HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hjälp med akustikmätning hos mig, igen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/10/03 :  13:10:58  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Jag söker hjälp med akustikmätning av mitt rum?
Skulle samtidigt vilja få ett åtgärdsförslag på att åtgärda eventuella brister.

Har en del kända oljud som jag skulle vilja få bort, iofs små men irriterande.

Tacksam för den hjälp jag kan få av er rävar


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/07/15 19:40:29

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/10/03 :  13:36:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag är på med massor av tips (ser några saker direkt i bilderna) men har ingen mätutrustning. Kanske kan vi locka med TobbeL en gång till. En vinnande kombination har det visat sig.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/10/03 :  13:41:54  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Va f*n, kan man se felen? och jag som har problem med glasögonen
quote:
Jag är på med massor av tips (ser några saker direkt i bilderna) men har ingen mätutrustning. Kanske kan vi locka med TobbeL en gång till. En vinnande kombination har det visat sig.

Är klart intresserad


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/10/03 :  16:53:15  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Kanske kan vi locka med TobbeL

Då kanske man måste ansöka om att få gå med i AÖ


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/10/04 :  21:25:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Om inte Tobbe vill så finns det fler i AÖ med Roomanalyzer

Vill gärna se/höra din setup, och detta kan ju vara ett bra skohorn.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/10/05 :  17:41:36  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Om inte Tobbe vill så finns det fler i AÖ med Roomanalyzer

Vill gärna se/höra din setup, och detta kan ju vara ett bra skohorn.

Det handlade nog inte om viljan utan om något annat, något som också drabbar oss andra en gång om året, fast de flesta vet nog när den dagen är

Skon kanske är tillräckligt stor och då behöver du inget skohorn
Vi kan höras genom en annan kanal


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/10/12 :  23:35:18  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Nu har jag fått lite på fötterna och ska försöka trixa o fixa lite.
Jag tror inte att det behövs så mycket fix för att jag ska bli av med vissa frekvenser som jag stör mig på.

Tack till Tobbe_L, Magils och MickeY


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/10/13 :  07:08:53  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tack för en trevlig kväll

Tror inte att det krävs några större insatser för att få till det där rummet.
Lite fix för första reflexerna o sedan något bakom lyssningsfåtöljen.
Den inte allt för otrevliga basnod fixas med en basabsorbent av något slag..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/13 :  08:39:36  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Cool. Då får vi väl läsa mer i din medlemstråd.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/10/13 :  08:44:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det är ganska ovanligt med ett rum där inte basnoderna dominerar problembilden totalt. Här låg det lite högre upp, 200-300 Hz, ungefär vilket avhjälps med att få ner efterklangen i rummet i allmännhet och dämpa 1 reflexen i synnerhet. Precis som Tobbe säger.

Basnoden låg vid 30 Hz med efterföljande 60 Hz dipp och här finns inga genvägar, en basabsorbent måste till. Det som var bra för Byzan var att nivån är moderat så det är väl kanske inte så jätteakut.

Tack Byzanm för kvällen och tack till AÖ SWAT Team för trevligt sällskap.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/10/13 :  13:29:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det lät riktigt trevligt och med tanke på hur lite fix det faktiskt fanns så är det nästan lite knäckande, med tanke på ens egen korsning av badrum och atombombssäker bunker.

Tack för en trevlig kväll, nästa gång måste jag ta med och lira lite metal också så vi verkligen får se vad grejerna går för.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/10/13 :  13:48:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Det är ganska ovanligt med ett rum där inte basnoderna dominerar problembilden totalt. Här låg det [u]lite högre upp, 200-300 Hz, ungefär vilket avhjälps med att få ner efterklangen i rummet i allmännhet och dämpa 1 reflexen i synnerhet.[u] Precis som Tobbe säger.

200-300 Hz är inte trivialt att hantera med tanke på våglängderna som det rör. Vill man sen inte på köpet påverka övrig frekvens har man helt klart en utmaning framför sig.

Hur tänker ni adressera problemet?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/10/13 :  14:26:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Problem o problem..
Jag tror att man ska jobba med att dämpa/diffusera första reflexen så har man kommit långt.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/10/13 :  19:25:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
så här såg/ser det ut....





- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/10/13 :  20:05:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Aldrig fel att använda mindre smoothing,, Kör med 6ppo.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/13 :  20:28:24  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
lira lite metal också så vi verkligen får se vad grejerna går för.
De går, de går
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/07/15 :  19:39:22  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Oj det har gått snart två år sedan grabbarna i SWAT-team var här och jag har nästan inte gjort ett sk*t Jo jag fixade en hylla bakom lyssningsplatsen och det blev bättre i mina öron av den lilla åtgärden. Men den STORA RÖDA bulan eller vad det nu heter i diagrammet kan jag fortfarande höra när jag vill det.

Jag har ju som bekant bytt ut all elektronik och är därför intresserad av en ny utryckning!!!!!!

Det skulle vara kul om det gick att få med några typer av basabsorbenter i samband med mätningen bara för att få höra skillnaden, är det något som skulle kunna fixas grabbar?

Kaffe, mackor, fikabröd eller vad ni nu vill ha fixar jag med glädje bara ni hjälper en man med STORA akustikproblem att få det bättre

F5-F5-F5

Edit: ord som saknades är nu tillagda


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/07/15 21:07:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000