Author |
Topic |
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 11:54:04
|
Hej Instruerar på ett gym o får alltså ansvaret för ljudet :-(
mixerbord Alto AMX-80 http://www.jam.se/ljudljus/mixerbord/A34636/ och cd spelare pioneer CMX 3000 som används flitigt.
När man kopplar in div mp3 spelare, telefoner, iphones o annat på en mixerregel ( med förstärkning) så blir det med vissa mp3 spelare något missanpassat ljud. Det blir inte riktigt klart o tydligt. ju mer man höjer in-signalen desto sämre låter det. Det fungerar men man hör att det det är något som inte är helt 100%. ( både på linjeingång och ingång med mikrofonförstärkare) Effektkuben på en liten bärbar apparat har väl i sin hörlursutgång ca 80 Ohm som optimal last medans ingången på en mixerregel ligger på ca 1,5KOhm. Det borde göra det hela lättdrivet kan man tycka men någonstans blir det fel, Har ni några erfarenheter inom detta ? Det är många instruktörer som kör egen musik och vill ha med sig sina små spelare till passen och bara koppla in. Har hört att man använder vissa omkopplare (linebox) när man använder tex gitarr och mikrofoner på scen. finns aktiva o passiva. Är det något sådan som ska till för att få en bättre elektrisk miljö i ljudöverföringen eller är det bara att gilla läget ?
|
Edited by - Stormen on 2011/09/01 12:18:22 |
|
Stormen
Member
1542 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 19:09:00
|
du har nog för hög insignal skulle jag tro.. Prova att sänka volymen på spelaren och höja på mixerbordet istället.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 23:13:10
|
Tack för tipset även om jag inte vet hur jag ska tolka det. Utgångsamplituden förändrar utgångsimpedansen och påverkar hur man möter upp ingångsimpedansen på tex ett mixersteg.? Givetvis har jag testat med olika volymer men inget som passar mycket bättre än det andra. En intressant iaktagelse på vissa av instruktörernas mp3-spelare/ i-pods etc är att när man höjer volymen över tex 50% på hörlursutgången så blir drivningen så felaktig att spelaren beter sig konstigt och tom stänger av sig. Den verkar inte orka med strömmässigt att möta upp. Hände för tex sandisc miniclip som är ansedd att ha bra ljudliga egenskaper ( om den får jobba mot vanliga hörlurar på ca 80 Ohm ). En annan sony eriksson telefon låter betydligt bättre direkt inkopplad. Ungefär som att den har en bättre effektbox att utgå ifrån.
Ljudet förvrängs alltså och blir basfattigt, utan stuns, det låter ansträngt o konstlat. ungefär som beskrivningen är för en gitarr som kopplas utan line-box |
Edited by - Stormen on 2011/09/01 23:56:52 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 06:59:13
|
Har upplevt liknande problem några gånger..beror väl dels på impedansmatchning och dels för för hög utnivå.. Har man för hög volym på källan så kommer den att överstyra transistorerna och det kommer att klippa.. Enklaste lösningen brukar vara att ha väldigt låg volym på spelaren och höja rejält på förstärkaren |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Bjäris
Member
257 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 12:36:41
|
Hur ser kabeln ut i mellan? Det kan inte vara så att du kopplar en stereosignal till en balanserad mono ingång? |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 13:48:01
|
Det har jag faktiskt inte kollat eller mätt på. ( dumt nog) Det är en 3.5mm hane till 6.3mm. hane. Och kopplas in på första "regeln" dvs under xlr ingången för att få tillgång till lite förstärkning http://showtechnika.pl/_var/gfx/21a6a7d0e22d1a2f26d8030dc6955e4d.jpg
Men nun är du säger det så har jag för mig att stereosignalen är ihoplödd på "tip" och att minusen ligger på den bakre delen (3 sleeve). Men jag vet inte hur det ser ut i dagsläget, den satt där :-) jag får återkomma.
Borde det inte sitta något motstånd mellan höger o vänster + eller liknande ? Kan man bara koppla ihop dom o få monosignal ?
Man kan väl få alla möjliga spännande fel av detta ?
|
Edited by - Stormen on 2011/09/05 14:51:18 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 21:51:10
|
Har nu testat med min bärbara cd spelare ( fick damma av den ) Den har både en lågnivåutgång och en utgång för hörlurar. ( båda med 3.5mm stereo utgång. Det är en liten skillnad på ljudkvalitén beroende på vilken utgång man väljer. Men lågnivåutgången är ljudet klart i diskant och bas. Och det upplevs som att det är stuns i ljudet.
Med hörlursutgången så saknas det viss amplitud och upplösning i basen och diskanten samt till följd upplevd grumligare mellanreg.
Har även testat direkt på ett crown dc 300 slutsteg samt 2 vanlig "hemmastereo" med samma resultat. Alltså jag tagit bort risken för mono/stereo problematiken och bal/obal.
Jag är inne på att man borde kunna skapa en bättre miljö för att kunna ta emot hörlursförstärkta signalen =?
|
Edited by - Stormen on 2011/09/05 22:55:37 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 08:05:01
|
Jag är förmodligen alldeles för dåligt insatt i detta, men min misstanke är att hörlursutgången på MP3-spelare är anpassad för att lämna ström, funkar bra med lågohmiga lurar och pluttar. Vad mixern behöver är kanske spänning, snarare än ström?
Eller är jag ute o cyklar?
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 10:40:10
|
Kan vara ett spår att gå på. Har noterat att med låtar som är maximalt komprimerade (med kompressor/mastering)) lätt överstyrs i signalen och det distorderar lätt. Detta oberoende av outputvolym från den bärbara enheten. Musik med mera dynamik och således mera headroom distorderar inte utan bara vid starka partier. Alltså det låter som signalen distoredrar som att den vore för stark (överstyrd) men utvolymen på enheten är i botten vilket gör att signalen är väldigt svag in i steget. Detta fenomen uppträder i vanliga fall bara om du har för stark insignal in i ett steg. Så visst är det något som inte stämmer. |
Edited by - Stormen on 2011/09/06 10:49:00 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 11:12:39
|
Äntligen hittade jag vilka motstånd man kan använda om man nu nödvändigtvis vill koppla in en stereosignal på en monoingång.
två motstånd på 100 - 1000 ohm från varje kanal in på monoingången, jord/skärm kopplas som vanligt. Dock blir visst detta alternativ aldrig något bra.
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=31877
Men i detta fall som jag testat så har jag alltså kopplat bort den felande delen men samma problem kvarstår med signalmissmatchningen. |
Edited by - Stormen on 2011/09/06 11:17:38 |
|
|
Bjäris
Member
257 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 07:40:20
|
Jag tycker att det ser ut o finnas line in med rca kontakter på mixerborder. Är det inte smidigast att köpa en färdig tele till rca och koppla in sig där? |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 13:38:52
|
Absolut, det är en smidig koppling, men samma sak händer även med den inkopplingen.
quote: Det blir inte riktigt klart o tydligt. ju mer man höjer in-signalen desto sämre låter det. Det fungerar men man hör att det det är något som inte är helt 100%. ( både på linjeingång och ingång med mikrofonförstärkare
quote: Har även testat direkt på ett crown dc 300 slutsteg samt 2 vanlig "hemmastereo" med samma resultat.
Fenomenet är alltså inte unikt för just denna mixer utan är hörbart (för mig) på mer eller mindre alla anläggningar. Hade varit kul om jag haft kvar min Quad405 som hade väldigt lättdriven ingångsimpedans.
Hur kan man göra för att få till en så bra signal som möjligt (så nära lågnivå som det går) från den inkopplade bärbara enheten ?
|
Edited by - Stormen on 2011/09/07 19:07:21 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2011/09/12 : 15:44:32
|
Det kanske är en sådan här lösning jag är ute efter ? Vad tror ni ? http://www.epanorama.net/circuits/speaker_to_line.html
Jag tänker på de problem som uppstår när man tex kopplar cd direkt till slutsteg. Den signalen behöver anpassas o tas om hand annars kan den bli slank och odynamisk om jag minns rätt. Samma sak borde vara med en förstärkt signal som ska anpassas till line signal.
Har noterat nu att Iphone4 klarar det riktigt bra, Ipod Nano storknar lite och kommer inte upp i nivå om man kör in den från hörlur till rca ingång på en vanlig stereo. |
Edited by - Stormen on 2011/09/12 19:32:27 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2011/09/14 : 22:10:33
|
Testade att koppla in enligt schemat och lade 1 Kohm parallellt på input och 80 ohm i serie innan för att hörlursutgången ska känna av rätt. Stor skillnnad ? Nja. kanske att det blev något frekvensrakare. Men vet i tusan. Har man lite EQ möjligheter på ingången så spelar det ingen större roll. Men därimot så köpta jag även en kabel till en ipod nano som inte alls trivdes med att köras från 3.5mm hörlursutgången till en vanlig stereo. Så jag plockar ut lågnivå dirket från kontakten. Nu blev det som det ska :-) o inte var det dyrt heller :-) http://www.iphonedelar.se/laddare/401-iphone-ipod-ipad-av-kabel-gold.html |
|
|
|
Topic |
|