HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Komponenter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/09/07 :  00:21:36  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Hur mycket skiljer sig kvalité på kondensatorer till delningsfilter?
AUDYN-CAP Plus verkar vara bra men kostar ju en del. Är det värt pengarna eller är skillnaden minimal jämfört med tex Mundorf M-cap?
De element jag använder (bas + diskant) ligger kring 800kr styck, är det overkill med "fina" kondingar?

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/07 :  08:08:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Frågar du mig så duger det jättebra med någon relativt standard plastfilmskondensator, polyester, polypropylen företrädesvis.
Till filter är noggrannhet viktigt, om du inte vill hålla på och mäta upp och matcha (vilket man givetvis kan göra även med de med snäva toleranser om man vill)

Senaste gången körde jag med dessa polyprop med 2,5% tolerans, från ELfa.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-430-45&toc=18856
Som ligger i pris på någon krona upp till dryga tian styck.

Andra kommer av religiösa skäl givetvis rekommendera annat.

En del kondensatorer passar definitivt dåligt, keramiska t.ex.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/07 :  08:12:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ähhh skit.
Nu inser jag att du menar passiva delningsfilter.

Nåja, jag har en ganska pragmatisk attityd även där. En billig polyprop-konding gör enligt mig jobbet lika bra som något betydligt dyrare.
När distorsionen i t.ex. högtalarelementen snabbt räknas i hela %-enheter så kan inte en konding, hur dyr den är, rädda situationen.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/09/07 :  09:48:01  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja det blir väl en gyllene medelväg. Kondingar kanske inte är jättekänsligt, men jag har läst att spolar kan göra desto mer skillnad. Jag ska skaffa luftlindade spolar med 1-2mm tråddiameter för att vara på den säkra sidan. Bandspolar är dyra, hur mycket skillnad är det jämfört med luftlindade av bra kvalité?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/09/07 :  10:28:16  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Det du bör ha koll på är resistansen på spolen då den påverkar Q värdet på elementet. Q påverkar dimensioneringen av lådan och ibland vill man utnyttja en högre serieresistans för att tvinga fram en djupare resonans i systemet.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/07 :  11:01:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja precis, det går inte alls att kategoriskt påstå att större tråddiameter alltid är bättre.

Och i det andra fallet, att man verkligen vill ha så låg serieresistans som möjligt, så kan en spole med kärna och lägre R kanske vara bättre än en luftlindad med högre R.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/09/07 :  11:08:30  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Men spolar med kärna blir snabbt mättade vid högre ljudtryck.
Verkar ju enkelt detta med att välja komponenter .
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/09/07 :  11:53:42  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Hur R påverkar Qts

http://www.mh-audio.nl/newqts.asp
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/07 :  15:12:21  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag har tidigare vid något tillfälle nämnt att den fysiska storleken på en kondensator har betydelse i passiva delningsfilter för högtalare. Kondenstorn behöver inte tåla speciellt hög likspänning, så långt är allt bra, men den bör klara ordentligt med effekt speciellt gäller det högtalare med låg verkningsgrad. Om man endast spelar med pyseffekter är givetvis effektkravet mindre, men om det önskas spelas med mer effekt kan i värsta fall kondensatorn mättas och värmas upp med förluster som följd. Jag har under åren observerat att inte alla högtalartillverkare tagit hänsyn till detta.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/09/07 :  16:13:58  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
asto: finns en hel del info på den länken, tack.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000