HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Varför 1-4 & 2-3?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/05/24 :  19:53:59  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
På dubbel-lp är det vanligast att den ena skivan innehåller sidorna 1 och 2 samt den andra sidorna 3 och 4. Men på en del skivor är det 1-3 och 2-4 som gäller. Detta kan jag förstå då den som har t.ex. två skivspelare kan lägga på sida 1 på den ena skivspelaren samt lägga på sida 2 på den andra spelaren. Varför detta skulle låta göras vet jag inte, men kanske kommer behovet från radiostationer.

Nu till min verkliga fråga. Jag har minst en dubbel-lp där siduppdelningen är 1-4 och 2-3. Någon som vet varför det är gjort så? Jag kan inte hitta någon orsak till detta.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/05/24 :  20:04:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har också funderat på detta då jag har ett antal som är så.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/05/24 :  20:11:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Elementärt, min käre Watson...

Den mycket logiska förklaringen är skivväxlare. Sådana "tappade" ner skivorna ur en trave ovanför själva tallriken, och då kunde man lyssna på två sidor på raken utan att lyfta på bakdelen.

Typ så här, fast med fler skivor i växlaren då förstås:
http://www.youtube.com/watch?v=Z4mwUU9yS2M&feature=related

Edit:
En lite ballare och ovanligare variant: http://www.youtube.com/watch?v=i6ZWXEgWFNs&feature=related
Dock förefaller det inte vara skivans bästa vän, åtminstone inte i skicket i videon...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/05/24 :  20:38:24  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Tack för det snabba svaret ztenlund. Inte för att jag skall skaffa en skivväxlare, men finns det nytillverkade?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/05/24 :  22:37:17  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jag tror att skivväxlare dominerade starkt på den nordamerikanska marknaden när det begav sig.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000