HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Relä i signalvägen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/09/11 :  12:24:08  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej alla.

Vad använder man för relä om man måste ha det i signalvägen? Solid-state relä? Eller klassiska mekaniska?
Märke?

Tack // Daniel

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2011/09/11 :  17:27:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Solid state reläer funkar bara om de är av mosfet typ. Signalreläer funkar bra, googla på det

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/09/11 :  20:27:01  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
ok, tack. Solid state med mosfet får det bli.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/11 :  20:29:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
den diskussionen har jag haft tidigare i en tråd och vi kom fram till att man Inte skulle ha solid state relän då dessa använder halvledarteknik och det är väl inte direkt bra att stoppa i signalvägen.
Använd vanliga små kretskortsrelän av traditionell spol-typ..
Ett alternativ om du inte vill ha ett konstant magnetfält är att använda bi-stabila relän, dom ger du bara en impuls så switchar dom läge..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/09/11 :  21:08:29  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Mekaniska reläer i signalvägen är inget kul i längden, åtminstone inte för mig som har för vana att behålla mina hifi-apparater ca 25 år.
Reläer strular ofta efter 10 - 20 år och andra vändan med sådana problem plus något ytterligare blir ofta spiken i kistan.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/09/12 :  08:26:15  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Ok, får fundera lite på valet.. Men bi-stabilt känns ju som en smart lösning :)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/12 :  19:33:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har svårt att se att man skulle nöta ut ett relä på 20 år i en förstärkare om man köpt ett med godtycklig kvalité..
Kan ju jämföra med relän och kontaktorer vi använder i industrin. Dessa slår till och från ibland 100tals gånger på en dag och dessa håller väldigt länge.. Som ex. så hade vi nere i Stockholm på en krossanläggning kontaktorer som suttit där sen 60-talet och anläggningen har gått dagligen sedan dess och det fungerade fortfarande utan problem...

Dom problem som möjligtvis skulle kunna uppstå med relän och småsignaler är att kontaktytorna kan bli lite oxiderade och på så vis få dålig kontakt, dock ska det mycket till innan detta händer i en normal inomhusmiljö. Det man skulle kunna köra om man nu är orolig för detta är att använda standardrelän och löda fast socklar. På så vis är det enkelt att rycka ur reläna och stoppa i nya om dom mot förmodan skulle bli utslitna..

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/09/13 :  06:56:02  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Jag har använt Omron G6H till flera byggen. Det älsta som fortfarande är i drift har passerat 15 år nu, och inga problem med reläerna.

Länk till sidan hos ELFA:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=37608&in=fam

(Nu ser jag att de är på väg att utgå, men det finns rekomenderade ersättare.)

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/09/13 :  07:47:53  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Fint. Med en knapp som inte "stannar inne " utan bara ger en puls ska man använda ett relä som är bi-stabilt? Inte mono-stabilt?
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/09/13 :  09:35:58  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Bistabila relä har (oftast) 2 spolar, en för tillslag och en för frånslag. Det gör att du behöver 2 knappar, eller att du offrar den ena reläkontakten för att kunna manövrera reläet med 1 återfjädrande knapp.
Relä som manövreras med 1 återfjädrande knapp, kallas för impulsrelä.
Det blir knepigt att lösa styrningen om du ska ha flera relän, t.ex. en flerkanals ingångsväljare.
/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/09/13 :  10:30:39  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Ok, då får det bli ett mono-stabilt relä med en vanlig knapp som stannar inne..
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/09/13 :  17:17:21  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Det är oxiden som ställer till det. Inte ens de bästa jag har hittat på ELFA, kapslade med förgyllda kontakter, har klarat mer än 15 år.
Relä i socklar är ett riktigt elände, de är ju varken kapslade eller förgyllda i allmänhet.
Jag bor visserligen på västkusten, men flera kilometer från havet, så min hemmiljö är knappast extrem.
Mina problem gäller muting-reläer och relästyrd högtalarväxel som smygande får ökad distorsion. Har jag spelat uteslutande på låg volym en tid, sedan reläerna blivit dåliga, får jag uppenbart signalbortfall i olika grad i höger och vänster kanal.
Spelar jag riktigt starkt en stund verkar signalen bränna igenom oxiden så att det går att spela svagt i upp till en halvtimma innan dist och signalbortfall återkommer. Mäter jag resistansen över slutna reläkontakter upprepade gånger, med växling mellan mätningarna, varierar den hej vilt från 0,1 till flera tiotals ohm.
Högtalarväxeln är uppbyggd med ett antal 2-poliga reläer med 230 V AC-spolar i oktalsocklar på DIN-skena, från början med billiga reläer med försilvrade kontakter, men de var knappt strulfria i 5 år. På senare år har jag använt Clasisjöns radiostyrda fjärrströmbrytare för att manövrera reläerna vid blindtester, en sats med 3 st kostar bara ett par hundralappar, men noggrann rengöring av alla kontaktytor, socklarna inte minst, räckte inte för att släppa igenom högtalarsignalerna odegraderade. Jag blev tvungen att byta till nya reläer för 400 kr/st.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2011/09/13 :  18:09:53  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Har man tur att ramla över ett kvicksilverrelä så är dessa ypperliga, oxiderar aldrig och är näst intill outslitliga :)

Jag vet att Bernt Jansson på forumet hade till salu för jätte länge sedan, dock så finns inte annonsen kvar, men man kan ju alltid dra iväg ett pm och fråga ;)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/13 :  18:13:18  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
att använda monostabila relän med en knapp som fastnar innebär ju att du kan aktivera flera relän samtidigt ifall du glömmer att trycka ur föregående knapp..

Bistabila relän med en vippa är ganska enkelt att bygga..
Lade ut en sådan koppling för inte alls länge sedan..
Sök på bistabila relän här på HF..

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/13 :  18:23:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
att använda monostabila relän med en knapp som fastnar innebär ju att du kan aktivera flera relän samtidigt ifall du glömmer att trycka ur föregående knapp..

Bistabila relän med en vippa är ganska enkelt att bygga..
Lade ut en sådan koppling för inte alls länge sedan..
Sök på bistabila relän här på HF..

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2011/09/13 :  18:34:04  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Har man tur att ramla över ett kvicksilverrelä så är dessa ypperliga, oxiderar aldrig och är näst intill outslitliga :)

Jag vet att Bernt Jansson på forumet hade till salu för jätte länge sedan, dock så finns inte annonsen kvar, men man kan ju alltid dra iväg ett pm och fråga ;)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/09/13 :  18:38:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84478
I denna tråden efterfrågade jag en toggle för att växla mellan 2 par ingångar. Lite tips där på en krets kanske.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/13 :  20:52:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja precis, där är ju ritningen med som jag ritade..
Ska man ha flera relän använder man en större registerkrets bara...

Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/09/13 :  22:58:35  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Tack för alla svar. Om man använder en 4013 eller liknande så är det alltså ett vanligt enkel relä man ska ha? Inget special, bi-stabilt o allt vad de heter? Jag tycks aldrig fatta det här riktigt :)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/14 :  21:11:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
ja precis.. Om jag får tid någon dag så kan jag göra en ritning om inte någon annan med bättre tid har lust..
Enklaste om du ska ha många relän är att sätta en drivkrets istället för en transistor.. Typ uln2003...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000