HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 vill bygga horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2011/09/02 :  20:19:50  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Jag har ett par banddiskanter, 4" mellanregister och 6.5" basar som jag vill göra något kul med. Nu till frågan.

Kan jag få till ett par horn utan att veta parametrarna? Hade gärna hornladdat diskant och mellanregister och gjort tappade horn av basarna. Basarna går att mäta upp ,sitter i mindre basreflexlådor just nu. Mellan och diskant lär jag inte kunna mäta.är detta dömt att misslyckas eller kan det gå vägen?

Något skall man ju göra i höstrusket och det är messt för skojs skull.

Ideer?

NJR

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/09/02 :  22:06:43  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det går mäta upp elementen om det skulle vara intressant. Det finns gamla trådar om det om du söker. Om du vill sätta igång och bygga direkt så skulle jag börja med tappade hornen. Leta upp en tidigare tråd med ett tappat horn för 6,5". Om det färdigbyggda hornen inte skulle funka alls med dina element så kan du ju köpa de rätta elementen. Lycka till!

Edited by - Sundström on 2011/09/02 22:08:34
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2011/09/03 :  20:49:46  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Ok, kan vara en bra ide.

Topp och mid då? Någon som har en rekommendatio på form och dimensioner. Vad påverkar vad?

NJR
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/09/04 :  00:23:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hornets storlek, given en kurva (exponentiell, KW, Lé Clèach, konsisk
osv...) avgör dess undre gränsfrekvens. Hornets längd avgörs av
elementets parametrar givet hornstorleken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000