har garanti tiden gått ut?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2011/10/01 :  20:07:53  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Om du nu har råkat kortsluta utgången. Tror jag att FET-trissan på utgången (slutsteget) har brunnit av eller så har något i nätdelen lagt av. Jag vet av erfarenhet att driver stegen eller i det här fallet kanske driver kretsen har lagt av. Om det blir genomslag i en FET-trissa brukar den skicka ut spänning på gaten o då brinner driver kretsen upp. Ohm mät över FET-arna o se var kortisen finns.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000