HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Akustik i mitt vardagsrum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/25 :  00:00:54  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Hej!
Nu när det är semestertid tänkte jag äntligen göra något åt akustiken i vardagsrummet i nya huset.
Jag har framförallt tänkt bygga en stor hylla (t.ex. med fack med olika tjocklek på dämpning) som täcker hela väggen (5x2,5m) bakom högtalarna för att fixa akustiken lite i betongrummet.

Jag tänkte dock ta hjälp av en professionell akustiker för åtgärdsförslag så jag slipper för mycket trial&error. Jag kan tänka mig att köpa produkter om det behövs, men har främst tänkt bygga själv, framförallt för att kunna få till något som passar in och är snyggt/"osynligt" i vardagsrummet och hyllan.

Skulle vilja få hit någon så snart som möjligt som kan mäta och ge åtgärdsförslag. Vem/vilka rekommenderar ni?

Skulle va bra att få ett hum om vad det kan kosta också. Gissar att det kan dröja ett par timmar + kanske en timme för uppföljning.

Mvh
Simon (bor i Lomma, i närheten av Malmö/Lund)

Edit: Bytte rubrik på tråden eftersom den numera snarare handlar om akustiken i mitt vardagsrum än att hitta akustik-konsulter.

Edited by - Saim on 2011/07/06 16:51:50

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/25 :  09:52:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, det är ett väldigt stort tema detta med akustikreglering

Som starter kan man gärna läsa igenom länkarna i denna tråd

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78728



quote:
Vad är det bästa?


Det beror på vem du frågar. Grovt sett skulle jag vilja dela in de
personliga preferenserna i fyra fack:

- "Det spelar ingen roll"-personen. Lirar och lyssnar på musiken
Ägnar inte en tanke på akustiken. Har ofta ett vanligt, rätt kalt rum.

- "Akustikreglera med det man har till hands"-personen. Tycker att
akustikbehandling är rätt viktigt med vill inte gå "all in". Anser
att det räcker med ett rätt dämpar rum med stora mattor, tjocka
gardiner och många bokhyllor.

- "Öhman"-typen. Anser att gammalt ljud är av ondo, som att se på
film via projektor i ett vitt rum med dagsljus. Vill dämpa väldigt
mycket i den del av rummet högtalarna står (för att bara få
direktljud framifrån) och mindre i den del man sitter i för att
hjärnan ska förstå att den befinner sig i ett rum. Alltså skilja på
bra och dåliga reflexer. Det är okej med olika efterklangstid i bas
och diskant eftersom vår hörsel är förstår ändå om reflexerna är av
rätt typ.

-"Svanå"-typen. Vill att alla frekvenser ska ha samma efterklangstid.
Är noga med att få vad denne anser vara rätt efterklangstid i
rummet, inte för kort (som Öhman) eller för lång för att ge en
behaglig och neutral diffus "klang" i rummet. Är noga med att det
ska låta lika överallt i rummet och använder väldigt mycket
diffusion snarare än absorption.


Så beroende på vilken typ man är så kommer det bli olika svar på frågorna nedan...



http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67301&SearchTerms=svan%E5,%F6hman

Jag valde mig själv som akustikkonsult men med starka Öhmaninfluenser.


Räkna med att ett Svanårum kostar ca 6000:- per täckt kvadratmeter
inkl. mätningar och så. Öhman tar ca 3000:- per time konsultation
och han hinner med mer än vad man tror. Om du vill pula själv efter
det eller anlita snickare är upp till dig.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/25 :  11:25:34  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Tack Petter! :)

Till att börja med så prio 1 att vardagsrummet är snyggt. Akustiken kommer på en välförtjänt silverplats :). Enligt min erfarenhet så tycker jag att man kan kombinera det hela till stor del dock även om det blir lite kompromisser.

På förra stället vi bodde tyckte jag att det fungerade väldigt bra med ett antal m2 eccophon-plattor i form av tavlar med tyg och målningar framför allt runt och bakom högtalarna (körde dead-end / live-end - tänk, och gillade resultatet). Här vad det dock gipsväggar och gipstak så jag hade inget problem med basen, tvärt om.

I nya huset är det på gott och ont däremot betongväggar och betongtak, och jag har uppenbara problem med basen, så jag tror att det är där jag framföralt behöver hjälp att komma fram till en (snygg) lösning.

Jag kommer inte att fylla väggarna med diffusorer, men har haft reflexerna i åtanke vid möblering och placering av bokhyllor etc.

Vad gäller vilken skola jag ter mig till så tror jag att jag hittills främst kört på Öhman-devisen live-end/dead-end. Ska å andra sidan nämnas att jag nog aldrig lyssnat i ett Svanå-rum, och kanske hade gillat det.

Några punkter (floskler? :))om vad jag värdesätter:
* Man ska kunna pinpointa var ett ljud kommer ifrån i 3D
* Luftigt ljud (enligt min erfarenhet motsatsen till resonanser)
* Helt ok om setupen bara funkar i sweetspot, dvs sitter man fel så får man skylla sig själv :)
* Estetik, som redan nämnts så är min tanke att få in den mesta akustikregleringen i en platsbyggd bokhylla (som jag tänkt bygga själv) på hela väggen bakom högtalarna som ska innehålla både basreglering, bredbandsabsorbtion och diffusering där det är lämpligt.
* Budgeten ligger väl kanske på 10-15000:- totalt, men jag bygger som sagt mer än gärna själv.

Frånsett vilken skola man ter sig till, vilka akustiker verkar i Lund/Malmö-området?

Mvh
Simon

Edited by - Saim on 2011/06/25 11:26:18
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/06/25 :  11:29:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Akustik passar nog under... akustikforumet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/25 :  11:43:31  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Ah, tack för flytten av tråden :)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/06/25 :  16:12:03  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag valde mig själv som akustikkonsult men med starka Öhmaninfluenser.
Underbar kommentar. Alltid lika roliga och lärorika inlägg Petter!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/25 :  16:57:42  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Ja, själv är bäste dräng brukar det ju heta, men jag tror inte så är fallet just för detta för mig.
Jag köpte "Master handbook of acoustics" för ett antal år sedan, men den har mest stått i hyllan. För många andra intressen gissar jag :).

Sorry att jag tjatar, men är det någon som har en lista på vilka man kan kontakta (som sagt, gärna i närheten av Lund-Malmö eller ivf Skåne, det känns som priset borde kunna bli billigare då)? Gärna ett par ord om vad de har för inriktning och eventuell sammankoppling med företag (t.ex. Svanå etc) respektive har också.

Mvh
Simon
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/25 :  18:41:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har tyvärr inga namn men hade tyckt det varit kul om du dokumenterat ditt projekt och delat med dig här på forumet.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/25 :  20:18:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
quote:Jag valde mig själv som akustikkonsult men med starka Öhmaninfluenser.

Underbar kommentar. Alltid lika roliga och lärorika inlägg Petter!


Tack, det värmer att det uppskattas!



Siam, du kommer få olika svar av olika akustiker. Det kan du vara säker
på. Så frågan är om det inte är lika bra att kolla med rätt akustiker
och försöka haffa denne när han/hon har vägarna förbi.

Annars, Bygg HH-absorbenter i hörnen och komplettera med draperier på
skenor som kan flyttas vid behov skulle vara den enklaste vägen.
Mina draperier kostade 2600:- för 42 m2 inkl. frakt från JAM. Mycket
nöjd över vad de gjort med min akustik. Skaffa även tjocka stora mattor.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71454&whichpage=3
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2011/06/26 :  09:11:29  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Vilken typ av akustikbehandling som fungerar bäst beror i hög grad på vilken typ av högtalare som används. En bra akustiker skall naturligtvis anpassa sig efter detta men för eventuella tips på behandling så skulle det hjälpa med lite info om vilka högtalare du har och ungefärlig placering.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/26 :  11:19:30  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Hej igen!
Jag ska posta ett par rumsbilder så snart jag fotat rummet, så blir det såklart lättare för er andra att förstå förutsättningarna.

Petter, Ryamattorna är på plats, de är ju dessutom snygga och sköna att gå på :).

Scenmolton ifrån JAM finns faktiskt insytt inuti gardinerna redan också, och jag tror jag kan rota fram rullen där det bör vara ett antal m2 kvar om man behöver komplettera.

Anläggningen (inte uppdaterad på 6-7år, men det ena kanske leder till det andra nu när jag fixar akustiken):

NAD S500 CD ->
S.A.T. Amplifix ->
B&W Nautilus 804

Jag har hittills tyckt att N804:orna funkar bäst när de står ganska långt ut i rummet. Tror jag hade dem 1,2-1,5m ifrån bakvägg där vi bodde tidigare.

Petter, jag funderar också på att "bara köra", precis som du skriver med ett gäng stora justerbara (för jag får det säkert inte rätt direkt) helmholz och sen dämpa hela ytan bakom högtalarna med eccophonplattor inbyggda i hyllan som täcker hela väggen. Tanken är dock att ställa en del prylar i hyllan så att man får lite reflektion/diffusion därfrån ändå, framförallt i mitten.

Mvh
Simon
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/26 :  12:59:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bilder är alltid bra!

quote:
Ryamattorna är på plats, de är ju dessutom snygga och sköna att gå på :).


Att göra två flugor på smällen samtidigt är aldrig fel Stora tjocka mattor är så underbara att gå på

quote:
Jag funderar också på att "bara köra", precis som du skriver med ett gäng stora justerbara (för jag får det säkert inte rätt direkt) helmholz och sen dämpa hela ytan bakom högtalarna med eccophonplattor inbyggda i hyllan som täcker hela väggen. Tanken är dock att ställa en del prylar i hyllan så att man får lite reflektion/diffusion därfrån ändå, framförallt i mitten.


Det blir aldrig rätt från början med HH. Håller själv på med att planera
bygget av ett antal HH-absorbenter men har inte kommit fram till
än om jag ska ha rör eller slitzport likt Svanå VR4/5. Låt ca 1/3 av
framväggen i mitten vara odämpad. Den kommer göra att det låter
bättre i resten av rummet och inte påverka ljudet i sötepunkten
förutsatt att högtalarna placeras så pass långt isär att högtalarväggreflexen
täcks.

Edited by - PetterPersson on 2011/06/26 13:01:21
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/27 :  00:22:11  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Hej igen,
Här är ett par bilder på resten av rummet:







Och den tråkiga väggen med högtalarna som ska fixas till:



Mvh
Simon
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/27 :  15:57:18  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Rummets dimensioner är enligt färska mått:

6,37 x 4,62 x 2,50 m
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/28 :  22:23:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Fint hem du har Fast det är väl dags att ta ner adventsstjärnan...

Väggen bakom högtalarna ser ju som gjord ut för att akustikregleras.
Draperi ca 40 cm ut från väggen och panelabsorbenter med
centrumfrekvens på 100 Hz bakom. Under och över dessa bygger du
HH-absorbenter. Nu är det ju egentligen inte optimalt att basabsorbera
den väggen eftersom basen adderas i fas, men eftersom du iallafall har
högtalarna så långt ut kommer det fungera bra ändå. Ska fixa en skiss
senare i veckan så det framgår bättre.
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2011/06/28 :  23:10:40  Show Profile Send p-pan a Private Message  Reply
Kolla lite med http://www.engelholmaudio.com/

Han är säkert värd sitt konsultarvode.
Jag vet dock inte vad det kan tänkas kosta att få lite
mätningar utförda men det är säkert en bra start.

Mvh.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/28 :  23:24:12  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
quote:
Fast det är väl dags att ta ner adventsstjärnan...

Jag tänkte nog att jag skulle få någon kommentar om den ja :D

quote:
Väggen bakom högtalarna ser ju som gjord ut för att akustikregleras.
Draperi ca 40 cm ut från väggen och panelabsorbenter med
centrumfrekvens på 100 Hz bakom. Under och över dessa bygger du
HH-absorbenter. Nu är det ju egentligen inte optimalt att basabsorbera
den väggen eftersom basen adderas i fas, men eftersom du iallafall har
högtalarna så långt ut kommer det fungera bra ändå.


Skulle det istället funka med bara HH-abosorbenter med akustikplattor (t.ex. eccophon) framför (med eller utan luftspalt imellan, utan blir enklast såklart)?
Jag tänker att det blir cleanare rent utseendemässigt så.
Vad är fördelen med panelabsorbenter jämfört med HH?

quote:
Ska fixa en skiss senare i veckan så det framgår bättre.

Fantastiskt snällt :). Jag ska också fixa en skiss på hur jag tänker mig utseendemässigt. Sålänge, tänk att hela väggen är en rutig hylla, kanske med dimensionen 60x60cm per ruta för enkelhets skull om man ska sätta in eccophonplattor. Vissa av rutorna har inget eller bara lite hyllfack genom att antingen eccophonplattan står så långt ut eller att det "gömmer" sig en HH bakom med bara en slits som öppning framåt. Andra hyllfack (kanske främst i mitten) har möjlighet till mer eller mindre förvaring/prydnadsprylar.

Sammanfattning: Min tanke är alltså att hyllan över hela väggen ska se ut som en jättedifusor med varje fack i storleksordningen 60x60cm.

Mvh
Simon
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/28 :  23:34:00  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Japp, jag har kontaktat Engelholm redan (verkar vara en av de få som verkar nere i Skåne). Har kommer troligen hit och mäter lite om några veckor när han är i trakterna.
Nu är jag lite rastlös dock, så jag tänkte fundera fram lite alternativ med hjälp av den uppenbart förträffliga hjälpen på forumet sålänge :).

Jag beställde mig ett XTZ Room Analyzer tidigare idag för att kunna göra lite mätningar själv också.

Mvh
Simon
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2011/06/29 :  01:43:21  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Sådant här är intressant så om du har ork och tid sedan Saim så hoppas vi (jag) på lite bilder och intryck när du ha blivit klar, är inte så ofta man ser trevliga hem med lite akustik-fix.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/29 :  10:54:27  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Jag kommer absolut att posta framsteg, sidosteg och steg i fel riktning inkl bilder :).
Kul att folk engagerar sig. Det var ett tag sedan jag var inne i "svängen" sist, men nu känner jag mig peppad! :)
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/06/29 :  11:12:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Jag tänkte dock ta hjälp av en professionell akustiker för åtgärdsförslag så jag slipper för mycket trial&error.


Gör ett studiebesök hos Pär Engelholm i han "musik-rum". Då får
Du garanterat 100% förtroende för en "professionell akustiker".

Det som slog mig, efter mitt besök var; "här lägger man den ena
tusenlappen efter den andra på elektronik. Och så missar man
fullständigt akustiken.".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/29 :  13:01:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Håller med Gubben, förvånad över hur få som bryr sig om akustiken,
oftast den förändring som gör mest skillnad efter högtalarbyten.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2011/06/29 :  21:10:36  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Låter bra det med Pär, jag ser fram emot hans besök! Jag har absolut sedan länge insett vikten av bra akustik, bara inte fixat till det i nya huset än :).
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/29 :  21:38:03  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Han kommer alderles säkert säga helt annorlunda jämfört med mig Han
är "Svanåskolad". Tur för honom att han är hur trevlig som helst
Så det kommer bli bra, vilken väg du än väljer.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/30 :  06:30:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det viktiga är att du går "All in" med den metod du väljer och inte
blandar. Annars blir det bara pannkaka. Alla hör olika, så naturligt
är då att vi även har olika syn på akustikreglering.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2011/06/30 :  07:46:01  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Med den öppna planlösningen känns nog Svanå-metoderna rätt rimliga.
Om bara "högtalarväggen" dämpas kommer det säkert att sjunga med alldeles för mycket i köksdelen tror jag och då är det bättre att fixa en homogen efterklang.

Bara spekulation förstås men det skall bli intressant att följa fortsättningen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000