Author |
Topic |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 10:24:45
|
Hej! Jag har själv inte satt mig in i programmet eller dess funktioner, men vad jag kan förstå så skall den kunna simulera spridningsmönstret på fronthorn/waveguide...
http://www.randteam.de/AxiDriver/Index.html |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 10:56:55
|
Har lekt runt lite med det innan. Krångligt att få till alla funktioner då kopplingen mellan axidriver och vac inte är helt klockren. Och det hjälper inta att man får börja om från början varje gång i den fria versionen. Men helt okej om man vill kolla runt och verifiera att det man tänkt fungerar och inte skapar massa interferens eller annat göjs.
Har för mig att beräkningen är flerkärnig, men uppritningen av resultatet är fortfarande enkärnig. Så det tar längre tid att se resultatet än att beräkna det =) |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 21:30:21
|
finns inte det i hornresp också? |
18 ska de va.
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/08/08 : 09:52:21
|
Problemet kvarstår ju alltid oavsett simuleringsprogram, hur hornet/WG summerar till driverns verkliga frekvenssvar.
Classe... Tror man kan forma tratten friare i AxiDriver. |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2011/08/08 : 10:21:42
|
ok. |
18 ska de va.
|
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2011/09/12 : 20:43:37
|
Om jag fattat rätt så är det bara axisymmetriska konstruktioner (inte bara horn) som går att simulera. Det går alltså inte att simulera elliptiska horn.
http://www.randteam.de/AxiDriver/AxiDriver-Examples%20-%20Dome%20Horn.html. Här finns ett frekvensresponsdiagram.
quote: If we do the same spectral analysis as in the previous example then we observe an increase of sound pressure at higher frequencies of approx 3dB.
Om man har ritningar till sin kompressionsdriver (och andra nödvändiga parameterar) borde man kunna simulera fasplugg och utloppet från drivern vilket inte hornresp kan.
Jag är himla nyfiken på detta program, ska pröva det när jag väl får tag i de ritningar jag behöver. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
|
Topic |
|