HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kompis till Hornresp?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/07/31 :  10:24:45  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Hej!
Jag har själv inte satt mig in i programmet eller dess funktioner, men vad jag kan förstå så skall den kunna simulera spridningsmönstret på fronthorn/waveguide...

http://www.randteam.de/AxiDriver/Index.html

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/07/31 :  10:56:55  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har lekt runt lite med det innan.
Krångligt att få till alla funktioner då kopplingen mellan axidriver och vac inte är helt klockren.
Och det hjälper inta att man får börja om från början varje gång i den fria versionen.
Men helt okej om man vill kolla runt och verifiera att det man tänkt fungerar och inte skapar massa interferens eller annat göjs.

Har för mig att beräkningen är flerkärnig, men uppritningen av resultatet är fortfarande enkärnig.
Så det tar längre tid att se resultatet än att beräkna det =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2011/07/31 :  21:30:21  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
finns inte det i hornresp också?

18 ska de va.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/08/08 :  09:52:21  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Problemet kvarstår ju alltid oavsett simuleringsprogram, hur hornet/WG summerar till driverns verkliga frekvenssvar.

Classe...
Tror man kan forma tratten friare i AxiDriver.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2011/08/08 :  10:21:42  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
ok.

18 ska de va.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/09/12 :  20:43:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om jag fattat rätt så är det bara axisymmetriska konstruktioner (inte bara horn) som går att simulera. Det går alltså inte att simulera elliptiska horn.

http://www.randteam.de/AxiDriver/AxiDriver-Examples%20-%20Dome%20Horn.html. Här finns ett frekvensresponsdiagram.

quote:
If we do the same spectral analysis as in the previous example then we observe an increase of sound pressure at higher frequencies of approx 3dB.

Om man har ritningar till sin kompressionsdriver (och andra nödvändiga parameterar) borde man kunna simulera fasplugg och utloppet från drivern vilket inte hornresp kan.

Jag är himla nyfiken på detta program, ska pröva det när jag väl får tag i de ritningar jag behöver.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000