Author |
Topic |
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2011/07/30 : 17:13:10
|
Detta är ett problem för mej och kanske för ni andra oxå. Jag har då köpt vanliga fodrade innnerpåsar med plast som jag byter ut dom gamla trasiga med, även nya skivor som har "papp" innerpåsar. hittade "Mobile Fidelity Original Masters Sleeves" innerpåsar som ska vara riktigt bra har ni testat dessa eller finns det bättre?
http://www.needledoctor.com/Mobile-Fidelity-Original-Masters-Sleeves-50-pk?sc=2&category=500
|
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
Bhuset
Member
126 Posts |
Posted - 2011/07/30 : 18:49:43
|
Dom bästa (kolla på ebay uk,så slipper du tull,moms) Mvh.. |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2011/07/30 : 19:11:50
|
tack, ska kolla in detta! |
|
|
Bhuset
Member
126 Posts |
Posted - 2011/07/30 : 19:21:30
|
Jag kan verkligen rekomendera Devilsjukebox på ebay uk.Vinylskivor mm.Aldrig några problem.. |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2011/07/30 : 20:20:03
|
tack, känner igen Devilsjukebox, tror jag har handlad där för längesen |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 03:57:44
|
Alla begagnade LP behöver nya innerpåsar. Detta av hygieniska skäl och för att säkra en nystart på vägen mot ett fortsatt långt och hälsosamt liv (kanske efter en tvätt med en modern tvättvätska på en LP-tvättmaskin).
Men. De gamla innerpåsarna är inget problem som skall undanröjas. Oavsett skick så är de en del av originalet, en omistlig del av skivan.
Släng aldrig en gammal innerpåse.
Så, hur fixar man en fräsch innerpåse och ordnar samtidigt så att originalpåsen bevaras inuti konvolutet?
Nagaoka, made in Japan, löste det där en gång: en U-formad påse av mycket tunn antistatisk plast som får plats inuti originalinnerpåsen. Man behöver då inte först pilla in originalpåsen i konvolutet och sedan placera skivan i sin nya innerpåse jämte den gamla påsen; ibland får det inte plats, ibland vill det skrynkla sig och krångla. Man lägger helt enkelt skivan i den nya påsen och sticker in alltet i den gamla innerpåsen. Nytt och fräscht, med full respekt för historien.
Ibland är gamla innerpåsen väldigt risig. Tja, pilla in den löst i skivans ytterfodral då och förvara LP:n separat i sin nya påse. Med tiden kanske man hittar ett bättre exemplar av samma gamla innerpåse.
Mobile Fidelity verkar vara en bra påse. Kan dock inte avgöra om den är så tajt att den ryms i alla gamla innerpåsar. Nagaoka finns fortfarande att köpa. Kopior finns det många av, jag brukar köpa från HFN/RR:s prylshop, http://www.britishaudio.co.uk (ungefär halva priset mot Mobile Fidelity), eller från http://www.elusivedisc.com/. Sedan finns det risinnerpåsar med speciella flikar och förslutningar bla bla men själv har jag alltid hållit mig till den enkla Nagaoka-typen; den känns universell och passar alla behov. |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 13:23:14
|
Tack för det, Rutger, mkt bra info. |
|
|
Bhuset
Member
126 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 15:29:37
|
Jag använder mfsl till mina finare skivor,utan orginal innerpåse(sparar den fårstås i ytter fickan)viker ned ena hörnet över skivan sedan bara in med den i skivfodralet. Nagaokan tycker jag är för sladdrig(men har man den i innerpåsen så fungerar det) mvh.. |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2011/08/01 : 09:52:09
|
detta är ett meck med trasiga och smutsiga innerpåsar, dom där U formade innerpåsarna använder jag till nya innerfodral och klistral fastdom med dubbelhäftad tape i överkanten det är ett gissel men det går om man är lite händig och stadig på hand annars köper jag bara nya innerpåsar med plast och byter ut dom och sparar dom andra innerpåsarna i fodralet. Gammla skivor får en ny (om den inte har en fin med plast) eller en bättre begagnad innerpåse och den gammla trasiga påsen slängs. ev. gammal (hel o ren) får en u formad innerpåse som kan användas.
mer tipps tas emot/Freddíe |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2011/08/01 : 15:35:58
|
tack. opethic, har sett att "tysken" har plastfickor med sig men har varit upptagen med att kolla på LP för att notera att han har innerpåsar. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/08/01 : 21:12:47
|
Jag köper innerpåsar (papper med plast inuti) från Ginza. När jag har tvättat begagnade eller nya skivor lägger jag skivan i en ny innerpåse. Den gamla innerpåsen kastas om det inte är någon information på den som är relaterat till skivan. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
|
Topic |
|