HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vill ha hjälp!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2011/05/17 :  20:46:52  Show Profile Send fripppel a Private Message  Reply
Hej,
Jag vill ha hjälp med val av pickup till min rigg (runt 2-3000) vill jag lägga och även hjälp med inställning av densamma. Jag bor i Åhus och hoppas på entusiastiska människors engagemang. :-)

Mvh Fredrik

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/05/19 :  08:15:07  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har använt Goldring GX1022 MM pickup och kommer att inom en framtid att byta upp mig. Dock tror jag att man inte får tag på 1022 nu mera men de andra modellerna 1012 och den dyrare 1042 borde gå att få tag på. Goldriongs 1000-serie är prisvärd men det finns jättemånga instegspickuper i 2-3tkr klassen. Man får köpa ny nål för PU:na i 1000-serien om man vill spara litet efter flitig användning.

Jag beställde just Michael Fremer:s (Stereophile) DVD "21st Century Vinyl: Michael Fremer's Practical [DVD] [Region 1] [US Import] [NTSC]" från Amazon och den borde vara den ultimata DIY-hjälpen för att ställa in skivspelare.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/19 :  10:57:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Ortofon 2M serien är ju populär nu, Blue el. kanske Bronze?
Sumiko Perl är en annan (lite billigare) PU som brukar lovordas.

Vill du ha MC så har ju Benz Micro ett par modeller är populära (prisvärda?)

Andra som kanske är värda att kolla upp:
Nagaoka MP-150
Denon DL-103
Audio-Technica 440-ML
Goldring 2300

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2011/05/20 :  20:06:43  Show Profile Send fripppel a Private Message  Reply
Martin,
Har jag fattat rätt att du har beställt en DVD som förklarar hur man ställer in pickupen? Verkar ju hur bra som helst, vad kostar den med frakt?
När det gäller Pickup så har jag tidigare haft ortofon om20 tror jag att den hette men jag saknade en hel del botten i den, tror ni att deras Bronze dras med liknande ljudbild eller får jag tyngd med den tror ni? Tack för era svar.
Mvh Fredrik
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/05/21 :  13:22:19  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Javisst, DVD:n visar hur man ställer in 3 olika skivspelare och PU och sedan kan man applicera det på sin egen spelare. Priset rör sig kring 200 kr.
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2011/05/21 :  20:36:01  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
För dom slantarna skulle jag absolut välja Denon DL-103.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/22 :  09:34:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ingen av Ortofons 2M bidrar med ngn övertydlig botten. De är mycket välspelande, strama och muskulösa i basen, men i min mening inte vad du är ute efter. Denon DL103 är trevlig och rundare i hullet, men kräver sin spelare och ffa arm om den ska trivas.
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/05/22 :  09:59:24  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Instämmer med matta, Denon DL-103 för de pengarna är oslagbar - förutsatt att du har en vettig arm att matcha med (inte för låg massa på den). Och sedan så kräver det ju ett Phonosteg med minst runt 60dB gain (gärna mer!).

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2011/05/23 :  21:53:49  Show Profile Send fripppel a Private Message  Reply
Spelaren jag har är en JVC JL-B44 med följande specar, tror ni att denon pickupen funkar bra till den armen så får det bli en sån. Spelaren är direktdriven men det kanske inte är något problem i sammanhanget? Tack för er feedback så långt.

Mvh Fredrik

The JVC JL-B44 is a 2-speed, direct-drive turntable fitted with a with static balance type, s-shaped arm.
Features include: anti-skating, arm lifter, cue lever, stroboscope and low capacity output signal cable.

Specifications
Motor: 8-pole 24-slot DC servo-controlled motor
Drive system: direct drive
Speeds: 33 and 45rpm
Variable speed range: within +-3%
Wow and flutter: less than 0.05% WRMS
Signal to noise ratio: better than 60dB
Platter: 310mm 1.6kg die-cast aluminium alloy
Tonearm: static balance, s-shaped tubular arm
Effective length: 245mm
Overhang: 15mm
Stylus pressure range: 0 to 3g
Cartridge weight range: 12 to 32g (inc headshell)
Arm height: 43 to 52mm
Base: 41 ply beechwood laminate
Dust cover: smoked acrylic plastic
Dimensions: 190 x 490 x 410mm
Weight: 13kg

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/24 :  08:48:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vilken spännande pjäs! Den ser ut att vara av det rejälare slaget, både chassiet och armen. Det borde innebära att den kommer stortrivas med en DL-103:a Men jag kan inte garantera ngt. Någon med öga för siffror kanske kan utvärdera effektiv massa i förhållande till compliance och ge ett utlåtande?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000