Author |
Topic |
|
Stenback
Member
102 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 19:59:05
|
Är det ingen som bygger med Tymphany/Peerless XLS / XXLS längre?
Jag har googlat och hittar i princip bara foruminlägg från 2005 eller äldre. Sist jag hängde i de här kretsarna var just före 2005 och då var Peerless XLS ganska hett, ska jag tolka avsaknaden av inlägg från de senaste åren som att jag är ute på fel spår om jag tänker Peerless XXLS 10 med matchande slav till mitt framtida bygge?
Min kravbild: Peerless XLS /XXLS 10" eller motsvarande "nivå". Gärna liten låda.
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 20:12:17
|
Jag ska bygga med SEAS L26ROY
~55 liter per låda om man inte vill eq:a. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 20:42:32
|
Det går ju flugor i allt sånt här. Bry dig inte så mycket om hurvida folk bygger med de elementen nu eller inte. Bra element är alltid bra element. Kvalitet är aldrig fel. Jag skulle aldrig tveka på Peerless XLS och XXLS. Petssons Seas ser oxå ruskigt fina ut. De är jag sugen att tappa i en pipa för bråddjup bas i överflöd.
Mvh Johannes. |
|
|
Stenback
Member
102 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 21:50:53
|
fixarstig: Sjukt, satt precis och läste på den sidan och sen fick jag se att du tipsat om den =)
PetterPersson: Ser väldigt fina ut de där Seas elementen, lite dyrare än Peerless förmodar jag =(
Circlomanen: Tack, det var precis det jag ville höra.
Ska fixa en planritning över vardagsrummet, tänkte nämligen ge mig på att bygga en låda som passar under soffan. Det finns ingen annan bra lösning... däremot är jag inte helt övertygad om att själva subplaceringen är så optimal. Återkommer! |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 22:15:15
|
De är till och med 200:- billigare http://www.europe-audio.com/Producten_c.asp?Productgroep_B_ID=664&Productgroep_A_ID=75
Det som talar för XLS är den stora magnetstyrkan vilket gör att mindre lådor kan användas utan att disten blir för hög.
Det som talar mot XLS och XXLS är de höga Le-värdena. Det ger ofta ökad dist vid stora konutslag på grund av olinjär talspoleinduktans.
Mina SEAS har mycket låg Le jämfört med likvärdiga element.
Välj XXLS (svagare magnet) istället för XLS om du kan leva med större lådor. Större låda ger mindre luftkompression för samma konutslag vilket ger lägre dist.
Jag valde mina SEAS pga den lägre Le och gynsamma qts för både slutet i en lagom stor låda.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 23:22:17
|
Efter att ha simmat mycket på XLS, XXLS och Seas L26ROY så har jag blivit barnsligt förtjust i de sistnämnda. Hatten av för PetterPersson och hans val av element. De är mycket allsidiga för subb-bruk. Passar i det mesta. Jag vill köpa två st sådana själv, trots att jag inte har nått behov egentligen. Vill du ha lådförslag så säg bara till. (OBS! -jag gör inte slutna lådor) Mvh J. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/08/28 : 09:54:12
|
quote: Hatten av för PetterPersson och hans val av element. De är mycket allsidiga för subb-bruk. Passar i det mesta.
Han är inte dum den där Petter (Gammalt citat från hoktuna) |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/08/28 : 10:48:22
|
Protest ! :) Det är ett dumt element, det har alldeles för stor magnet med en massa gummi och trams på och jag får inte plats med åbäket i mitt förslag på en "liten" förhoppningsvis 20Hz kapabel hembio TP, grr... vart är neo varianten ? :)
Nej Det är ett mkt bra val av elelement, det är min veckning som är åt pipan (hahaha ha hrmm ja...) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Stenback
Member
102 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 14:54:50
|
Jag är oerhört tacksam för lådförslag, både för Peerless XLS/XLSS och Seas L26ROY, ja vad som är mest lämpligt egentligen.
Planlösningen kan jag inte påverka så mycket och den är så här:
Eftersom jag har mestadels fönster på båda kortsidorna och vi kan glömma mörkläggningsgardiner, samt den öppna planlösningen mot kök och hall så kan vi väl konstatera att huset inte är ritat av en audiofil
Övrig utrustning: Onkyo TX-SR608 hembioreciever 5 st KEF HTS 2001 (från ett KTH 2005.2 paket) Bluray spelare, WD Live HD mediaspelare samt Telia digitalbox.
Ingen high-end alltså men nu vill jag komplettera med en subb som räcker till och blir över. Skulle tro med mina referensramar så räcker en XXLS/XLS 12" i rätt låda och t.ex. en plate amp som http://www.oaudio.com/500W_SUBAMP.htmlOaudio BASH 500W.
Det är dock ett starkt önskemål om att kunna placera subben under soffan, är det ens att tänka på?
Jag har tre kids som gärna petar pennor/nycklar/bestick i högtalare och basreflexportar. Jag kan alltså ta sämre återgivning men är rädd att det enda som kommer hända är att soffan står och hoppar.
Utrymmet jag har att tillgå under soffan är 15 cm på höjden, räknar man av 5 cm MDF så har vi 10 cm att spela på. Å andra sidan finns det minst 2 kvm att tillgå så 200 liter kommer ju räcka och bli över.
Har även läst mig till att det kan vara bättre att ha två separata lådor om rummet är lite knepigt, vad skulle panelen rekommendera i detta fall? |
Edited by - Stenback on 2011/09/02 14:56:11 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 18:09:16
|
quote: Utrymmet jag har att tillgå under soffan är 15 cm på höjden, räknar man av 5 cm MDF så har vi 10 cm att spela på. Å andra sidan finns det minst 2 kvm att tillgå så 200 liter kommer ju räcka och bli över.
Får jag istället rekomendera två st Tangband ovala basar i två st tappade horn, inte helt olika Danleys Spud. Bara att ta av benen på soffan och ställa upp de på hornen. Det kanske blir en 25 - 29 cm hög sockel istället för 15 cm som du skriver. Har du bara 10 cm att tillgå så begränsar det elementvalet kraftigt.
Mvh J. |
|
|
Stenback
Member
102 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 07:36:07
|
Ja det blir lite problem, väljer jag t.ex. en XLS 10" så kommer elementets baksida att ha max ett par millimeters avstånd mot bakstycket på lådan.
En sockel på soffan skulle inte ha tillräckligt hög WAF för att det ska fungera. De enda alternativ som jag ser är en låda som kvalar in under 15 cm alternativt ett egendesignat soffbord bestående av subben och sedan någon skiva uppe på det. Målet är ju ändå att lådan ska bli stum och då borde ju det fungera. Problemet är att med en sådan lösning så måste jag vända röret ner mot golvet.
En optimal låda med nedåtriktad bas är kanske det lättaste men jag vill helst att det här blir något som verkar utan att synas.
Förutsatt att jag får till en låda som blir max 150 mm. Säg att det blir en portad låda med porten ut mot rummet och basen/basarna riktade upp mot soffan, kommer det blir bra? |
|
|
Stenback
Member
102 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 00:17:22
|
Ok, då är det beslutat.
Har idag beställt en Peerless XLS 12" 830500 från Audio Components samt en Bash 300W från http://www.oaudio.com.
Från att ha varit insnöad på en placering under soffan så har jag nu besultat mig för att utnyttja ett döutrymme jag har till vänster om frysen (Ref. planritningen ovan). Döutrymmet framgår inte riktigt av ritningen men finns här i verkligeheten. Man kan säga att frysen står längre till höger än vad ritningen visar. Tanken på en riktig låda placerad bakom gipset så att endast element och port syns, ja det förslaget fick väldigt hög WAF här hemma.
Nåväl, jag är begränsad till att lådan får vara max 38 cm bred och 60 cm djup pga det begränsade utrymmet.
Vore ytterst tacksam för lådförslag, har kollat lite på Hifi Kits program samt WinISD pro men får inte till något vettigt. |
|
|
|
Topic |
|