HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Inställningar eller dålig pickup?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2011/05/21 :  23:47:06  Show Profile Send Zamn a Private Message  Reply
Jag köpte en begagnad AR XA ganska nyss. Det är ju en fin och klassiskt modell och den var i bra skick :) Men det behövs helt klart justeringar. Jag ska kolla in på vinyl nirvana och börja läsa så mycket jag kan om den, men har några enkla frågor först som vore bra att veta innan :)

Är det oftast pickupen som behöver bytas när musiken distar och låter allmänt halvdålig? Eller är det enbart inställningar som behöver justeras? Han som ägde den innan verkade ha koll, men sa att remmen förmodligen behövde bytas och pickupen inte var helt ny. Jag tror de flesta inställningar är ok. Jag är dock dåligt insatt i hur justeringarna ska göras och ska sätta mig in i det stora ämnet inom kort ;) Jag justerade nåltrycket hjälpligt med den enkla nålvågskonstruktionen som medföljde spelaren, men är osäker på om jag fick till det rätt. Spelade upp en ny skiva och nålen dansade titt som tätt över skivan och hoppade när det kom bastrummor... Äldre slitnare skivopr funkar dock bättre. Som sagt, dags att lära sig mer ;)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2011/05/21 23:48:06

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/05/22 :  17:22:42  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Aj aj aj, det gör ont att läsa sånt där!

Det är säkerligen båda sakerna. Lär dig ställa in ordentligt och köp en ersättningsnål eller ny pickup så snart du kan. Misshandla inga skivor mer bara, lova det!

Aaaarghhh! (Kommer att ha mardrömmar ikväll....)

Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2011/05/28 :  08:02:59  Show Profile Send Zamn a Private Message  Reply
Ingen fara, jag tog bort skivan så fort jag kunde! Spelar inga fler tills jag fått ordning på problemen.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2012/02/08 :  22:36:02  Show Profile Send Zamn a Private Message  Reply
Tänkte bara uppdatera tråden lite med att säga att efter jag köpte en ny rem och ny pickup så spelar den perfekt :) Till och med nya skivor snurrar på klockrent. Vilken skön känsla och bra ljud! Och det utan att ens göra några finjusteringar, så det kan nog bli ännu bättre. Men nu låter det "normalt" i vilket fall, hehe. Så du kan sova lugnt Stefaeri2001 ;)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000