Author |
Topic |
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 00:48:21
|
Hejsan på er alla.
Jag har just byggt klart mina nya högtalare som är designade av Troels. Det är ett par Nomex 164 2,5 vägare. Sagt och gjort. Jag lödde ihop delningsfiltrena, satte in allting och testade. Jag upptäckte efter några minuter att ena bashögtalaren i vänstra högtalaren inte spelare. Jag kopplade ur elementet och satte det på ett annan kabel för att eliminera att det var fel på själva elementet. Det var inget fel på det. Jag kollade att det inte var något fel på själva kabeln fram till elementet. Inte det heller. Jag har gått igenom ritningen för filtret och jag är absolut helt 100% säker på att jag har gjort rätt. Saken är den att på detta filter så ska alla minustampar gå från en och samma punkt (så är det kanske på alla högtalare) och jag hade klantat mig lite där och bara tvinnat ihop alla kardeller och lött på dem på en liten punkt. Så stod det inte i ritningen. Troels hade gjort en lite längre "plint" som han lödde på alla kablar på vid sidan om varandra. Kallödning tänkte jag först då och klippte loss alla minuskablar som var ihopflätade. Det satt visserligen ganska bra ihop och borde definitivt ha fått kontakt. Jag testade lite snabbt att bara köra minus från bashögtalaren (höll kabeln rätt på punkten där den skulle vara fastlödd) utan alla alla kablar till de andra elementen där, så jag kunde eliminera en dålig lödning. Men inget ljud precis som tidigare. Men när jag tog bort minuskabeln från punkten så kom det ljud. Visst, jag har gjort en liten bypass från något ställe. Det hjälper ju egentligen inte min sak. Det var ju inte så det skulle vara.
Jag förstår att det måste vara jättesvårt att säga vad det kan vara, men är det någon som har någon idé? Kan det vara någon kallödning? Jag tycker inte att det borde vara det eftersom elementet som inte fick någon signal fick sin minusström från exakt samma ställe som de andra elementen fick det och de var ju ganska tight sammanflätade. Pluspunkten ser heller inte ut att vara dåligt lött. Kan komponenterna ha tagit skada av det här? Jag är som sagt helt säker på att jag har kopplat alla motstånd, kondingar och spolar helt rätt, men något är ju som sagt fel. Jag har ju inte spelat så länge så här... en halvtimme max på låg volym.
Tacksam för hjälp!
Mvh/Per |
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
Edited by - Bogus on 2011/09/14 20:20:24 |
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 05:58:42
|
Har du mätt resistansen in till filter/högtalare så du inte har kortslutit något? Då mår inte förstärkaren så bra. Är det lika mellan höger och vänster?
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 06:35:27
|
Släng upp ett schema på filtret vet jag! Felat verkar ju sitta där.
Vill du inte skriva upp alla värden på komponenterna av upphovsrätts skäl (eller vad det nu heter) så räcker det ju att du märker ut polaritet på komponenterna.
Försök att rita upp ett eget schema efter filtret du har lött och gämför det med originalschemat så kanske du hittar felet själv! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 06:48:14
|
Ta en bild och lägg upp här. |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 07:27:37
|
Ska fixa en bild sedan. Nu har jag bråttom till jobbet så jag fixar det i eftermiddag. Den andra högtalaren spelar hur bra som helst, så det är inget fel på Troels schema. Kom på en sak till. Jag kan tyvärr ha dröjt lite för länge med lödkolven på just minuspunkten eftersom jag behövde en del tenn där. Jag vet att komponenterna kan ta skada om man värmer för länge, fast å andra sidan så borde ju inte de andra elementen spelat eftersom de kommit från samma minuspunkt. |
Edited by - Bogus on 2011/09/13 07:29:34 |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 21:54:11
|
Ok, det har löst sig. Plockade ner hela filtret igen och lödde om det. Det var något med lödningarna som hade felat. Borde kanske gjort det först innan jag fick halvt panik och skrev om hjälp här =) Men måste ändå säga att dessa högtalare knappt har spelat en timme men spöar redan mina gamla HFLS-1. Ser väldigt mycket fram emot när de är inspelade. Tack för hjälpen i alla fall till alla som svarade!
Fridens! |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 23:02:01
|
Bra att det löste sig. Ska själv bygga med samma diskant som du använder. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2011/09/14 : 05:42:53
|
Bra det löste sig. En bild på dina skapelser hade varit kul. (Hur man lägger upp bilder på forumet har avhandlats tidigare. Hittar du inte hur man gör skicka ett PM) |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2011/09/14 : 20:07:56
|
Ok, här kommer några bilder.
Jag började med att få bitarna till lådan tillsågade i mdf och limmade ihop allt förutom baffeln. Jag hade frågat min pappa om han hade några fina bitar av lite bättre virke än bara gran och furu. Och visst hade han det! Han hade både ask, ek och körsbär. Alla väldigt tätvuxna, vilket innebär att det blir stumt och tungt som resulterar i mindre resonanser. Nu snackar vi massivt virke, inget stavlimmat här inte. Jag valde till sist ask som jag tyckte hade finast ådring. Jag hade tänkt att utnyttja en kompis lackeringskunskaper och lacka lådan svart, och sedan då alltså ha baffeln vaxad eller oljad. Jag byggde så mycket jag orkade hemma hos pappa på min semester eftersom han har ganska mycket större plats och en hel del mer verktyg (ordentlig byggsåg och en ordentlig planhyvel bland annat). När jag limmat färdigt lådan i mdf så började jag såklart att spackla, slipa och spackla... tja, ni vet... det där eviga slitgörat. Saker är den att jag insåg att jag har för lite tålamod för att kunna göra ett snyggt grundarbete vilket verkligen krävs om man ska lacka lådorna sen. Jag började misströsta. Jag hade ju en bild i huvudet om hur jag ville att högtalarna skulle se ut, men jag insåg nu att det inte skulle bli så. Jag kikade lite på högtalare på interwebben och kom på att jag har använt mig av galontyg (fuskläder) till en av mina tidigare högtalare. Varför inte köra på det igen? Sonus faber använder sig ju av det, så varför inte jag? Jag åkte och köpte fyra meter galontyg och åkte sedan raka vägen hem till morfar och lånade mormors gamla symaskin. Jag kan säga att det är konstigt att mina flinka färdigheter från syslöjden på mellanstadiet fortfarande sitter kvar efter 20 år. Tack syfröken =) Nu kom nästa steg. Jag skulle jag fräsa ut försänkningarna till elementen i baffeln. Överhandsfräsen och jiggen togs fram och jag mätte både länge och väl, men tro f-n att man ska klanta sig och visst fräste jag fel ändå. Ett stort hål (8mm) där det absolut INTE skulle vara. Så det kan bli. Jag hade som tur var en gammal stavlimmad furuskiva nere i källaren som fick funka tills jag kommer hem till pappa igen och kan göra nya bafflar. Men det blev inte så pjåkigt ändå. Jag vaxade baffeln med Liberon trävax (Bison black) som tar fram ådringen mycket fint i träet. Det hade såklart synts bättre på bafflarna i ask men nu blev det som det blev.
Slutresultatet blev ändå bra tycker jag, och ljudet, som såklart är det viktigaste, är jag helnöjd med =)
Ps. opethic, ja det är de högtalarna jag har byggt. |
Edited by - Bogus on 2011/09/14 20:13:37 |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/09/14 : 21:17:47
|
Verkligen snyggt arbete! Grattis |
Mera bilder åt folket |