HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Konstig mätning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/04 :  17:47:11  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Lägger ner kableriet på ett tag. Köpte idag 3 m 2,5mm2. Delades på mitten och kopplades två och två till bananer. Alltså 5mm2 till varje kanal. Körde först min vanliga 2,5 och sen 5mm2. Ingen skillnad men däremot fick jag se den konstiga dippen vid 4700hz. Den gröna är diskanten mätt med basen urkopplad och urtagen. Den blå basen med diskanten urkopplad och urtagen. Den röda är med båda på plats. Mätt på 50 cm avstånd, höjd mellan elementen.

Filtret är ett Linkwitz-Riley

Såg det vid mätning på 1m. Då låg det runt 5000hz. Bilden är på 0,5m.
Vad beror detta på.
Jag blir såå trött. Snart fixar jag mig ett par bra köpeburkar istället.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/04 20:42:16

Ryssen
100.000-klubben

8657 Posts

Posted - 2011/03/04 :  21:16:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Den liknar i viss mån min mätning på mina burkar,dvs den lutande kurvan
och en dipp.
Har inte riktigt förstått vad distance axel är till för.
Men när jag ställde den på 0 såg kurvan bättre ut..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/03/04 21:28:36
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/05 :  07:47:27  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det vet inte jag heller. Det märkliga är dock att den faktiskt står på det avstånd som jag mätt med. Kollade gamla kurvor och där var samma sak. Att den gick att flytta visste jag inte. Det blir ju stora ändringar på kurvan när man gör så. Så vad f-n är rätt egentligen?? Eftersom det är sol och plus idag ska jag göra mätning utomhus och se hur det blir med minimal akustisk störning. Mitt rum är en akustisk mardröm skulle jag tro.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/05 :  12:05:07  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fortsätter med detta i min tråd om dropparna.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000