HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Montera skivspelare på betongvägg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/02 :  18:21:04  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Jag vill montera en tung skivspelare på min vägg av hårdbetong. Jag har ännu inte spelaren i min ägo, men när jag väl hittar en blir jag inte förvånad om den väger 10 kg. Nu undrar jag hur jag bäst monterar den. Förstärkare och grejer finns redan på plats i tv-möbeln bredvid. Det enda jag behöver är en hylla. Och eftersom väggen är vansinnigt stabil vill jag utnyttja situationen och således ha en lika stabil hylla. Under hyllan står det prylar, så den måste monteras på väggen och kan inte ha ben ner till golvet. Vad ska jag satsa på? Stabila konsoler och en betongskiva från Bauhaus, eller hur skulle ni lösa det? Det får gärna inte se hyfsat bra ut också. Minimalistiskt men samtidigt utan att ge avkall på stabiliteten.

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/02 :  23:51:13  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Skulle VM Acoustics S1 kunna vara något? Är den stabil?

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/hi-fitv-mobler/vm-acoustics_s1_hylla_svart.htm
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/06/03 :  08:41:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Att hänga sin spelare på väggen är riktigt smart om man som du har rejäla väggar. Jag hade gärna hängt upp min spelare på väggen och kommit undan mitt sviktande golv.

De flesta skivspelarhyllor jag sett är robusta svetsade stålkonstruktioner. Alla har haft stag från hyllplanet och snett neråt-inåt mot väggen. Jag gjorde en sökning på google och hittade denna som exempel:



Rega och Target-hyllorna har jag sett i verkligeheten och de är stabila. Target har en hylla som jag inte skulle tveka en sekund att använda som stol när den sitter fast ordentligt i väggen.

Det är väl antingen en Rega/target/.... eller annan tillverkare du får leta upp eller göra något dunderstabilt med konsoller och/eller rör.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/03 :  23:56:44  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Jag har också tittat på olika "färdiga" hyllor, men tycker helt enkelt att de är omotiverat dyra. Jag hittade några varianter av mer eller mindre stabila konsoler på K-Rauta idag. Ska kika på Beijers också.

En konsol jag hittade var nästan perfekt. Ordentligt stadig och inte jättedyr, men tyvärr bara 30 cm ut från väggen. Antar att en skiva på drygt 40 cm djup skulle må bra av lite längre stöd, eller?

Sen undrar jag förstås vad jag ska ha för skiva. Sten eller trä? Ska jag kanske ha två skivor, där den undre skruvas fast i konsolerna och den andra vilar på en mellanliggande gummimatta för att absorbera lite vibrationer?
Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/12 :  09:47:34  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Nu har jag köpt konsoler på Jula och har tänkt lägga en glasskiva i rätt storlek jag råkade ha hemma på dem med tätningslist emellan. Dessvärre insåg jag att konsolerna inte är helt vinkelräta, utan kanske 92-93 grader ungefär. Jag vet inte om jag förmår att banka till dem så de blir bra, eller om jag ska kompensera för vinkeln vid montering. Eller om de helt enkelt är tilltagna lite åt det hållet för att man räknar med att de böjs lite vid belastning. Det tror jag dock inte händer när jag belastar dem med en skivspelare. Det är rejäla galvade konsoler, 400 mm, med tvärslån.

Är det en bra eller dålig idé att sätta tätningslist även emellan väggen och konsolerna? På så sätt skulle jag kunna lägga mellanbrickor vid montering för att kompensera och ändå ha dem liggandes emot material längs hela ryggen.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/06/12 :  10:20:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Oavsett om konsolerna är i rätt vinkel måste du alltid ställa in skivspelaren med en libell så att den är i våg då är konsolernas felvinkel inget problem.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/12 :  12:07:20  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Ojoj. Det där var en adrenalinkanyl i min följdfrågemuskel. :)

1) Libell. Snabb googling visar något slags vattenpass i mono. Ett vanligt hederligt vattenpass funkar lika bra antar jag, bara man vrider och vänder på det några gånger?

2) Hur justerar jag skivspelaren efter libellen/vattenpasset, utan att justera själva basen den står på? Jag tror inte den har höj- och sänkbara fötter. Det lade jag i alla fall inte märke till när jag undersökte spelaren.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/06/12 :  13:13:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Johey,
om du har ett svagt lutande underlag så börja justera skivspelaren "underifrån"(om du har en skivspelare med inbyggd dämning måste man alltid börja underifrån och sedan justara alla plan parralellt med botten).

gör så här:
1. ställ hela skivspelaren på plinten.
2. använd en libell för finjustering eller ett ruskigt bra vattenpass och justera mellan blinten och botten på skivspelaren(justerbara fötter är ett plus i det här läget). Se till att botten på skivspelaren är i våg åt alla håll.
3. Justera därefter ovansidan på skivspelaren(nu är det viktigt att tonarmar, vikter, skivpuckar, lock, ... är på plats och i sitt "spela"-läge) gentemot skivspelarplinten.
4. Slappa och njut av att ha en skivspelare i absolut våg.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/12 :  13:20:29  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Tackar! Saker och ting börjar klarna. Nu börjar jag dessutom förstå vad jag ska ha de fula dämpfötterna till som jag fick med när jag köpte min Thorens. Rotade just fram dem och såg att de går att justera i höjdled. :D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000