HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Enkel delay för oss med bashorn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/02/21 :  16:08:53  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Hej!

Är urkass på elektronik.
Därför frågar jag om det går det att bygga någon passiv krets i signalvägen så att man kan fördröja signalen med sisådär 10-15ms?

Eller måste det ske aktivt/digitalt?
Finns där enklare varianter av bra kvalitet, om det är enbart ett fast värde av delayen som önskas?

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/02/21 :  17:11:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag ser inga möjligheter till att räkna ut ett fast värde. Dessutom så är det nog så att det är sidosystemen som oftast skall fördröjas. Aktivt digitalt kräver förstås lite mer insatser men är mycket mer användarvänligt vid injustering. Dock går det fortfarande inte så snabbt att justera rätt enligt mina erfarenheter.

Mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/02/21 :  17:21:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har funderat i samma banor. Det enda som fungerar är digital fördröjning, dvs en a/d, följt av digital delay, följt av en d/a. Allt måste vara tiptop kvalitet, dvs hög samplingsfrekvens och många bitar, bra d/a och a/d. Jag skulle inte välja något som har lägre samplingsfrekvens än 96 kHz och färre bitar än 24. Eftersom man ändå har samplat signalen så är det väl lika bra att filtrera digitalt också. Jag startade en tråd i ämnet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82884.

Jag har googlat en hel del på delay, men inte hittat några DIY-projekt utom ett hos Elliot,http://sound.westhost.com/project26.htm. Tyvärr går kretsen inte att få tag på. Sen tror jag inte specen är tillräckligt bra för HiFi, det är fast delay och antagligen låg samplingsfrekvens.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2011/02/21 17:22:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/02/21 :  17:25:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag fick en mycket övertygande demo av digitalfilter av Harryup under mässhelgen.

Ett annat sätt är en datorlösning med rätt mjukvara. Kolla t.ex på http://www.thuneau.com/allocator.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7970 Posts

Posted - 2011/02/21 :  17:42:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kunde svära på att jag sett en för ändamålet konstruerad krets på Vincent Brients hemsida men nu när jag kollade var den borta.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2011/02/21 :  18:24:53  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Tack!

Förstod nästan att det inte fanns några enklare/billiga lösningar, men det kanske dyker upp.
Jag har en Behringer dcx2496 som jag helst velat slippa peta in mellan rörgrejerna som skall driva sidosystemet.

quote:
Eftersom man ändå har samplat signalen så är det väl lika bra att filtrera digitalt också. Jag startade en tråd i ämnet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82884.
Låter klokt. Har missat tråden, tack för länken
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/02/21 :  19:37:31  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Äsch, vad kan gå fel om man blandar ettor och nollor med vacuum?
Jag har kisel i bas och mellanregister och vacuum i diskanten och tycker att det funkar utmärkt. Det spelar mer roll hur det låter än hur det är tillverkat.

mvh/Harryup

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/21 :  20:02:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Jag har en Behringer dcx2496 som jag helst velat slippa peta in

Förstår inte hur du menar? Med lite trixande håller den hög klass. Analogkretsarna är skit. Men digitaldelen är OK. Kör du CD in så är det utgångssteget som först bör fixas. Det finns en 3000 post lång tråd på diyaudio.com, där finns det nog en del att hämta.

Bl.a. Gary Pimm har gjort en ombyggnadsanvisning. Jean-Michel LeCleach har gjort en Excelbaserad användaranvisning till den.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/02/21 20:05:12
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/02/22 :  10:42:45  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Är urkass på elektronik.

quote:
Med lite trixande håller den hög klass. Analogkretsarna är skit. Men digitaldelen är OK. Kör du CD in så är det utgångssteget som först bör fixas. Det finns en 3000 post lång tråd på diyaudio.com, där finns det nog en del att hämta.

Låter som du får göra modifieringen åt honom reVintage :-)

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/02/22 :  10:57:04  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Det finns en 3000 post lång tråd på diyaudio.com, där finns det nog en del att hämta.

http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/15943-behringer-dcx2496-digital-x-over.html

Go to Top of Page

Nicks
Member

1943 Posts

Posted - 2011/02/22 :  11:00:54  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Linkwitz använder sig av analogt... Vet inte om den kretsen är bra då jag inte testat den. Men den gode Siegfried framstår som mycket kunnig i min värld.

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4

Hihi. :)
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2011/02/22 :  11:36:56  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Förstår inte hur du menar?
Det är ju inte lätt vad det gäller mig Möjligt att jag haft det lite felinställt tidigare då det brusat en del, men självklart skall jag testa Behringern lite mer ordentligt när mitt nya rörsteg blir klart. Om jag blir missnöjd så får jag väl köra den till Eskilstuna.

quote:
Kör du CD in så är det utgångssteget som först bör fixas
Som sagt så är jag kass på det här med att göra ingrepp i apparater. Jag kör datorn samt en CD in i en dac och vidare till ett rörförsteg.

quote:
Äsch, vad kan gå fel om man blandar ettor och nollor med vacuum?
Bara det inte försämrar återgivningen så är jag nöjd Jag har väl en larvig fix ide#180; om att inte stoppa extra saker i signalvägen, speciellt till övre registret. Men jag inser samtidigt att delayen är en viktig parameter att få till.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/02/22 :  11:45:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Linkwitz använder sig av analogt... Vet inte om den kretsen är bra då jag inte testat den. Men den gode Siegfried framstår som mycket kunnig i min värld.

Filer #4 fasvrider, inget delay alltså.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/22 :  12:37:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply

quote:
Jag kör datorn samt en CD in i en dac

In i DCXn skippar du DACen eftersom du skickar CD-signalen vidare i den digitala domänen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/02/22 :  22:29:16  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Om man har CD som enda signalkälla ja.
Annars så passar ju en peq lite bättre mellan försteg och slutsteg.

mvh/Harryup

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/02/22 :  22:43:09  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
quote:
Bara det inte försämrar återgivningen så är jag nöjd

Jag kan garantera att varje apparat försämrar ljudet om man bara kopplar in den. Men nu gör man ju inställningar i den för att minska de befintliga felen och utan delay och utan peq så är mitt intryck att det ger mycket större fel med en analog apparat än en modern digital apparat.

mvh/Harryup

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2011/02/24 :  12:20:14  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Annars så passar ju en peq lite bättre mellan försteg och slutsteg.

Då pratar vi säkert ett par månadslöner i pris

Men ok, vad finns det där att erbjuda? DEQX har jag spanat in lite, dock inte på beg marknaden tyvärr
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/02/24 :  22:22:43  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
DEQX har jag sett beg i Danmark men det var ett tag sedan.

mvh/Harryup

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2011/03/01 :  07:48:20  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Ett annat sätt är en datorlösning med rätt mjukvara
Rätt hårdvara behövs väl också??
Finns det externa usb ljudkort som har 6 kanaler ut med bra anslutningar och ljud? Eller blir det inget bra att köra med laptop?

Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/03/01 :  09:10:11  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
quote:
Kunde svära på att jag sett en för ändamålet konstruerad krets på Vincent Brients hemsida men nu när jag kollade var den borta.

Herr Brient har startat en firma för att sälja sitt delningsfilterDAChttp://www.totaldac.com/index.htm
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2011/03/01 :  09:55:51  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Three way crossover board, code TOTALDAC-A3 + power supply and 3 way buffer system, code POWER-BUF-A3: 5780¤
Hua vilket pris
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2011/03/04 :  15:40:10  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Filer #4 fasvrider, inget delay alltså.

Den där delaykretsen delayar finfint hemma hos mig i alla fall...
Den tidsförskjuter mina diskanter i förhållande till mellanregistren motsvarande ca 5 cm och mellanregistren i förhållande till basarna motsvarande ca 15 cm. Man seriekopplar flera kretsar om mycket delay behövs. All information finns ju i den där länken.....

Analoga lösningar är ju oldschool nuförtiden, men snackar vi signalkvalitet är det fortfarande svårslaget.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/03/04 :  17:20:11  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
http://www.profusionplc.com/pro/gex/pcatdtl0?ipartno=RA-FX1D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000