HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur dyr MC bör man ha ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/04 :  08:36:52  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Har läst att billiga MC är dåliga och rentav sämre än MM i dessa prisklasser, hårt och vasst ljud. Men hur dyr MC bör man ha ? Har också hört att det är onödigt med dyr MC om man har ett 'billigt' phonosteg.

Saken är egentligen den att jag är rädd för att satsa för mycket på pickup då jag har mest 2nd hand skivor med repor och endel smuts även efter mina rengöringsförsök, och att jag inte vill förstöra en dyr MC med dessa skivor. I alla fall vill jag ha maximalt väljud och vill undvika ovannämda billigaste MC.

Har tänkt köpa Ortofon Rondo Red, och detta är en prisklass (4000kr) som jag kan tänka mig att köpa på nytt om den skulle 'destrueras' av mina skivor.

Alltså : Hur dyr MC (eller MM) tycker ni att jag bör satsa på ?

Utrustning : Michell GYRO SE spelare, Tecnoarm, Musical Fidelity X-LPSv3 phonosteg. Musiksmak : klassiskt (symfoniskt BIG SOUND) och jazz.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/04 :  08:46:26  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tillägg - jag kan tänka mig det dubbla priset om ni tycker att jag inte behöver vara orolig för endel repor.

Jag vill alltså få tips om modeller på MC som ni rekommenderar och vilken prisklass som ger maximalt väljud utan att överstiga 10000kr.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/04 :  09:31:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej MartinN! Ser fram emot mer input i den frågan, även jag!
Mina egna erfarenheter sträcker sig i stort inom det spannet också, och jag är tveksam till att lägga mera pengar än så, med tanke på den begränsade livslängden hos pickuper.

Mina egna erfarenheter inom prisklassen;
Ortofon OM2 Blue, ca 1500:- - Klockren hifi-pickis med fantasiskt driv och även väldigt tyst. (Alltså lågt skivbrus)
Ortofon OM2 Red, Ca 500:- enbart nål - Prisvärd! Inte helt ren i de övre registren, lite grumlig bas, men för pengen mycket bra!
Ortofon OM2 Black, ca 6000:- - Den absolut trevligaste MM jag har hört, fantastiskt detaljerad utan att bli vass, otroligt svängig trots sin hifikvaliteter. Spårar toppen och utan att ha hört den parallellt, tror jag faktisk att Blue är en anings tystare med tanke på skivornas knaster.
Alla dessa är ju MM med utbytbar nål och det är riktigt smidigt att kunna switcha nål på ett par sekunder inför att man spelar en repig eller okänd skiva första gången. Behöver inte skruva på nåt alls.
På MC sidan tycker jag nog fortfarande att Denon DL-103 ger otroligt mycket för slantarna, ca 1500:-(?) Mycket musikalisk och behaglig, tror dess lite rundare botten kan ge mervärde i samband med klassiskt. Sen har jag Benz Micro Ace SL, ca 6000:-, som jag nog gillar allra bäst av de som nämns här. Den är tyst, bra driv, relativt korrekt men har ett otroligt engagemang och grym upplösning.
Slutligen har jag en nyrenoverad Benz Micro Glider L2 som även den är otroligt trevlig, men kanske lite mera stram och återhållen än Ace, framför allt i de översta tonområdena. Den flyttar fokus på ett angenämt sätt till mellanregistret och spelade jag mest gitarrbaserad akustisk musik skulle den vara optimal!
Det var mina tankar det!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/07/04 :  10:22:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Har läst att billiga MC är dåliga och rentav sämre än MM i dessa prisklasser, hårt och vasst ljud.


Nja måste jag säga så dåliga är de inte ta t.ex DL103/DL103R som nämns innan är klart bättre än priset och dess rykte. Vilket också för oss in på kritiken, jag tror att anledningen att man kritiserar de billiga MC-varianterna så hårt är att rättfärdiga sina egna dyrt inköpta puppor.

Jag läste för en antal år sedan om en audiofil från Hongkong som fick lyssna på en DL103R det hela slutade med att han köpte på sig ett 20-tal och mätte upp kanalbalansen m.m behöll de som var bra sålde resten och sina dyra Koetsu. Det får en till att fundera.

Att råda vilken puppa som är bäst är verkligen inte lätt det handlar ofta om ljudideal men om du nu lyssnar på det i din beskrivningen så är väl Grado nära men ta en titt på Denon DL103R också.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/07/04 :  10:25:11  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag har hört liknande resonemang förut och fattar ännu nada. På vilket sätt sliter en smutsig men avtorkad skiva på en pickup? Vad jag vet använder diamantslipare INTE smutsiga vinylskivor för att förändra formen på diamanter.

Däremot får givetvis nålspetsen en beläggning men det finns olika sätt att hålla den ren. Jag använder Clearaudios nålvätska regelbundet. Och skäms inte en sekund att spela skitiga plattor på min 30.000+ pickup.

I mina öron är Ortofon Rondo lika spännande som att se färg torka.

Jag är nyfiken på hur Benz Ace Low funkar i din rigg. Hemma hos mig lät den mycket bra. Definitivt ett fynd!

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/04 :  10:30:01  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tackar för 'inputten'.
Jag har fått endel att tänka på.

Flera kommentarer & rekommendationer ?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/07/04 :  22:00:35  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Det är väl som alltid en fråga om sans och balans.
Mina rekommendationer är helt baserade på erfarenhet och "magkänsla" d.v.s. bara mina åsikter, inget annat.
Om vi gör följande antaganden:
Vi jämför drivverk, tonarm, pickup och RIAA-steg som alla hör till de mest prisvärda i sina kategorier,
vi har valt bort inkompatibla kombinationer, som tung arm och mjuk nål,
så blir min enkla tumregel samma pris på varje komponent.

Om man ska hålla igen någonstans tycker jag att pickupen är vettigast eftersom den (nålen) är förbrukningsvara.
Några relationer till;
drivverket får gärna vara dyrare än armen,
pickupen bör inte vara dyrare än armen,
RIAA-steget bör inte vara billigare än pickupen.
Sedan kan man ju ha personliga preferenser för särskilda egenskaper i någon av komponenterna, som gör att man föredrar den trots högre pris, vilket upphäver tumregeln.

Blandar man gammalt och nytt blir prisjämförelser irrelevanta, som när jag köpte ny pickup till min 25 år gamla skivspelare för 8000 kr härom året.
Nytt kostade drivverk 3600, arm 2000, pickup 2000 och komplett försteg 4300 kr. Mitt nuvarande kompletta försteg kostar idag 75000 (det där med preferenser...) och pickupen (Lyra Dorian) gick upp till 10000 kr innan den ersattes av Delos för ännu mer.
Å andra sidan blir precisionsmekanik bara dyrare.
Nytt drivverk + arm som är minst lika bra som mitt gamla är svårt att hitta för under 25000 kr.

MartinN: om du hittar en Lyra Dorian tror jag att du kommer att trivas med den, men att ditt RIAA-steg inte är fullt kapabelt att slussa vidare alla små nyanser Lyran lyckas snoka upp i spåret.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/07/04 22:06:22
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/07/07 :  12:19:21  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag skulle även jag instämma att hittar du ex en beggad lyra (Har själv haft Argo i, och nu har jag en Kleos) och de låter helt enkelt förbannat bra, spelglädje och väldigt mycket detalj. Äldre lyror har tenderat att vara lite "vassa" i tonen, men de nyare låter fantastiskt bra.
Argo i kan man med 200-300h speltid och lite tur hitta för 5-6000kr, dock får man ju alltid vara försiktig när man köper beggat. Delos är ju "dagens" model, och den ska visst vara ännu bättre!
Sålde själv för drygt ett år sedan en sprillas ny helt ospelad Argo i (som jag precis hade fått från Lyra i Japan) för 9000kr, och för det priset tycker jag den är ett fynd. Men alla har ju ett tak. Börja kolla beggat är mitt tips!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2011/07/15 :  20:07:15  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag kör Simply Black "Classik" men SME V-D och Clearaudio Symphony, och det är en kombination som fungerar bra för mig. Ett gott råd är dock att se till att ha ett RIAA eller Step-up, där man kan justera belastningsimpedansen, min erfarenhet är att fabriksrekommendationerna inte alltid stämmer. För min del så rekommenderade Clearaudio 400 ohm, men jag landade på 100 ohm.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2011/07/20 :  00:19:09  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Om du har 10' och spendera köp en skivtvätt och sen en bra mc pickup i normal prisklass
Mvh
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/20 :  07:24:35  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag tvättar tillsvidare 'manuellt' med hjälp av en gammal Technics spelare. Har beställt en ny (NOS) Lyra Dorian från England, efter övervägande. Väntar nu på postens leverans.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2011/07/20 :  16:09:03  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Min MC-niva borjade nog pa en 5000skr o den pu jag idag har ligger val pa en ca 12 papp. dock ar detta inget svar pa traden utan jag berattar endast att rattar mig efter min ekonimiska inkompetensniva dvs jag koper sa dyrt?billigt jag har rad med.

Befinner mig i Makesonien o sitter med ett kyrillisk-tangentbord som dessutom inte har bokstaverna A, A och O utan endast A, A och O.

Edited by - iroise on 2011/07/20 16:11:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000