HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med esp P104 Mute krets (problemet löst)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2011/09/04 :  12:23:00  Show Profile Send kjb a Private Message  Reply
Hej alla!
Jag håller på att försöka färdigställa en Linkwitz Orion ASP uppgradering där jag bla uppgraderat till senaste versionen av delningsfiltret och även tänkt att använda mig av mute krets som tar bort av och på missljud.

Kretssen hittar vi här http://sound.westhost.com/project104.htm

Trots att det är en ganska enkel konstruktion får jag inte den att muta direkt när man bryter strömmen. Det tar några sekunder innan detta händer.

Nu har jag hållit på och bygga i månader (förstärkare högtalargrejer) och WAF i vårat kommande barnrum (min nuvarande verkstad :) är inte speciellt hög, det ligger grejer överallt eftersom jag inte lyckas färdigställa det senaste projektet. Så måste få detta ur världen någon gång!

Så problemet är att spänningen på pin 1 till AC trigger delen är hög trots att man bryter AC. Den måste gå låg för att mutekretsen skall slå till. (vilket den ska göra innan 50ms enligt beskrivningen)
det sitter två dioder mellan GND och positiv spänning. Mitt mellan sitter pin 1. Det verkar som att det blir en spänningsdelare där och halva spänningen mellan GND och +5.5 V (jag använder en 5.5V zener) hamnar på pin 1. Dvs nivån är alltid hög. Jag kan mäta mig till halva spänningen.

Skall tillägga att jag använder en full likriktning, två bryggor för +- spänningen. Annars är kretsen densamma.

Någon som vet vad jag gör för fel?
Tacksam för alla förslag!

ps. Jag har provat rod elliots forum men de verkar väldigt låg aktivitet där. jag får inga svar på min fråga.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST

Edited by - kjb on 2011/09/04 21:53:12

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2011/09/04 :  15:26:03  Show Profile Send kjb a Private Message  Reply
Jag hittade felet. Tack vare en medlem på Diyaudio.com. Man måste använda en brygga istället för två. Så att ac är kopplad till GND via sekundären. Precis som det visar i beskrivningen av projektet. Jag hade tänkt att göra ett finare nätagg med två bryggor men de fick man sota för :P Man ska inte krångla till det helt enkelt hur gärna man än vill.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000