Author |
Topic |
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 11:09:38
|
Hej
Jag har en allmän fråga kring strömförsörjning. Om man skall försörja flera steg (kanaler), exempelvis buffert eller försteg, vilka olika alternativ har man då och vilka är att föredra?
-En trafo och en CLC-koppling för samtliga steg -En trafo för samtliga steg och en CLC per steg -En trafo och en CLC per steg
Kan man bryta på andra sätt, ex med en stor förstakonding för hela och flera drosslar/motstånd/andrakondignar per steg? |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 12:03:43
|
Jag tycker först och främst att du är helt inne på rätt spår när du tänker dig drosselfiltrering. Man kan göra på en massa olika sätt. Vill jag själv göra en i mitt tycke seriös nätdel så gör jag gärna i flera steg, kanske CRCLC. Jag sätter gärna drossel plus en foliekonding (eller PIO) närmast förstärkarsteget. Sen tycker jag att det är bra att separera kanalerna så gott det går ifall det är ett stereosteg. Man kan tänka sig gemensam trafo och sedan dela upp vid nån punkt på vägen. I mitt eget försteg har jag trafo-brygga-C-R-C-L-C-2xL-2xPIO. Sen kör jag konstantström på glöden. Ovanstående är för de två "a-lagskanalerna" i ett 4-kanalssteg. De andra två kanalerna "b-laget" får trafo-brygga-C-R-C-L-gemensam C (elektrolyt), konstantström på glöden. Alla kanaler mäter nästan identiskt men det låter helt annorlunda, "b-laget" låter tamare och mattare än "a-laget". |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/10 12:05:18 |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 14:29:33
|
Bernt> Lindar du spolarna själv? Jag tycker det kan vara lurigt att hitta bra induktanser via standardkanalerna för elektronik? |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 14:44:20
|
Jag brukar ha ambitionen att hålla mig till L-C-osv....filter, men ofta blir HT-spänningen lite lägre än man tänkt sig
Därför brukar en liten plast-konding leta sig in före fitret, dvs (C)-L-C-osv...filter (C) är inte en stor elektrolyt utan endast ca 1-2uF och det exakta värdet kan väljas utifrån vilken HT-spänning man vill ha Teoretiskt kan allt mellan 0,9 - 1,41 x V(rms) skapas mha värdet på denna konding.
En drossel är finfint, som serieelement i filtret, efterssom impedansen är hög men resistanden låg (=låg DC förlust). En nackdel är att drosseln har en läck-kapacitans vilket gör att dess impedans avtar över några kiloherts. Så en kombination av L-C resp. R-C länkar är nog bra.
Efter detta "grov-filter" har jag gått isär till en höger resp vänstersida till det sista filtersteget Där har jag lyckats bäst med en CCS-(VR), dvs en konstantströmsgenerator (Ixys 10M45) som serieelement, och sedan ett gas-urladdnings rör (Neon-rör) till jord
Denna filterlänk har en PSNR (undertryckninga av brus/brum) som är mycket hög. En Ixys 10M45 på kylare funkar bra till ca 60mA, så för ett slutsteg krävs kraftigare grejer. Men i ett phono- eller försteg är det klockrent
VR- röret fungerar mao som en shuntgenerator (reglerad HT-spänning)
Parallellt med VR-röret kan man montera en foliekondensator, för VR-röret är något induktivt. Dvs shuntregulatorn tappar PSNR med ökad frekvens. Dock kan röret självsvänga med större kapacitans än ca 200nF (Max-värde står i databladet för VR-röret)
Med högre HT-spänning än 150V, så funkar det utmärkt att lägga två, eller fler VR-rör i serie Dessutom gör det goa neonskenet från VR-rören att man slipper de där fula lysdioderna på fronten
Mvh /Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 15:50:48
|
Jag tänkte mer på Elfa, Farnell m.m. ;) Drosslar på +1H växer inte på träd.
Men ni har så rätt, går man till det lite mer exklusiva fabrikaten så finns det grejer. :)
pix> Det där lät skoj, något att ta en titt på. :) |
Edited by - markusA on 2011/03/10 15:51:34 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 16:22:44
|
Varför vill du handla på Elfa och Farnell???
Jag tycker inte grejorna i min länk är exklusiva, snarare på mycket rimlig prisnivå. (Hade Elfa sålt dom törs jag inte ens gissa vad de hade kostat...) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 17:02:27
|
Tilläggas bör att Sixten på Edgaraudio är en hedersman. Vettig prisnivå!
I nedanstående länks schemor kan man se allt det Lars talade om:
http://www.nutshellhifi.com/triode1.html |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 18:01:24
|
En hedersman skall givetvis hedras. Jag har letat efter dina grejor där Pix men de verkade inte ha dem på ICA-nära iallafall.
Det börjar trilla in lite grejor till de buffersteg, ritade av reVintage som jag tänkte försöka börja fila på.
Jag tänkte först se om jag kan få ihop ett och om det låter och därefter försöka med ett 2x2 balanserat bygge.
Jag lurar på försörjningen då som sagt och har fått ihop info så långt att drosslar kan räknas på 1 H per kOhm last.
Om jag kör fyra stycken http://lib.store.yahoo.net/lib/thetubestore/RU-6C19p-6S19p.pdf med trafo-brygga-C-R-C-L-C-2xL-2xPIO, en per balanserat steg enligt Bernts modell så behöver jag tre drosslar. Vilka föreslår ni hos http://www.edgaraudio.se/tubes/trafo/choke.htm då?
Jag har försökt mej på Duncanamps men blir lite osäker.
Och, kan det gå att skrämma upp en sån här till 150 Vdc för detta syfte? https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/05612312.pdf |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 18:35:45
|
quote: ett 2x2 balanserat bygge.
Vad menas med balanserat i detta sammanhang?
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 19:15:48
|
Verkar som jag får stå i skamvrån igen. ;) Hammond drosslarna var inte så blodiga, det var nog mest bekvämlighet från min sida när jag nämde de två firmorna. Nåja, jag lär mig iaf något. :)
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 19:19:03
|
quote: Verkar som jag får stå i skamvrån igen. ;)
Då är vi nog snart två skall du se |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 21:30:23
|
Jag har Hammond drosslar i mitt gramofon-steg och är jättenöjd
Lundahls drosslar är lindadade på ett bättre sätt, vilket sänker läck-kapacitansen, men till ett betydligt högre pris
I mitt linje-steg använder jag två gamla utgångstransformatorer som nätdel-drosslar. Det funkar bra det också
Det som är viktigt är att en nätdels-drossel måste ha ett luftgap. Detta för att den likriktade växelspänningen innehåller en DC-komponent, som annars skulle mätta drossel-kärnan
Luftgapet bör någorlunda stämma med den DC-ström man tar ut från närdelen
Finns ofta en hel del fina drosslar i gamla TV och radioapparater. Prova dessa innan på bread-boarden bara. En del gamla drosslar kan ha ett besvärande surr.
Mvh /Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/10 : 22:18:35
|
quote:
Finns ofta en hel del fina drosslar i gamla TV och radioapparater.
Jag har en, den finns på bild på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82276&whichpage=8 , den i mitten bak. De två små utgångstransformatorerna kan jag inte skönja något gap på men den större i mitten har någon slags film mellan botten-Eet och toppen på kärnan. Hur tjock/tunn är givetvis svårt att säga.
Jag lyckades även bränna upp den yttre lindningen genom att sätta 230 i den så den har jag lindat av. Det var två lager med tunn tråd.
|
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/03/11 : 09:45:06
|
pix> Du råkar inte ha några spicemodeller för de där VR-rören? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/11 : 10:11:48
|
markusA, Det är inte mer komplicerat än att du ska använda en 100V/150V zener. Även S. Bench gör så. Jag gjorde iofs en *.asy för att det skulle se snyggt ut. Detta har varit uppe tidigare har jag för mig.
OT: Stajo, Ang. dina idéer med helbalanserat så blir jag lite fundersam. Gäller det däremot en SE med trafoutgång så är det en annan sak. Observera att det går åt en 16-gangad volympot för att du ska få till det.......
Läs om tråden! Bo är inte frälst i balanserat. Han använder inget sådant själv. Dessutom finns det knappt en enda helbalanserad transistor-effektförstärkare. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/11 : 10:44:03
|
quote: Ang. dina idéer med helbalanserat så blir jag lite fundersam. Gäller det däremot en SE med trafoutgång så är det en annan sak. Observera att det går åt en 16-gangad volympot för att du ska få till det.......
Jag gissade att det var rätt extremt jag befinner mej på någon sorts experimentnivå med detta just nu.
Några av mina ingångsmål är ju fortfarande ett "försteg" med analog volymkontroll, obal in, bal ut, bra ohmtal på in och utgångar och en jordavskiljning mellan dator och försteg, och jag har inte riktigt hittat lösningen så jag får ta några trial & errors antar jag. Ovanstående extrema idé byggde på ingångstrafo med inverterad signalsplit och två buffersteg per kanal.
Och man kan inte lägga poten innan ingångstrafon?
Någon som har testat dylika strömförsörjningslösningar förresten: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290429503384&category=12050&_trksid=p5197.c0.m619 |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/03/11 : 11:21:33
|
Najs, enkelhet är en dygd. :)
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/18 : 23:31:42
|
quote: Där har jag lyckats bäst med en CCS-(VR), dvs en konstantströmsgenerator (Ixys 10M45) som serieelement, och sedan ett gas-urladdnings rör (Neon-rör) till jord
är det typ O (A;B;C;D)3 rör du syftar på då? Ixysen har jag letat efter men hittar ingen försäljning i sverige. Detta https://www.verical.com/part/32064-IXCP10M45S# är den enda försäljaren jag hittar. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/18 : 23:41:38
|
Krångla inte till det, DN2540 duger minst lika bra och finns på Electrokit. Räkna dessutom med att du behöver en uppsättning rör och MOSFET till varje kanal alt. par. Det börjar likna "Overkill deLuxe". Varför inte köra gangade TVC när du har ångan uppe? |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/19 : 00:38:16
|
quote: Krångla inte till det
LOL, för att använda en sliten term. Jag är född för att krångla till det;)
Jag har beställt en hoper 2540 men de är restade. Jag har börjat kolla på dessa http://bygselvhifi.dk/51volcontrol.htm lösningar. Din högst värderade antagonism sporrar en 40-årskrisande elektro-noob. Jag är glad för det, tack! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/19 : 01:22:25
|
men jag måste ändå fråga vad du menar med att 2540 duger lika bra. Skall jag köra in 150 Vdc i anoden och så löser densamma i katoden det? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/19 : 08:23:39
|
Depletion MOSFETen, oavsett IXYS el. Supertex, i kombination med sourcemotståndet utgör en CCS. Stabröret har samma funktion som en zenerdiod. Dessa tillsammans ger en shuntstab.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/03/20 : 14:57:29
|
Stajo, Börja med minsta möjliga antal komponenter, så enkelt det bara går. När det funkar uppgraderar du med lite "finlir" senare Risken är stor att någon liten detalj annars inte blir rätt, och hela bygget stannar Börja enkelt!
Supertex eller Ixys spelar ingen roll Skillnaden är teoretisk.
Kika på sidan 2 i min tråd om mitt linjesteg Denchi så ser du hur VR-röret och CCSén fungerar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77888
Men som sagt, gör det inte för komplicerat. Börja enkelt och förbättra sedan.
Mvh /Lars
|
|
|
Topic |
|