HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Justera bänk/skivspelare i våg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/04/20 :  17:52:44  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Hej,

Jag har skaffat ett nytt rack (solid tech radius 4 med två fjädrade hyllor) och försöker nu justera så att skivspelaren står i våg.
Min skivspelare tillåter inte justering i sig så jag måste därför justera fötterna på bänken.

Jag har nu justerat in så att tallriken står ganska bra i våg, men när jag nu lägger libellen på bänken istället så ser jag att den inte alls är parallell med tallriken.
Undrar därför vilket jag bör justera in först, är det en bra idé att ta bort fjädringen på bänken och justera den först eller är det viktigast att tallriken är i våg?

Mvh

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/20 :  18:17:54  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Spontant säger jag, talriken!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/04/20 :  18:46:50  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Ok, ja det låter vettigt, tyckte nog att jag hade justerat in bänken riktigt bra innan jag ställde på skivspelaren...
Det kanske är en effekt av att vikten inte är helt jämnt fördelad över hyllan, eller så är den inte helt plan, vetifan!

Håller på och ställer in riggen nu, lämnar detta så länge får väl kontrollera detta igen sen men nu vill jag spela musik

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/04/20 :  18:49:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Absolut är det tallriken som skall vara i våg, jag lägger alltid libellen där nålen träffar skivan och sedan vid centrum kanske helt onödigt men jag har upptäckt att det kan skilja en del på tallrikarna. Man får helt enkelt då ta ett medelvärde på libellen för att det skall stämma.

An

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/04/20 :  19:00:17  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Tack för svar, har kollat både i ytterkant och centrum och det ser bra ut så jag kör vidare!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/20 :  22:43:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Har själv gjort missen, efter en flytt kollade jag att racket var i våg, sedan kollade jag plattformen till vinylspelaren. Sen lastade jag in 50 kg apparatur och hade inte en tanke på att golvet bågnade en smula längst ut från väggen. Fan vad många timmar jag försökte ställa in vinylen utan att lyckas, jag var beredd att ge upp vinylen helt o sälja. Nu låter det fint när talriken är i nivå.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/28 :  09:10:03  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nu när jag vet vilken rigg du har kan jag bara säga att det är superviktigt att själva talriken är i våg.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/04/28 :  11:45:59  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om jag parkerar nålen på en stillastående skiva och drar på lyssningen så kan jag få rundgång. Går jag över golvet så får jag definitivt rundgång. Nu gjorde jag så att jag köpte en cykelslang som nu sitter lätt uppumpad under skivan som skivspelaren står på, därmed har jag eliminerat rundgången. Jag kan ju också säga att skivspelaren står max en halvmeter från och något framför högtalarna. Ändå kan man spela sina vinyler med nivåer på 110dB utan någon negativ påverkan.
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/05/01 :  15:13:43  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Hej,

Jag har nu jobbat en del på att få skivspelaren i våg, och det börjar helt klart vara nära, den är bra i våg där jag släpper ner nålen och längst in.
Har inte lirkat så mkt med azimuth/bias än men jag tycker det låter riktigt bra Kanske inte det mest högupplösta ljud jag hört men fasen vad det svänger!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000