Author |
Topic |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 16:08:53
|
Hej!
Är urkass på elektronik. Därför frågar jag om det går det att bygga någon passiv krets i signalvägen så att man kan fördröja signalen med sisådär 10-15ms?
Eller måste det ske aktivt/digitalt? Finns där enklare varianter av bra kvalitet, om det är enbart ett fast värde av delayen som önskas?
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 17:11:55
|
Jag ser inga möjligheter till att räkna ut ett fast värde. Dessutom så är det nog så att det är sidosystemen som oftast skall fördröjas. Aktivt digitalt kräver förstås lite mer insatser men är mycket mer användarvänligt vid injustering. Dock går det fortfarande inte så snabbt att justera rätt enligt mina erfarenheter.
Mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 17:21:03
|
Jag har funderat i samma banor. Det enda som fungerar är digital fördröjning, dvs en a/d, följt av digital delay, följt av en d/a. Allt måste vara tiptop kvalitet, dvs hög samplingsfrekvens och många bitar, bra d/a och a/d. Jag skulle inte välja något som har lägre samplingsfrekvens än 96 kHz och färre bitar än 24. Eftersom man ändå har samplat signalen så är det väl lika bra att filtrera digitalt också. Jag startade en tråd i ämnet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82884.
Jag har googlat en hel del på delay, men inte hittat några DIY-projekt utom ett hos Elliot,http://sound.westhost.com/project26.htm. Tyvärr går kretsen inte att få tag på. Sen tror jag inte specen är tillräckligt bra för HiFi, det är fast delay och antagligen låg samplingsfrekvens. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
Edited by - more10 on 2011/02/21 17:22:19 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 17:25:04
|
Jag fick en mycket övertygande demo av digitalfilter av Harryup under mässhelgen.
Ett annat sätt är en datorlösning med rätt mjukvara. Kolla t.ex på http://www.thuneau.com/allocator.htm |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7970 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 17:42:04
|
Kunde svära på att jag sett en för ändamålet konstruerad krets på Vincent Brients hemsida men nu när jag kollade var den borta. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 18:24:53
|
Tack!
Förstod nästan att det inte fanns några enklare/billiga lösningar, men det kanske dyker upp. Jag har en Behringer dcx2496 som jag helst velat slippa peta in mellan rörgrejerna som skall driva sidosystemet.
quote: Eftersom man ändå har samplat signalen så är det väl lika bra att filtrera digitalt också. Jag startade en tråd i ämnet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82884.
Låter klokt. Har missat tråden, tack för länken |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 19:37:31
|
Äsch, vad kan gå fel om man blandar ettor och nollor med vacuum? Jag har kisel i bas och mellanregister och vacuum i diskanten och tycker att det funkar utmärkt. Det spelar mer roll hur det låter än hur det är tillverkat.
mvh/Harryup |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 20:02:37
|
quote: Jag har en Behringer dcx2496 som jag helst velat slippa peta in
Förstår inte hur du menar? Med lite trixande håller den hög klass. Analogkretsarna är skit. Men digitaldelen är OK. Kör du CD in så är det utgångssteget som först bör fixas. Det finns en 3000 post lång tråd på diyaudio.com, där finns det nog en del att hämta.
Bl.a. Gary Pimm har gjort en ombyggnadsanvisning. Jean-Michel LeCleach har gjort en Excelbaserad användaranvisning till den. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/02/21 20:05:12 |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2011/02/22 : 10:42:45
|
quote: Är urkass på elektronik.
quote: Med lite trixande håller den hög klass. Analogkretsarna är skit. Men digitaldelen är OK. Kör du CD in så är det utgångssteget som först bör fixas. Det finns en 3000 post lång tråd på diyaudio.com, där finns det nog en del att hämta.
Låter som du får göra modifieringen åt honom reVintage :-) |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
|
Nicks
Member
1943 Posts |
Posted - 2011/02/22 : 11:00:54
|
Linkwitz använder sig av analogt... Vet inte om den kretsen är bra då jag inte testat den. Men den gode Siegfried framstår som mycket kunnig i min värld.
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4 |
Hihi. :)
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/02/22 : 11:36:56
|
quote: Förstår inte hur du menar?
Det är ju inte lätt vad det gäller mig Möjligt att jag haft det lite felinställt tidigare då det brusat en del, men självklart skall jag testa Behringern lite mer ordentligt när mitt nya rörsteg blir klart. Om jag blir missnöjd så får jag väl köra den till Eskilstuna.
quote: Kör du CD in så är det utgångssteget som först bör fixas
Som sagt så är jag kass på det här med att göra ingrepp i apparater. Jag kör datorn samt en CD in i en dac och vidare till ett rörförsteg. quote: Äsch, vad kan gå fel om man blandar ettor och nollor med vacuum?
Bara det inte försämrar återgivningen så är jag nöjd Jag har väl en larvig fix ide#180; om att inte stoppa extra saker i signalvägen, speciellt till övre registret. Men jag inser samtidigt att delayen är en viktig parameter att få till. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2011/02/22 : 11:45:37
|
quote: Linkwitz använder sig av analogt... Vet inte om den kretsen är bra då jag inte testat den. Men den gode Siegfried framstår som mycket kunnig i min värld.
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4
Filer #4 fasvrider, inget delay alltså. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/02/22 : 12:37:45
|
quote: Jag kör datorn samt en CD in i en dac
In i DCXn skippar du DACen eftersom du skickar CD-signalen vidare i den digitala domänen. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/02/22 : 22:29:16
|
Om man har CD som enda signalkälla ja. Annars så passar ju en peq lite bättre mellan försteg och slutsteg.
mvh/Harryup |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/02/22 : 22:43:09
|
quote: Bara det inte försämrar återgivningen så är jag nöjd
Jag kan garantera att varje apparat försämrar ljudet om man bara kopplar in den. Men nu gör man ju inställningar i den för att minska de befintliga felen och utan delay och utan peq så är mitt intryck att det ger mycket större fel med en analog apparat än en modern digital apparat.
mvh/Harryup |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/02/24 : 12:20:14
|
quote: Annars så passar ju en peq lite bättre mellan försteg och slutsteg.
Då pratar vi säkert ett par månadslöner i pris
Men ok, vad finns det där att erbjuda? DEQX har jag spanat in lite, dock inte på beg marknaden tyvärr |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/02/24 : 22:22:43
|
DEQX har jag sett beg i Danmark men det var ett tag sedan.
mvh/Harryup |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/03/01 : 07:48:20
|
quote: Ett annat sätt är en datorlösning med rätt mjukvara
Rätt hårdvara behövs väl också?? Finns det externa usb ljudkort som har 6 kanaler ut med bra anslutningar och ljud? Eller blir det inget bra att köra med laptop?
|
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2011/03/01 : 09:10:11
|
quote: Kunde svära på att jag sett en för ändamålet konstruerad krets på Vincent Brients hemsida men nu när jag kollade var den borta.
Herr Brient har startat en firma för att sälja sitt delningsfilterDAChttp://www.totaldac.com/index.htm |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/03/01 : 09:55:51
|
quote: Three way crossover board, code TOTALDAC-A3 + power supply and 3 way buffer system, code POWER-BUF-A3: 5780¤
Hua vilket pris |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2011/03/04 : 15:40:10
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Linkwitz använder sig av analogt... Vet inte om den kretsen är bra då jag inte testat den. Men den gode Siegfried framstår som mycket kunnig i min värld.
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4 --------------------------------------------------------------------------------
Filer #4 fasvrider, inget delay alltså.
Den där delaykretsen delayar finfint hemma hos mig i alla fall... Den tidsförskjuter mina diskanter i förhållande till mellanregistren motsvarande ca 5 cm och mellanregistren i förhållande till basarna motsvarande ca 15 cm. Man seriekopplar flera kretsar om mycket delay behövs. All information finns ju i den där länken.....
Analoga lösningar är ju oldschool nuförtiden, men snackar vi signalkvalitet är det fortfarande svårslaget. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
|
Topic |
|