HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Låg-ohm mätare, var skaffa komponenter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/04/15 :  04:43:06  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tänkte bygga mig en sådan här för att mäta bl.a. Re

http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=951

Var hitta delarna, kan ELFA vara bra? Eller skall man satsa på Mouser eller andra stora näthandlare?

Lådan såg ju trevlig ut.

Om ni kollat länken ovan, kan ni lista ut texten på fronten som göms bakom kablarna i nedre vä hörnet?

J. Ullberg

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2011/04/15 :  15:40:10  Show Profile Send Hjelm a Private Message  Reply
Current och Meter tror jag bestämt.
det är ganska seriöst att göra en fyrpunktsmätning.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2011/04/15 :  15:43:01  Show Profile Send Hjelm a Private Message  Reply
Det verkar väl finnas allt på Elfa.

Hjelm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2011/04/15 :  16:19:03  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Värt att notera är att bgget kräver att man har tillgång till en vettig ammeter för att ställa in strömkällan, och om man nu har det så kan man ju faktiskt lika gärna använda den, godtycklig strömkälla (som kan ge några tiotal mA= samt en vanlig multimeter för att utföra mätningen.

Kan ju vara bra att ha om man ofta mäter små resistanser, men det går precis lika bra utan.

Tänk också på att man måste vara lite försiktig här, 100 mA är rätt hög ström för de flesta komponenter.
Sen ska det påpekas att man måste vara lite försiktig med hur man kopplar om man ska mäta små resistanser om man ska få noggrana resultat. Även om fyrpunktmätningen "tar hand om" kontaktresistansen så är det ändå lätt att vila bort sig pga DC offsets, termiska effekter etc.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/15 :  16:52:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kolla också Electrokit och BHIAB!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/04/15 :  21:07:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vad ska du mäta?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/04/16 :  03:22:17  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Värt att notera är att bgget kräver att man har tillgång till en vettig ammeter för att ställa in strömkällan, och om man nu har det så kan man ju faktiskt lika gärna använda den, godtycklig strömkälla (som kan ge några tiotal mA= samt en vanlig multimeter för att utföra mätningen.

Kan ju vara bra att ha om man ofta mäter små resistanser, men det går precis lika bra utan.

Tänk också på att man måste vara lite försiktig här, 100 mA är rätt hög ström för de flesta komponenter.
Sen ska det påpekas att man måste vara lite försiktig med hur man kopplar om man ska mäta små resistanser om man ska få noggrana resultat. Även om fyrpunktmätningen "tar hand om" kontaktresistansen så är det ändå lätt att vila bort sig pga DC offsets, termiska effekter etc.

Aldrig får det vara lätt. Det kan mkt väl vara så att det går bra utan, hela poängen var ju att få till ett sätt att mäta som är mer exakt än med en multimeter. Finns det enklare, mer exakta metoder än med låg-ohmmätare, den ovan t.ex, är den mer exakt fast den innefattar användning av en multimeter?

Vad som skall mätas? Högtalarelements Re-värden till att börja med, så noga som det går utan att man ruineras, eller behöver vara civilingengör..

J. Ullberg
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/04/16 :  08:35:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Prova först mäta ett motstånd på t.ex. 47 ohm. Lägg det i serie med
talspolen och mät igen. Subtrahera det kända uppmätta värdet. Plättlätt

Edited by - PetterPersson on 2011/04/16 08:35:41
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/16 :  10:08:51  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
En fluke har en mätonoggranhet på cirka 1%, duger inte det?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2011/04/16 :  19:23:15  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
quote:
En fluke har en mätonoggranhet på cirka 1%, duger inte det?

Det beror på vad du mäter, anledningen till att det är lite knepigt att mäta små motstånd är ju att det lätt blir så att kontaktresistansen mellan proben och det man mäter dominerar. Anta att du vill mäta ett motstånd på ett ohm eller så med en vanlig handmultimeter, vad som händer är ju att det du verkligen mäter är motståndet+2*kontaktresistansen+kabel A+kabel B.

Kablaget kan oftast (men inte alltid) ignoreras, men kontaktresistansen kan i värsta fall vara på flera ohm (desstutom tillkommer som sagt termiska effekter osv som kan ge fel på ytterligare några ohm om man kombinerar "fel" material).

Hela poängen med fyrpunktsmätning är ju att kontaktresistansen INTE är något problem; jag mäter rätt ofta motstånd på några hundradels ohm i mätuppställningar där kablage+kontaktresistans är på hundratals ohm.

En poäng med bänkmultimetrar är ju att de normalt har kontakter för fyra kablar, dvs. de är gjorda för fyrpunktsmätnignar så det är busenkelt att göra noggranna mätningar.

Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2011/04/16 :  22:09:05  Show Profile Send Hjelm a Private Message  Reply
Tyckte det verkade vara ett rimligt projekt. Visst måste man justera in strömmen men när man gjort det så är allt klart. Håller man sig till <2 ohm så blir ju effekten <20mW vilket funkar ner till 0402 resistorer.

Hjelm
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/04/17 :  12:21:44  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Det här blev mer än vad jag kunnat ana då jag startade tråden. Det hela startade med att en snubbe på diyaudio.com i en tråd menade att man med en låg-ohmmätare (t.ex. en sådan jag länkat till i inlägg 1) ger mer exakta resultat för att mäta talspolens motstånd (Re) än vad man får med en DMM. Om jag nu skall fortsätta att försöka realisera fyrpunktsmätning har jag ett par undringar till.

1. Vad är en hyfsad ammeter? Duger en sådan här?
http://electronics-diy.com/70v_pic_voltmeter_amperemeter.php

2. När börjar motstånd bli små? Det är ju primärt i alla fall, bara högtalarelements talspolar som skall mätas och de kan väl inte räknas som små?

3. Med tanke på punkt 2 ovan, hur sannolikt är det att CD offsets och termiska effekter och dylikt blir ett problem? Finns dessa problem inte när man använder t. ex. en bänkmultimeter?

4. Bänkmultimeter, då hamnar vi ju i helt andra prisklasser vad jag förstår. Googlade lite och hittade en billig på Kjell för 1500 SEK (Mätinstrument / Multimetrar / 48267) sedan har de en för 2000 som även har manuell inställning för mätområde. Då blir ju frågan, är detta något att ha? Mer pengar än så går inte, och helst mkt mindre än så.

5. Går det att säga något generellt om mätnoggrannhetskraven för de typer av instrument som avhandlats i denna tråd? Dvs, låg-ohmmätare, ammeters, multimetrar, bänkmultimetar (glömt något) för användning inom DIY-audio, både högtalarbyggen men även för förstärkarbyggen, filterbyggen mm.? Vad är rimligt???

J. Ullberg
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/17 :  12:23:22  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
f95toli: tack för utförligt svar. Är ganska bevandrad själv då jag jobbar med liknande saker. Kablaget är lätt att räkna bort, bara att mäta kablarna och dra ifrån mätvärdet sen.
Att kontaktresistansen skulle bli flera ohm låter överdrivet, jag tror den blir så låg att den nästan är försumbar men det kanske inte blir tillräckligt bra åndän?
Finns flukar som mäter ner till milliohm men dom är dyra, har sett någon för 6000:- men det finns säkert billigare varianter.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2011/04/17 :  21:20:24  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jag har råkat på kontaktresistanser på flera hundra ohm, det beror helt på vad man mäter.
Ett vanligt problem om man ex. mäter på koppar är ju att ytan är en smula oxiderad vilket ger hög kontaktresistans. Min "tumregel" är att allt under 1-2 ohm är "låg" resistans och bör mätas med fyråpunksmätnign om man ska få ett resultat som är någotsånär rätt.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/18 :  07:27:47  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kontaktresistans tycker jag inte brukar vara något problem men jag håller med dig om att
4-punktmätning är det bästa, finns även bänkmultimetrar med onoggrannheter på ner till 0,1-0,05%
men då sticker priserna iväg.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000