Author |
Topic |
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
Posted - 2011/03/05 : 22:56:14
|
Jag har ett DIY steg med två stycken 500a. Med sepparat högspänningsmatning och gemensam lågspänningsmatning. I veckan skulle jag byta ut lågspänningsdelen till en annan. Efter bytet uppstod det ett klickande ljud från den ena modulen som även låter ut i högtalaren och inget musik ut från den kanalen. Nu till det roliga om man kör modulerna var försig funkar dom (mono) ett steg inkopplat i taget. Kör man bådda på en gång är det tyst i ena kanalen.Bytter man plats på modulerna flyttar man problemet från höger till vänster. Konstruktionen är stjärnjordad.
Nån som vet vad det kan vara?
/P |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2011/03/06 : 00:54:51
|
Det är alltså ett steg med två sådana här: ICEpower500A
Efter en kväll av felsökning i Mr P.S´s slutsteg har jag inte fått annat än mer huvudbry. Aldrig varit med om liknande och vet inte vad som kan orsaka det olustiga fenomenet.
Senariot lyder: Steget spelade glatt i några år med samma konfig som nu. Bägge högvoltsnätdelarna till vardera ICE funkade. Den gemensamma 12-voltsnätdelen till ICE-stegens lågnivå funkade. Ett test med en annan 12-voltsdel genererar tystnad i högtalarna. Denna nya 12-voltsdel tas ur för felsökning och originalet återställs. Men nu vill inte ICEpower modulerna spela musik längre. Istället klickar ena ICEsteget svagt och en klickande puls ljuder i det stegets högtalare. Åh, nej. Kan man ha pajjat modulen?
Tar ur ena ICEsteget och kör steget som monoblock = Funkar bra. Sätter tillbaka för och kör bägge ICE för stereo = Funkar inte! Tar ur andra ICEsteget och kör steget som monoblock= Funkar bra!?
Bägge ICEstegen fungerar alltså bevisligen, men inte tillsammans.
Nätdelarna uppmätta och kollade. Kablaget/lödningar likaså. Är det någon här som har haft strul med ICEpower som kan ge en hint om vad problemet kan vara?
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/03/06 : 03:53:48
|
Det enda jag kommer på att undersöka är om slutstegsmodulernas ingångar varit AC-kopplade, men nu avsiktligt eller oavsiktligt blivit DC-kopplade. Jag har en ICEpower1000ASP-modul, paketerad av http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html och försedd med en Lundahl LL1527 transformator på ingången. Det slutsteget använder jag för att driva subwoofers, och då är den ingångstransformatorn ingen hit, den mättas av infraljudssignaler på nivåer långt under (åtminstone -10 dB) vad slutsteget självt kan leverera vilket orsakar ful klippning och blockering. För att dokumentera beteendet hade jag kopplat oscilloskop-probar på både in- och utgång och utan att tänka mig för anslutit jordklämmmorna på båda probarna. Det var inget problem så länge transformatorn satt på ingången, men när jag kopplat förbi den blev ingången DC-kopplad och slutstegsmodulen började klicka och gav ingen utsignal. Svart högtalarutgång är nämligen inte på jordpotential utan flyter med ca 60 V DC. Jag (min klantskalle ) hade alltså lagt ca 60 V DC på ingången och utan transformatorn på ingången fick skyddskretsarna det svettigt.
Min tabbe har kanske inte med ditt problem att göra, men i brist på andra uppslag kan du åtminstone kolla upp det här. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/06 : 08:22:56
|
Klickandet är säkerligen skyddskretsarna.
I databladet har jag för mig att det listas upp de olika saker som blockerar ifall de inträffar. Bara att kolla i tur och ordning. Kolla längst ner på sid 11: http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower500adata.pdf
Mitt tips är att nån nätdel blivit trött och orkar en modul men inte två.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
Posted - 2011/03/06 : 09:41:36
|
Jag har skiftat plats på modulerna. D.V.S skiftat spänningsmatningar. Det är samma modul som klipper.
Går det att kolla skyddskretsarna på modulen?
Från B&O: Power-up Sequence The power supplies control power-up of the ICEpower500A. When the power supplies reach operational power levels the switching output stage is enabled with a 50% duty-cycle (zero modulation). To ensure power supply stability before start-up, a propagation delay of tsd = 250ms (typical value) has been introduced. The built-in mute function subsequently releases the input signal with a timed delay of tdmd = 350ms for a soft, controlled start-up sequence. The total delay from power is applied until full signal amplification is available is thus 600ms. Power-down Sequence The module will enter standby mode if: 1. One of the power supplies drops below the minimum acceptable level or falls out completely. 2. The standby pin is pulled low. In either case the ICEpower500A will shut off instantly (1#956;s) by muting the signal and disabling the output stage. After a power-down, meaning when the standby pin is released and/or the power supplies return to nominal values, the ICEpower500A will power up using the standard power-up sequence as described above. /P |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/03/06 : 10:33:52
|
Sitter modulerna i samma chassi eller varsitt? Min spontana gissning är ett jordfel( dålig kontakt på jorden) och modulerna jordas genom den friska kopplingen. Därför bara en fungerar åt gången och inte båda samtidigt. Svårt problem att felsöka. Antar att hitta en likvärdig modul och testa med är svårt? |
|
|
Mr P.S
Member
62 Posts |
Posted - 2011/03/06 : 20:03:05
|
Efter att ha klurat en del på det hela. Kom jag tänka på att jag ersatt mina AHP 800mA med vanliga 200mA glassäkringar. Jag andvände AHP säkringarna på + & - på den nya 12 voltsdelen en SPEEDO MK2 regulator av tzeng_albert på Ebay.
Jag pillade tillbaka AHP säkringarna. Vips hade jag ljud i bägge kanalerna. Det var modulerna som inte fick tillräckligt med ström. Tack för alla tips. /P
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/06 : 20:44:28
|
quote: Det var modulerna som inte fick tillräckligt med ström
Aha, som jag misstänkte alltså. Varje drivsteg drar 200 mA från +12V. Vad bra att det löste sig!!! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|