Author |
Topic |
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/07/01 : 23:19:33
|
Jag tänkte bara se om det finns något intresse för en koordinerad högtalarutmaning? Att kalla det byggtävling är väl lite överdrivet men man skulle kunna sätta upp lite regelmässigt ramverk och ha någon form av redovisning vid en satt deadline? Kanske t.o.m. en irl utvärdering på DIY 2012? Kanske en byggtråd med bilder och dokumentation? Jag bara spånar lite men om det finns intresse så kan vi säkert hitta ett vettigt regelverk. :)
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 00:20:29
|
Roligt initiativ. Det skedde väl en sådan tävling ett par år sedan. Blir det av kommer i alla fall jag att följa projekten med intresse.
/mvhff
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 00:03:04
|
Det verkar inte finnas något större intresse? |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 07:21:36
|
Kanske pga sommaren? Känns som ett höst/vinterprojekt. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 09:08:34
|
Juryn jobbade hårt den dagen, låste in sig i rummet med de 3 bidragen, och kunde till sist presentera vinnarhögtalarna. Jättekul tävling, många var på till en början men av olika anledningar blev det inte fler än 3 bidrag på DIY-träffen. Finns flera roliga bygg-trådar från de olika projekten. Eftersom juryn låste in sig med bidragen blev det inte så lätt för andra att få lyssna, och den stackars juryn hade inte mycket tid över för annat den dagen. Fick knappt tid för kaffe o bulle! Om tävlingen inte blir så seriös som sist så är det här en kul idé, fast egentligen är väl hela DIY-träffen en redovisning av vad man gjort det senaste året? |
Waf, Waf!
|
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 09:23:38
|
Det är iofs sant, sommaren är inte den mest aktiva perioden på året. Länken till den gamla tråden var bra och jag har börjat läsa.
Först av allt, vill vi ha en regelrätt tävling med domare/jury och vinnare? Eller är det roligare med en gruppsatsning där resan och målet är lika viktiga?
Jag hade tänkt föreslå en budget på 10000:-. I den gamla tråden pratas det om vad som ska ingå i budgeten och det kan ju vara en rätt viktig fråga. Materialkostnader baserat på nypriser eller inköpspriser? Ska man räkna med arbetskostnader om man tar hjälp med bygget, dvs ha en totalbudget?
Imho så är det kul med återanvändning och användning av begagnade delar är något positivt. Jag skulle mkt väl kunna tänka mig att det baseras på inköpspriser men det betyder samtidigt att vissa orättvisor kan smyga sig in? Alla måste ju kunna delta på samma villkor. Ska man räkna in fraktkostnader på byggmaterial? (Om alla ska ha lika villkor/möjligheter bör väl fraktkostnader exkluderas?)
kanske är en materialbudget á 10000:- (nypris) ej räknat tillverkningskostnader den bästa lösningen? Om intresset skulle explodera kanske man kunde stoppa in en budgetklass á 5000:- som komplement men flera klasser förutsätter många deltagare och administrationen blir jobbigare.
Om vi kommer fram till riktlinjer nu i sommar så kan man börja bygga lagom till höstrusket. :)
Detta är bara lite funderingar från min sida, allt är möjligt.
Marina har en bra poäng tycker jag. Det ska vara roligt och inte för seriöst imho. |
Edited by - markusA on 2011/07/06 09:28:33 |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 09:33:57
|
Är det helt förkastligt att ha en tävling helt utan regler? Må bästa högtalare vinna bara, enkelt och bra.
Jag hade tyckt det hade varit intressant med ett riktigt blindtest av högtalarna, dvs att lyssnare inte ens får se högtalarna innan lyssning! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 10:58:10
|
Ett litet förslag på regelverk.
Syfte: Att främja intresse och kunskap inom högtalarbyggande.
Allmänna regler: bidragen ska vara original konstruktioner av den tävlande, dvs högtalaren får ej vara en färdig produkt som modifierats. Bidragen ska vara 2-kanal stereo. Bidragen dokumenteras i var sin tråd här på forumet.
Två klasser: Limited: Elementpris max 4000:-. Vid internationella inköp räknas tull och moms med i priset men frakten räknas ej. Bidragen ska vara passiva högtalare med passiva filter.
Unlimited: Anything goes!
Bedmömning: Tre bedömningsnivåer. Kriterier: Helt godtyckligt, man hittar sin favorit och röstar på den.
Pick of the Jury: Juryn lyssnar på bidragen på DIY 2012 och enas om en vinnare som meddelas på träffen.
People's choice: Besökarna på DIY 2012 lämnar var sin röst och vinnaren är bidraget med flest röster. Meddelas på träffen.
HiFiforum award: HiFiforums medlemmar röstar baserat på dokumentationen för bidragen. (Här blir ljudet inte en faktor vilket kan kännas lite konstigt för en högtalarbyggartävling.) Röster räknas efter träffen så att man får möjlighet att se bidragen irl innan man röstar.
Priser: Om inte någon filantrop donerar något så blir det äran och berömmelsen man fightas om.
Ovanstående kan ses som diskussionsunderlag. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 19:01:48
|
quote: Limited: Elementpris max 4000:-. Vid internationella inköp räknas tull och moms med i priset men frakten räknas ej. Bidragen ska vara passiva högtalare med passiva filter.
Att begränsa till passiva högtalare och passiva filter tycker jag är löjligt. Sätt istället en prislapp på 3-6 tusen, eller vad som nu känns vettigt. Och då ska det vara inköpspris för element, filterkomponenter och alla ev aktiva komponenter. Om utseendet inte bedöms bör väl lådans material inte räknas med, men om utseendet är en bedömningspunkt kan man väl överväga en budgetbegränsning för materialet till lådbygget.
Vad ska högtalarna drivas med? Ska byggherren själv välja (ha med sig) lämplig förstärkare och källa eller ska alla högisar drivas av samma uppsättning? |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 19:07:54
|
Om det blev en högtalarbyggtävling tycker jag det skulle kunna vara roligt med en riktig budgetklass. Säg max 1000:- eller något sådant.
Denna gren kan förhoppningsvis locka många deltagare då den ekonomiska tröskeln är väldigt låg. Det kan ju även bli en rätt munter tävling, då jag gissar att karaktären på de olika bidragen kommer spreta betydligt mer än när folk satsar mycket mer pengar.
Vinnare i "peoples choice" - ljud och "peoples choice" - utseende är väl också roliga "priser". Vad nu än en jury med guldöron tycker så kan möjligen gemene man uppskatta yvig spelglädje på bekostnad av lite andra parametrar ganska mycket. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/07/07 19:08:29 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 19:22:36
|
M-M: +1 |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 19:30:03
|
Ja, en riktig budgetklass skulle vara kul. Det sätter ens kreativitet på prov och blir det inte bra är det inte så mycket pengar i sjön. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 19:44:26
|
Jag håller med en budgetklass med obegränsad kreativitet med både nya och gamla komponenter från bra att ha lådan eller grannens kasserad skulle vara kul. Hmm jag har lite element från ett gruppköp hur räknare man priset på sådana inköp eller dagens över disk.
Amders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 19:52:07
|
Fast jag ser gärna att det ska gå att köpa om någon skulle vilja bygga samma...DVS, inget eget hopkok av loppisfynd... |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 20:27:01
|
quote: Fast jag ser gärna att det ska gå att köpa om någon skulle vilja bygga samma...DVS, inget eget hopkok av loppisfynd...
Håller med...
Konstruktionen måste gå att återupprepa.
PG
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 21:59:21
|
Tanken med passiva byggen i budgetklassen var för att det ska vara enkelt att hitta utrustning att spela på. Budgeten är väl öppen för diskussion, både storleken och vad som ska rymmas i den.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 22:18:39
|
Budgetklass, återskapningsbart och aktiv delning tillåten - jag har redan börjat spåna
/mvhff |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 10:21:31
|
Budgetklass, återskapningsbart och passiv delning tillåten.
Passivt är roligare då det ställer lite högre krav på arbetet bakom, det blir en större utmaning samt att alla inte har tillgång till aktiv delning..
Det är ju kul om någon får ihop en välljudande passiv budgethögtalare som andra skulle kunna bygga..
Blir ju lite svårt att kalla det budget om man börjar dra in aktiva filter och flera slutsteg, då faller poängen lite med att bygga billigt.. Roligast vore att få till en enkel trevlig högtalare som funkar med vilket förstärkare som helst..
Kanske sätta en budget på 1000-1500:- för delar exklusive lådmaterial och ytfinish ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 11:22:26
|
ja det är onekligen så att med aktiv delning behövs fler slutsteg och det är allt annat än budget. Det blir än mindre budget men även mindre DIY om man accepterar köpe-produkter i den aktiva delningen.
Om man kan acceptera att aktiv delning kräver fler slutsteg så borde aktiv delning kunna vara ett jämförbart alternativ till passiv delning, så länge man inkluderar filterkonstruerande i själva tävlingsbidraget.
Även om jag för tillfället tycker att aktiv delning verkar superspännande förstår jag att enkelhet är en förutsättning för att så många som möjligt ska kunna delta med bidrag. De allra flesta kör med passiv delning vilket också gör att om ska det vara någon poäng med att högtalarna ska vara replikerbara bör de passa så många som möjligt.
/mvhff |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 12:43:32
|
Om det här blir av, kommer man då att få bidra med flera konstrukttioner. Angående budgetmodeller har jag i så fall redan en sådan klar. Det skall absolut vara passiva filter i en sån här tävling! |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 13:20:53
|
Imho så borde det väl inte finnas någon orsak varför man inte kunde har fler bidrag? Ju fler ju roligare, typ? |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 18:25:28
|
Jag tror att vi får börja med att ena oss om hur många klasser vi ska ha? Mitt förslag var en budgetklass och en fri klass. Vad anser ni? |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 18:30:22
|
Ja, jag tror också att det bör begränsas lite. Jag tror också att en fuling och en fining per man blir lagom |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/07/11 : 10:41:10
|
Då är det väl läge för budgetpratet? Vad ska ingå i budgeten? Ex. - Elementkostnad men inget mer - Total kostnad ink. allt - Total kostnad exklusive ytbehandling
Ska fraktkostnader räknas in i priset? Personligen tycker jag som jag nämnt ovan att fraktpriser bör exkluderas, även på internationella ordrar. (Tull + moms räknas in i elementpriset?) |
|
|
Topic |
|