Author |
Topic |
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2011/03/08 : 00:07:37
|
Jag hittade den här annonsen: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7123, och blev lite nyfiken. Så jag googlade och hittade en hel sajt ägnad åt Linsley-Hood, http://www.tcaas.btinternet.co.uk/.
quote: This site is primarily dedicated to the Class-A amplifier designed by John Linsley Hood, which was originally published in Wireless World in April 1969 (with a postscript in December 1970) and later updated in Electronics World in September 1996. However, other Class-A design articles by Jean Hiraga, James Sugden, Stan Curtis and L Nelson-Jones have been added, along with some more JLH circuits. Schematics for other Class-A amplifiers and for three classic Class-B commercial amplifiers, the NAD3020, the Cyrus 1 and the Sugden A48-II, have been included for reference.
Mumma för den som vill bygga sin egen förstärkare. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/03/08 : 18:44:07
|
JLL-stärkarna var ju hur heta som helst när det begav sig. Det finns en hel del JLLH-stärkare vilka du hittat till. Tycker den där enkla klassA-steget är så himla läckert. Kan det bli enklare? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/08 : 19:58:20
|
Jag byggde version 2 med 2N3055 och 2N1711 direkt när den presenterades. Har fortfarande WirelessWorld exemplaret med beskrivningen kvar. Mycket trevlig förstärkare. Lite rörstuk med en Concertina lik PI. Rekommenderas! Men krångla inte till det med DC-koppling etc. Nelson Pass tog fram en MOSFET-variant inspirerad av denna, kallad PLH. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/03/08 : 22:16:54
|
Jag har ett gammalt "lik" med 2N3055 i gömmorna från 1972, men då var jag så fattig att jag substituerat komponenter lite väl friskt för att det skulle fungera helt som det var avsett, men det bygget gav upphov till min signatur. Fotostatkopiorna av Wireless World har jag kvar i mitt arkiv. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
|
Topic |
|