HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Martinsson TH mätnng
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/02/25 :  19:16:40  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Har haft ett element liggandes ett halvår nu så jag slängde ihop en låda för att prova.
Imponerande ljud!
Ställer mig i ledet och hyllar Martinsson!

Blå kurva-en kanal.
Röd kurva- Left+Right
Svart kurva-Left+Right 180 grader fasvänt en kanal.
DCX2496 har jag använt till en bryggkopplad TA3020.

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/02/25 :  19:19:01  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ska kanske tillägga att mätningen är gjord typ 5 cm ifrån mynningen i 85db.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/02/25 :  20:28:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vilken låda och vilket element?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/02/25 :  21:10:02  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ursäkta, trodde att ni visste vad jag pratade om....
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78803
Audes 6,5" element, ligger just nu under datorbordet och delar
vackert vid 80hz.Kul!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/02/25 :  23:36:09  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Om man nu kunde hitta en billig lösning med aktiv delning och en förstärkare...så skulle jag kunna göra dottern lycklig.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/26 :  17:19:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det såg ju stiligt ut När du mätt två lådor ur fas, hur har du ställt upp lådorna och var har micken placerats?
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/02/27 :  00:43:50  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Petter, det är bara EN högtalare.
Beronde på hur jag routar min DCX2496 får jag fram olika
frekvens responser, med bryggkopplad förstärkare.
Micken var placerad ungefär 5 cm från mynningen mätt mitt i rummet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/02/28 :  08:04:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Kul att se och att höra att du är nöjd, tänk bara på att delaya sattleiterna så får du mer homogenitet i det hela, dvs om du inte redan gjort detta.

En låda räcker utmärkt i mitt vardagsrum väger in på ca 35m2, delat vid 120Hz 48dB/Oct till 2st AudioPro Image12, den funkar rikigt fint både till musik och faktiskt över förväntan även till hembio.

En liten lätt knuff med eq'n vid ca 30Hz gör att man i moderata nivåer kan få dem att sticka ner en bit djupare, och underligt nog verkar det inte påverka karaktären i övrigt särskillt mkt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/02/28 :  08:17:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressanta kurvor. Nu förstod jag lite mer av hur det var kopplat också.
T-Amp är känslig för last har vi märkt när vi provat, den olika lutningen
på kurvorna talar sitt tydliga språk. Vilket drivsätt väljer du?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/02/28 :  10:22:12  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Just nu använder jag Svart kurva-Left+Right 180 grader fasvänt en kanal, bryggkopplat förstås.
Lite allmän lyssning mellan dom olika kurvorna gjorde att jag gillade den lite rundara kurvan.
Ingen EQ än så länge, tycker det låter så pass bra utan faktiskt.
Och vill försäkra mig om att den klarar sig utan EQ.
Det gör den med bravur.
Och för cirka 800:- är det här en sub som blir svårslagen.

Har inte delayat den här lådan än men mitt andra horn kör jag med
35ms delay till frontarna för att som du säger Martinsson-mer homogenitet.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/02/28 :  20:24:13  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Bara för att man KAN och jag har EQ så roade jag mig med att se hur
rak kurva man kunde skruva till.
Inte för att jag föredrar det men roligt är det.
Sen tycker jag 100hz är lite högt för min smak, delar nog hellre vid 80hz.Observera upplösningen och att röd kurva utan EQ inte alls låter
dåligt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/03/03 :  12:10:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Rakt var det ja :) men frågan är hur mkt glädje som förtas ur soundet när man plattar till det, vanligtvis fösvinner lite av den varan när man justerar.

Lite roligt att se lite mer riktiga mätningar, det är första gången för min del, mina halvdana rta mätningar är lite mer grovhuggna i upplösningen, så tack för det.

Undrar hur 2Pi, 1Pi och 0,5Pi ser ut på 1m avstånd och 1W (2,83V), men det är inget du behöver böka med då det tar lite tid att göra, jag borde verkligen skaffa mig lite vettig mätutrustning.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/03/03 :  14:11:58  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jo, tycker också lite av glädjen försvinner när man rakar till den som jag gjort.
Det finns ju inga uppenbara peakar som är störande.
quote:
Undrar hur 2Pi, 1Pi och 0,5Pi ser ut på 1m avstånd och 1W (2,83V), men det är inget du behöver böka med då det tar lite tid att göra, jag borde verkligen skaffa mig lite vettig mätutrustning.

Utomhus som gäller då förstås?
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/03/08 :  12:06:50  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Att ha en högtalare som inte spelar under 40hz har sina musikaliska begränsnigar ibland slog det mig när jag lyssnade på Fourplay.
http://www.youtube.com/watch?v=O6uSiajqYbs
Gjorde RTA mätnigar på låten bara för att visa hur mycket det faktiskt finns ibland.Den första har jag delat vid 40hz, den andra vid 27hz.

Edited by - Wheels on 2011/03/08 12:07:38
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/03/09 :  11:35:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Intressant!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000