HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 The Redesigned 1956 Jensen Imperial Reproducer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/09/02 :  15:13:01  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.decware.com/imperial.htm

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/02 :  15:33:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Denna länk har tidigare visats vid ett flertal tillfällen. Men det är väl alltid trevligt med en repris;-).

Vad består denna "redesign" egentligen av? Är den bättre eller bara annorlunda?

Kanske någon av Imperial-gossarna här vet?

Linnar har gjort en simulerings-modell för HR som kan hittas med hjälp av Google.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/02 15:39:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/02 :  15:49:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=36104

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/02 :  15:59:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
http://www.linnaraudio.com/simuleringar/imperial/index.htm

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=52967&SearchTerms=imperial,simulerad

Tråkigt nog verkar det bara som om "ej original" simmats. Kanske någon kan offra sig på ursprungsdesignen?

http://www.dcaudiodiy.com/jensen_imperial/jensen_imperial.html

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/02 16:05:58
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/09/02 :  18:02:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag var väldigt intresserad av detta horn för i tiden, men idag tycker jag att det finns roligare saker att möblera om inre organ med.

Man kan få samma verkningsgrad men djupare bas och lägre dist ur mindre lådor. Har man ett par JBL130A liggandes så är det väl inte fel horn för musik och hemmabio, om man har utrymmet.

Disclaimer: Jag har inte själv hört hornet, men hört mycket positivt om det. Mina åsikter är till stor del baserad på min gamla vän Hornresp.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/09/03 :  14:49:06  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hade jag inte haft sambo hade jag byggt något liknande :-)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/03 :  20:06:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tog mig friheten att använda Linnars modell och simmade med K130 som Time använder. I rimlighetens namn borde "Combined Response" användas. Då ser det ut så här i 1*Pi!

Man bör nog ha ett midbas-horn som kan delas lågt för optimal funktion.

Men det bör väl finnas riktiga mätningar vid det här laget? Förvånansvärt nog hittar man ingenting på Google.

En modell av ett "äkta" Imperial vore inte fel.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/03 :  20:40:10  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det enda som skiljer från original till decware är att kammarvolymen ökats från ca 150dm3 till 190dm3!

Mao ingen redesign, utan enbart att man tagit bort en intern mellanvägg.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/03 20:45:51
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/09/04 :  00:09:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
När jag mätte hos time fick jag en kurva som liknande den. I rum
började tonkurvan rulla av vid 28 Hz och uppåt var den delad 18 dB/okt
vid 80 Hz, så dippen såg man ju inte mycket av, den ingick så att säga
i delningen.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/04 :  00:39:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Man skulle kunna tänka sig att Times placering hamnar någonstans emellan 0,5*Pi och 1,0*Pi.

Det intressanta är att högtalaren var tänkt att användas med betydligt högre delning än 80Hz.........

Ska simulera med några fler drivers.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000