Author |
Topic |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 14:23:04
|
Måste bara fråga om detta. Min LX-71 ger 170W per kanal. Volymen är graderad från -100db, lägsta, till 0db, högsta. Jag kör mina droppar på -20db om jag sitter i rummet. Jag körde mätningen av dropparna på -15db. Borde inte mina trumhinnor ligga ute på infarten nu. Jag ser era rörförstärkare som verkar ligga runt 20w driva ganska stora högtalare. Har ni effektförstärkare kopplade efter rören eller hur hänger det ihop egentligen. Ska i och för sig kolla era grejor på Gbg-mötet men är otålig då jag funderat en del på detta. Har rörstärkarna nån form av ljudmanipulator i form av diskant och baskontroll t.ex. Loudness o.s.v. o.s.v. |
Mera bilder åt folket |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 14:54:29
|
Utan att ha en susning om vad LX-71 är för något är min spontana kommentar; -20 dB relativt vad? Du behöver ha koll på vad din programkälla ger för utnivå och ingångskänslighet eller förstärkningsfaktor i din LX-71 för att veta var du hamnar. Bättre är att helt enkelt mäta upp vad du får för spänning över högtalaren från t.ex. en CD med testtoner med angiven nivå t.ex. -20 dB (eller 0 dB d.v.s. full utstyrning, men passa dig med volymkontrollen i så fall). Om du använder en relativt billig digital multimeter är noggranheten oftast bara specad för frekvenser mellan 45 och 450 Hz, i värsta fall bara 45-65 Hz, så undvik testtoner utanför det kalibrerade området, och leta reda på trovärdig mätning på din högtalares impedanskurva så kan du räkna ut vad du ligger ligger på för effektutttag i praktiken. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 14:57:03
|
Svaren på dina frågor är synnerligen individuella. Först och främst är de rörförstärkare vi visar upp slutsteg eller integrerade förstärkare; alltså förstärkare som är ämnade att driva högtalare direkt. Somliga har effektstarka saker, somliga mer effektsnåla. Bernt hade ju ett 150W slutsteg efter Bruce Rozenblits ritningar, jag har nog inget som går över 20 ... 15 .. nä, 10W. Jag har, i mina förstärkare, inget annat än en volymkontroll och eventuellt en ingångsväljare. Mitt rörförsteg - Dynaco PAS3 - har en ansenlig mängd filter och tonkontroller, vilka givetvis ska få sitta kvar när jag renoverar det. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 15:04:52
|
Ett svar som verkligen speglar detta med rörförstärkardiggare. jag fattar ju inget av rörens kapacitet. Min stärkare är alltså en Pioneer SC-LX71. Main Features SC-LX71 Output Power per Channel 180W Impedance at Output Level 6#937; Number of Channels 7 Signal / Noise Ratio 92 dB / 65 dB Ligger man på så hög volymnivå undrar man ju hur det funkar rent allmänt med rörstärkare. |
Mera bilder åt folket |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 15:13:43
|
Högtalarnas känslighet har ju en oerhörd betydelse för hur högt man kan spela med få watt. Mina 15-tums koax ligger på 99dB vid en watt i basen och 105dB vid en watt för diskanten. Då räcker ju små rörsteg väldigt långt. Vid normal lyssning ligger nivån på några milliwatt.
I mina olika rörsteg finns ingen loudness eller liknande. Skulle jag vilja använda EQ eller filterfunktioner så gör jag det i datorn. Men det gör jag normalt inte. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 16:47:21
|
Precis som Bernt säger handlar det om verkningsgrad. Dina droppar har en känslighet på ca 86 dB/w dvs en verkningsgrad på 0,24%, matar Du in 100W så blir 99,76W värme och 0,24W blir akustisk effekt. Bernts pipor med en känslighet på 99 dB/w har då en verkningsgrad på 4,8% dvs att av 100w blir 4,8w akustisk effekt och 95,2w värme.
Omsatt i ljudtryck så betyder det att Dina droppar vid 100w inmatad effekt producerar ca 105dB, en kort stund, sedan brinner dom upp, Bernts pipor producerar vid samma effekt ca 118dB och kan göra detta år ut och år in.
Obs!!! Inga andra kvalitetsaspekter avses här, endast en förklaring på hur det kan komma sig att man kan klara sig med förstärkare på några ynka vatt ibland och i andra sammanhang så räcker inte jättekraftverk på hundratals watt.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2692 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 19:48:13
|
1Watt är alltid 1Watt oavsett vilen förstärkartyp man har.
Däremot så kan vissa rörstärkare klippa lite snällare än dom flesta transistor stärkare vilket upplevs som att en liten effekt-svag rör häck kan spela högre förhållande till effekten den levererar.
Vilken förstärkar typ man tycker låter bäst är högst individuellt.
Prova å låna hem en rörhäck för å få reda på om just DU gillar ljudet.
Om du har ca 86dB känslighet så rekomenderar jag att du skippar dom effekt svagaste stegen. Braka på ca 30 watt så kommer du att kunna spela rätt högt på dina burkar.
Mvh....
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 20:27:31
|
quote: Om du har ca 86dB känslighet så rekomenderar jag att du skippar dom effekt svagaste stegen
OK, fattar nu att du menar de effektsvagaste förstärkarna |
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2011/03/06 09:22:54 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 20:45:45
|
Han menar väl att du ska prova med en kraftig rörförstärkare och inte en på 3 watt eller så. Så fattar jag Imperials inlägg iaf.
Det kan väl vara rimligt, dina högtalare har ju inte så hög känslighet och behöver därför mer kraft. Ifall du bor i närheten av GBG så kan du gärna få låna ett par av mina 150-wattare ett tag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 23:57:21
|
quote: Vad menar du, ska man filtrera bort halva frekvensområdet?
Vad frekvensområdet har med saken att göra förstår jag inte, hur menar Du? Men däremot så är det riktigt att med en känslighet på 86dB så behövs minst 100w för att lyssna på musik med en realistisk nivå, med en högtalare som har en känslighet på 99dB så räcker det med 5w.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/03/06 : 09:30:45
|
Då är det alltså mina basar som är problemet. Har inte tänkt på det tidigare. Det är bara för mig att gilla läget då. Har man rör så få man alltså se till att skaffa högtalare med hög känslighet. |
Mera bilder åt folket |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/06 : 11:01:18
|
Nej inte nödvändigtvis. Mitt erbjudande står kvar, jag har för mig att du bor i Alingsås? PMa om det är intressant |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/06 11:11:48 |
|
|
|
Topic |
|